Żegluga

Volkswagen chwali się konsekwentnie realizowanymi działaniami z zakresu ochrony klimatu: dział logistyki koncernu będzie wykorzystywał do transportu morskiego nowo wyprodukowanych samochodów na trasach europejskich m.in. statki napędzane certyfikowanym paliwem z odpadów pochodzenia roślinnego.

Paliwa takie będą produkowane np. ze zużytego oleju wykorzystanego w gastronomii i przemyśle spożywczym. W połowie listopada 2020 roku paliwo tego rodzaju dostarczoni na pierwszy samochodowiec, drugi ma dołączyć na początku 2021 roku.

"Jesteśmy pierwszym koncernem samochodowym, który na dużą skalę korzysta z tego rodzaju paliwa. W ten sposób zużyty olej wykorzystujemy ponownie w sposób przyjazny dla środowiska. Wkład w ochronę klimatu jest ogromny, w porównaniu z tradycyjnym paliwem ze źródeł kopalnych, emisja dwutlenku węgla jest aż o 85 procent mniejsza" - stwierdził Thomas Zernechel, szef działu logistyki w koncernie Volkswagen.

Akurat 85-procentowa redukcja emisji CO2 jest zapewne manipulacją i chwytem marketingowym. Olej pochodzenia roślinnego również zawiera węglowodory i produktem jego spalania jest CO2 w ilości podobnej, jak przy spalaniu paliw kopalnych.

Do obsługi transportu morskiego w Europie koncern Volkswagen wykorzystuje dwa długookresowo czarterowane samochodowce. Są to jednostki Paglia i Patara (n-ry IMO 9427940 i 9491898, zbud. w 2010 i 2012 r. w Chinach) o tonażu pojemnościowym brutto po ok. 47 055 jednostek i nośności 11 369 oraz 12 755 t, należące do niemieckiego armatora Laeisz Reederei (Laeisz F Schiffahrts mbH & Co.).
Każdy ze statków, mogący przewozić do 4900 standardowych samochodów osobowych, ma długość ok. 183 m i jest napędzany silnikiem 9S50MC-C o mocy ok. 19 335 KM (14 220 kW) dającym prędkość eksploatacyjną rzędu 21,00 węzłów.

Samochodowce te kursują 50 razy w roku na trasie z Emden (Niemcy), przez Dublin (Irlandia), Santander (Hiszpania), Setubal (Portugalia) i z powrotem do Emden. Za każdym razem na pokładzie znajduje się do 3500 samochodów, co oznacza, że rocznie przewożą one 250 000 nowych aut marek Audi, Seat, Skoda, Volkswagen Samochody Osobowe i Volkswagen Samochody Dostawcze.

W przyszłości obydwa samochodowce będą zaopatrywane w ekologiczne paliwo przez niderlandzką firmę GoodFuels - na morzu u wejścia do portu Vlissingen (Flushing) w Niderlandach.
Dzięki temu emisja dwutlenku węgla w porównaniu z emisją przy wykorzystaniu tradycyjnego paliwa zmniejszy się o 85 procent - oznacza to, że na pokonywanej trasie zmaleje ona z ponad 60 000 ton do 9000 ton rocznie - twierdzi Volkswagen. Poza tym niemal zupełnie wyeliminowana zostanie emisja tlenku siarki.

Wykorzystanie nowego paliwa jest elementem strategii zakładającej zmiany w zakresie logistyki koncernu, dzięki którym ma być ona zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju. Kolejnym działaniem jest wykorzystanie do napędu statków płynnego gazu ziemnego (LNG - Liquified Natural Gas).
Chodzi o statki transportowe kursujące pomiędzy Europą a Ameryką Północną i Środkową. Oprócz tego transport materiałów oraz samochodów wewnątrz Niemiec odbywa się teraz za pośrednictwem DB Cargo z wykorzystaniem "zielonej" energii elektrycznej.

"W ten sposób dział logistyki pomaga koncernowi Volkswagen stać się do 2050 roku przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji CO2" - dodał Thomas Zernechel.

rel (Volkswagen); PBS 

Jeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwie
Jeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwie
Jeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwie
Jeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwie
Jeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwie
Jeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwieJeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwieJeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwieJeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwieJeden z samochodowców czarterowanych przez VW, który będzie pływał na eko-paliwie
+2 Jaka oszczędność
Czyli kucharz może wylewać zużyty olej po smażeniu prosto do zbiornika paliwowego ;-)
01 grudzień 2020 : 13:18 Tom Markus Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 chief
tylko czy nadąży smażyć 20 000 l oleju dziennie i przenieść potem w butelkach.
01 grudzień 2020 : 16:17 steward Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 EKOLOGIA przez Wielkie E
Haha VW który kręcił spalaniem w silnikach żeby zmieścić się w normach Unijnych a teraz leje do baków fryturę.... Bardziej toksycznego i rakotwórczego paliwa jak palony tłuszcz to chyba nie ma... Ekologia i pełne zdrowie! Gratuluję czołowej niemieckiej firmie której wszystko części robią w Polsce Czechach i Rumunii
01 grudzień 2020 : 16:49 Ekolog Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter