Żegluga

We wrześniu Polskie Linie Oceaniczne zakupiły jednostkę z rynku statków używanych. Zbudowany w 2010 roku statek typu ro-ro eksploatowany był dotąd (od roku 2013) przez armatora (właściciela) tureckiego. W chwili przejęcia przez polskiego armatora miał już zapewnione zatrudnienie prawdopodobnie do końca przyszłego roku.

Statek POL Maris (ex Qezban, nr IMO 9457189) został najprawdopodobniej zakupiony "z czarterem", a ściślej mówiąc z pozostałą częścią czarteru (długookresowej umowy czarterowej). Jest obecnie (od początku bieżącego roku) w dwuletnim czarterze u Stena Line, eksploatowany jest (od marca) na linii Europoort (Rotterdam) - Killingholme w parze ze statkiem Hatche.

Wraz z przejęciem statku i obsługi czarteru przez Polskie Linie Oceaniczne załoga turecka została oczywiście zastąpiona polską. Do podmiany załogi doszło, według naszego informatora w Rotterdamie, w piątek, 25 września.

Jak pokazuje załączone zdjęcie nagłówkowe z niedzieli, 27 września, na burcie statku widnieje już oczywiście imię POL Maris, ale nowa jednostka ro-ro nosi wciąż dotychczasowe barwy, znak armatorski i napis na burcie - logo armatora.

Wraz ze zmianą właściciela i nazwy statku, doszło także do przeflagowania go z bandery tureckiej pod maltańską.

Statek został zbudowany w 2010 roku według niemieckiego projektu stoczni Flensburger Schiffbau Gesselschaft (projekt Ro Ro 3700) w stoczni Odense Staalskibsværft A/S w duńskim Odense jako Wessex na zamówienie armatora brytyjskiego.

Czarterowany był na początku przez tureckiego operatora UN i francuskiego LD Lines.
Od września 2012 roku statek był rękach armatora i operatora belgijskiego Cobelfret NV.
Na początku 2013 roku jednostkę przemianowano na Qezban i nosiła ona to imię aż do sprzedaży Polskim Liniom Oceanicznym we wrześniu br.
Od lutego 2015 roku armatorem (właścicielem) statku była turecka firma Alternative Tasimacilik AS (Alternative Transport), od której jednostkę nabyły Polskie Linie Oceaniczne.

Statek w swojej historii obsługiwał m.in. połączenia: Tekirdag - Tulon, Marsylia - Rades i Triest - Istambuł.
W Północnej Europie pojawił się w marcu br. 

Flota posiadana i / lub zarządzana przez Polskie Linie Oceaniczne od dłuższego czasu składa się z trzech statków (z krótką przerwą, ostatnio - po sprzedaży statku Zeran, a przed nabyciem POL Maris).
Kontenerowiec Port Gdynia (nr IMO 9334387; zbud. w 2011 r.; GT 34 642, nośność 41 850 t, ładowność 3091 TEU) zarządzany jest przez PLO prawdopodobnie dla będącej jego właścicielem spółki zależnej Agencji Rozwoju Przemysłu.
Dwie pozostałe jednostki (w tym nowy nabytek - POL Maris) należą do PLO. We flocie pozostaje statek ro-ro Chodziez (nr IMO 8302301; zbud. w 1988 r.; GT 15 666, nośność 8044 t).
Bliźniaczy Zeran (nr IMO 8302272; zbud. w 1987 r.; GT 15 685, nośność 8044 t) został sprzedany w lipcu i pod nazwą Heyma pływa dla tureckiego operatora Erk Shipping & Trading Co Ltd. Armatorem zarządzającym tego statku jest obecnie Dag Pte Ltd z Singapuru.

PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Rob de Visser 


POL Maris
- charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9457189
armator, operator - Polskie Linie Oceaniczne
armator zarejestrowany - Pol-Malta Shipping Ltd.
Stocznia - Odense Staalskibsværft A/S, Dania
stoczniowy nr budowy - L219
rok budowy - 2010
zamówienie - 11.07.2007
położenie stępki - 09.12.2008
wodowanie - 28.10.2009
przekazanie do eksploatacji - 25.02.2010
długość całkowita - 193,00 m
długość między pionami - 182,39 m
szerokość maksymalna - 26,027 m
szerokość konstrukcyjna - 26,00 m
zanurzenie - 7,00 m (7,02 m)
wysokość boczna - 16,70 m
nośność - 11 339 t
wyporność - 20 685 t
masa statku pustego - 9346 t
tonaż pojemnościowy brutto - 29 004
tonaż pojemnościowy netto - 8702
długość pasa ładunkowego ro-ro - 3663 m
ładowność trailerów (naczep) - 225
wysokość maks. ładunków (limitowana wysokością prześwitu furty rufowej) - 6,80 m
rampa zewnętrzna - 1 × rufowa; długość 15,00 m × szerokość 17,00 m; DOR 120 t
pojemność zbiorników balastowych - 3611 m³ (5885,8 m³)
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 1500 m³
napęd główny - 2 śruby napędowe, nastawne (126 obr./min.)
moc napędu głównego MCR 18 000 kW (24 472 KM)
prędkość eksploatacyjna - 21,50 węzła
silniki napędu głównego - 2 × 9M43C MaK (Caterpillar Motoren GmbH & Co. KG), 4-suwowy, rzędowy, 9-cylindrowy, średnica cylindra × skok tłoka - 430 × 610 mm; MCR 9000 kW (12 236 KM) przy 500 obr./min.
silniki zespołów prądotwórczych - 2 × D9A MG Volvo Penta, 4-suwowe, 6-cylindrowe, średnica cylindra × skok tłoka - 120 × 138 mm; MCR 1190 kW
prądnice zawieszone - 2 × 1600 kW
prądnice zespołów prądotwórczych - 2 × 1150 kW
stery strumieniowe - 2 × 1400 kW (1903 KM), dziobowe
liczba miejsc dla pasażerów - 12
klasyfikacja - DNV, prawdopodobny transfer statku do klasy PRS
notacja klasy - (+) 1A1 RO/RO DG(P) E0 NAUT(AW) TMON

POL Maris w Europorcie. Fot.: Rob de Visser
POL Maris w Europorcie. Fot.: Rob de Visser
 
+14 TRZY
Kiedyś PLO było potęgą nie tylko w Polsce , był to liczący się przewoźnik światowy a teraz zostały tylko TRZY statki i to nie z polskim portem macierzystym, panie Gróbarczyk ponad cztery lata temu pan i pańscy kumple z partii rządzącej obiecaliście powrót polskiej floty pod polską banderę i co ? i nic- jak zwykle ciemny lud łykną paplaninę i tyle......
28 wrzesień 2020 : 06:31 JanKowalski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Sam jesteś ciemny lud
Gdzie byłeś jak po-paprańcy rozkradali całą gospodarkę ?
Rudemu udało się "sprzedać" prawie wszystko oprócz PŻB
28 wrzesień 2020 : 06:53 mechanik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Ależ ciemniak
Przecież miało być inaczej.... godnie, sprawiedliwie, uczciwie, narodowo , ble ble ble.... a wygląda wszystko jak ten super nowoczesny, narodowo-katolicki prom ze St.Szczecińskiej.... też odbudowanej w tym samym stylu....PiSowiecki CIEMNIAKU
28 wrzesień 2020 : 08:44 Miś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 Lewacki ciemniaku z pod tęczowej flagi
Kto zamknął stocznie i doprowadził do bliskiego upadki PŻM!?! No kto ? Napiszesz pis?
28 wrzesień 2020 : 08:49 ...... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Się tak nie napinaj po-lszewicki lemingu, bo i tak to nic nie pomoże
Jesteście przegarną, złodziejską formacją, najgorszą jaką pamięta...
A trochę już żyje..
28 wrzesień 2020 : 13:26 mechanik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 jesteś ignorantem
gdy PiS zaczęo rządzić, to "przejęło" PLO z trzema statkami, więc poprzednicy absolutnie nie byli lepsi.
28 wrzesień 2020 : 06:58 aruś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Dalej 3
I po 5 latach ratowania, odbudowywania i wstawiania z kolan by PiS ciągle ma te same 3 statki. Nie mówiąc o upolitycznieniu i zastoju w PŻM który od lat nic nie zamówił w stoczniach, a za wrażego PO odbierał że stoczni po kilka nowych statków. I wstrzymanie na 5 lat jakichkolwiek inwestycji w promy kiedy konkurencją właśnie buduje w Chinach 240 metrowe promy na Bałtyk które za kilka lat wykończą UL i PŻB. Wszystko co złe to poprzednicy, a od 5 lat nieustanne pasmo sukcesów.
28 wrzesień 2020 : 07:11 Kościuszko Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 *
Oj nie, bo za zarządu komisarycznego pan Brzezicki odebrał lub uratował ze stoczni w Chinach co najmniej kilka nowych wcześniej zamówionych a porzuconych masowców-jeziorowców i masowców szerokolukowych dla PŻM.
28 wrzesień 2020 : 07:22 WD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Odebrał
Odebrał, zamówione przez poprzedników i porzucone, bo taka była sytuacja rynkową. Za to pochwała, ale niestety później nic nie zamówiono i proces wymiany tonażu i rozbudowy floty został zatrzymany. To było działanie krótkoterminowe, zabrakło dalszych działań z myślą o przyszłości. Zresztą odebrano ze stoczni tylko część zamówionych statków, tych których stocznia i tak chciała się pozbyć. Dobra decyzja, ale co dalej?
28 wrzesień 2020 : 07:49 Kościuszko Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Debilu..
A kto wpuścił niemieckie promy do Świnoujścia jak nie Rudy na polecenie Makreli
28 wrzesień 2020 : 07:32 mechanik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Wolny rynek
Wolny rynek. Skoro my chcemy pływać do Szwecji to nie możemy blokować pływania ze Szwecji, a dla Szwedów nie ma znaczenia czy to Niemiec czy Szwed. I tak to działa.
28 wrzesień 2020 : 07:51 ULa. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 Fioletowego pojęcia nie masz co tzn...wolny rynek
Unia Europejska, to ostatnie miejsce, gdzie działa coś takiego
Jakoś niemieckie stocznie mogą być dotowane przez państwo i dalej działać, a nasze trzeba było zamknąć
Czy jakiś polski prom pływa może z niemieckiego portu ??
28 wrzesień 2020 : 07:58 mechanik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 Jak zamknąć skoro
Ojciec dyrektor duuużo siana uzbierał na ich uratowanie...to nie uratował jednak stoczni?
28 wrzesień 2020 : 21:08 Jaca Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Nowy statek PLO
Wg strony Shipspotting.com statek nosił jeszcze nazwę WESSEX.
28 wrzesień 2020 : 07:27 Piotr Grześkowiak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 przecież
przecież ta informacja jest tam.
28 wrzesień 2020 : 10:00 alik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Wessex
To dobry statek. Odbieralem go w Dani. Robilem proby morskie gdy pracowalem dla Meridian Marine jako drugi mechanik. Pozniej troche jeszcze sie na nim pobujalem miedzy Tulon a Tekirdag w Turcji. Zlego slowa o statku nie moge powiedziec. Pozdrawiam! wszystkich specy od gumowych dzwonkow.
28 wrzesień 2020 : 13:49 Siwy44 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 panwaszikról
Witam nie znam się na statkach ale mam takie pytanie czy aby nie trzeba będzie w nim zaraz mieniać silnika ? w związku z obostrzeniami UE odnośnie emisji?
28 wrzesień 2020 : 10:42 kulson Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Obcy
Dziwi mnie, że na stronie specjalistycznego portalu pojawia się uwaga o niemieckich promach w Świnoujściu. WOLNOŚĆ ŻEGLUGI TO ZASADA póki co jeszcze obowiązująca w Polsce. To bardzo dobrze, że TT Line korzysta z modernizowanego , wciąż unowocześnianego
i powiększanego terminalu w Świnoujściu w sytuacji gdy polscy armatorzy od 20 lat mogą tylko marzyć o nowoczesnych promach. Modlić się tylko należy o to by ten armator lub inny zechciał wykorzystać infrastrukturę do obsługi promów o L = 220- 240 m. W przyszłym roku terminal będzie dysponował już dwoma nabrzeżami dla dużych promów.
28 wrzesień 2020 : 17:19 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Pijany...jesteś chyba
Jaka wolność żeglugi ??
Spróbuj wstawić jakiś polski prom do Sassnitz..
Prędzej na materacu Atlantyk przepłyniesz niż coś takiego się wydarzy..
28 wrzesień 2020 : 19:01 Tygrys Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Plo
Trzeba bylo wszystko zniszczyc,zeby orgazmu dostawac przy zakupie trzeciego !!!! statku dla PLO
A gdzie jest flota PLO sprzed lat? W maximum ponad 170 statkow,i tysiace ludzi w zalogach.bylo,minęło.
28 wrzesień 2020 : 18:26 wesoly romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 PLO miało
Kadry za 400$ miesiecznie. To i potęga była.
28 wrzesień 2020 : 21:20 Jacek123 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Morza
Dziękujemy Pani Doroto !!!! Czekamy na nastepne !!!!
28 wrzesień 2020 : 21:41 Ludzie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Dobra zmiana
"Wraz ze zmianą właściciela i nazwy statku, doszło także do przeflagowania go z bandery tureckiej pod maltańską".
To tyle w temacie obietnic PiSu o powrocie polskiej bandery, nowych promach, odbudowie stoczni itd. A minęło 5 lat. I tak dobrze, że nie pod banderę sansescobardzką.
29 wrzesień 2020 : 06:08 P-11 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 KIEDY NOWE PROMY DLA UNITY LINE ?!
KIEDY W KOŃCU KUPIĄ PROMY DLA UNITY LINE NIM WYKOŃCZY ICH NIEMIECKA KONKURENCJA?!
29 wrzesień 2020 : 06:59 Delfin oceaniczny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Eksperci
Wielu z tu komentujących to eksperci i znawcy tematu od siedmiu boleści, w szczególności "mechanik" i "tygrys". Szkoda słów na komentowanie takich tekstów. Artykuł sam w sobie bardzo ciekawy i istotny. Zadziwia mnie dlaczego nie był żadnej fety? Przecież to nie w stylu PIS. Promy dla Steny z Chin będą miały po ca 215m, jedynie dwa ( bodajże z 10-ciu ) będą miec 240m L
Pozdrawia m ogarniających rzeczywistość
Jozef
29 wrzesień 2020 : 08:55 Jozef Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Ty zapewnie najlepiej ogarniasz temat, a morze widziałeś jak byłeś na...wakacjach
Lepiej wracaj do kopania ziemniaków
29 wrzesień 2020 : 09:37 Tygrys Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Fachowcy
Tygrys , czy tylko potrafisz obrażać? Jeśli tak to wiedz, że to się da leczyć, a tak na temat. Gdyby Polska miała więcej promów to na pewno nikt by nie robił przeszkód w niemieckim porcie, by polskie promy mogły z niego korzystać. Bo to sprawy gospodarcze, chodzi wyłącznie o zysk spółki zarządzającej terminalem a nie o politykę. Im więcej statków tym większe dochody. W naszym kraju wszechobecna polityka zabija gospodarkę.
29 wrzesień 2020 : 11:29 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Naiwny lemingu..
Tam gdzie jest zysk w grę wchodzi polityka i...odwrotnie
Masz takie pojęcie o życiu jak każdy leming, który się cieszy, że tusk zapewnił mu ciepłą wodę w kranie.
29 wrzesień 2020 : 12:41 Tygrys Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1