Offshore

Niecodzienna operacja umożliwiła przepłynięcie z Morza Śródziemnego na Morze Czarne tureckiemu statkowi wiertniczemu, mimo zbyt niskich dla niego mostów w cieśninie Bosfor. Osiągnięto to przez tymczasowy demontaż kilkuset-tonowej wiertni.

Grupa Mammoet z Holandii, zajmująca się m.in. transportem i montażem ciężkich i wielkogabarytowych ładunków oraz obiektów na placach budowy, niegdyś aktywna także w morskich przewozach takich ładunków i posiadająca specjalistyczne statki - ciężarowce, zdemontowała, w dwóch segmentach, ważącą 822 ton część wiertni (wieży wiertniczej) przystosowanego do bardzo głębokich wierceń statku Fatih.
Teraz, przynajmniej przez jakiś czas nie będzie powodował międzynarodowych napięć i irytacji Grecji, bo przenosi się do pracy na Morzu Czarnym.

Statek wiertniczy Fatih pojawiał się w ostatnich kilkunastu miesiącach w doniesieniach medialnych w związku z prowadzonymi przez Turcję, także z wykorzystaniem tej jednostki offshore, wierceniami poszukiwawczymi na spornych z Grecją akwenach Morza Śródziemnego, głównie w rejonie Cypru.

Teraz turecki statek wiertniczy został skierowany do eksploracji Morza Czarnego. Usunięcie wysokiej wiertni było konieczne, by statek mógł przejść pod trzema mostami wiszącymi w Cieśninie Bosfor.

Przedsiębiorstwo Mammoet zlecono wspomniany demontaż, a następnie ponowną instalację wiertni na statku, po jego przejściu przez cieśninę z przeszkodą w postaci mostów.
By przyspieszyć realizację całego zadania, Mammoet nie demontował swojego dźwigu, użytego do demontażu ciężkiej wiertni (przetransportowanej oddzielnie na statku Bosforem), i nie przenosił go (w ślad za statkiem wiertniczym, który pokonał Bosfor), by zainstalować go na miejscu ponownego montażu wiertni za cieśniną Bosfor.
Zamiast tego, na statek wiertniczy czeka za Bosforem drugi, już gotowy do pracy, podobny demontowalny ciężki żuraw Mammoet'a, który posłuży do ponownej instalacji wiertni.

Odbędzie się to prawdopodobnie w porcie Trabzon, do którego Fatih - chwilowo bez wiertni - dotrze prawdopodobnie 1 czerwca lub 2 dnia tego miesiąca - we wtorek.

Do demontażu wiertni doszło w porcie Haydarpasa, gdzie Fatih cumował od 10 kwietnia do 23 maja. Potem, po kilkudniowym postoju na kotwicowisku w rejonie Istambułu, statek przeszedł przez Bosfor w piątek, 29 maja i zmierza obecnie do Trabzon.

PBS

Fot.: Mammoet

 

 

Fatih bez wiertni w Bosforze
Demontaż wiertni tureckiego statku wiertniczego Fatih
Demontaż wiertni tureckiego statku wiertniczego Fatih
Fatih bez wiertni w BosforzeDemontaż wiertni tureckiego statku wiertniczego FatihDemontaż wiertni tureckiego statku wiertniczego Fatih
0 Mammoet Shipping to obecnie BigLift Shipping
Wspomniana w artykule żeglugowa cześć Mammoet była wspólnym przedsięwzięciem Spliethoff's Bevrachtingskantoor i Van Ommeren.
Po rezygnacji firmy Mammoet z operacji morskich, całość działalności trafiła do grupy Spliethoff, w której nosi nazwę BigLift Shipping.
02 czerwiec 2020 : 06:25 Jan Darski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1