Żegluga

Polski kapitan kontenerowca Maersk Launceston został aresztowany w środę, dzień po zderzeniu jego statku z okrętem greckiej marynarki wojennej w pobliżu portu w Pireusie - poinformowało greckie ministerstwo żeglugi. Okręt wojenny został poważnie uszkodzony, rozpadł się na dwie części, a dwie osoby zranione.

Polski kapitan został aresztowany po przesłuchaniu przez władze greckiego portu - przekazało biuro prasowe ministerstwa. Dodano, że Polaka oskarżono o "spowodowanie wypadku morskiego na skutek zaniedbania". Liczący 266 m i 22 członków załogi pływający pod portugalską banderą kontenerowiec na razie nie może też opuścić portu.

Do kolizji doszło we wtorek nad ranem trzy mile morskie od Pireusu, głównego portu w pobliżu Aten - relacjonuje agencja AFP. Długi na ok. 70 m grecki niszczyciel min Kallisto został poważnie uszkodzony, a dwie spośród 27 znajdujących się na pokładzie osób lekko ranne.

Marynarka wojenna i straż przybrzeżna natychmiast podjęły akcję ratowniczą, poszkodowanych przetransportowano do szpitala, a okręt został odholowany do bazy morskiej na Salaminie.

Według greckich mediów najbardziej zniszczona została rufa Kallisto, a okręt został "niemal przecięty na pół". Uszkodzenia są tak poważne, że okrętu najprawdopodobniej nie da się naprawić.

To cud, że nie było ofiar - powiedział we wtorek rzecznik greckiego rządu Stelios Pecas.

Maersk czarteruje statek od właściciela - niemieckiego armatora John T Essberger GmbH & Co KG z grupy Deutsche Afrika-Linien / John T Essberger Group of Companies, który jest też armatorem zarządzającym kontenerowca.

Poza polskim kapitanem pozostali członkowie załogi kontenerowca to najprawdopodobniej Filipińczycy i Rosjanie (taki był skład załogi według najnowszej dostępnej oficjalnej informacji z lutego br.).

PAP, PBS (PortalMorski.pl)

Holowana część dziobowa i śródokręcie poważnie uszkodzonego w kolizji z kontenerowcem niszczyciela min
Holowana część dziobowa i śródokręcie poważnie uszkodzonego w kolizji z kontenerowcem niszczyciela min
Holowana część dziobowa i śródokręcie poważnie uszkodzonego w kolizji z kontenerowcem niszczyciela minHolowana część dziobowa i śródokręcie poważnie uszkodzonego w kolizji z kontenerowcem niszczyciela min
+43 Virtuti dla kapitana
Wreszcie jakieś zwycięstwo na morzu :-) . Błyskawica mogłaby się zawstydzić :-) .
28 październik 2020 : 13:15 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+21 Katastrofa
Tak, Grecy i rękojmia prawa, to oczywiście żart. Kapitan okrętu wojennego i jego grecka załoga byli na mostku? A jeżeli tak co robili?
28 październik 2020 : 19:20 Longin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Rownouprawnienie
Pewnie grecka zaloga w ramach rownouprawnienia i tolerancji robila makijaz i manicure wiec nie mogla pilnowac nawigacji. No chyba ze akurat sie modlili na dywanikach...
29 październik 2020 : 04:35 xex Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+21 Piereus
każdy, kto podchodził pod pilota w Pireusie wie, jaki tam panuje bałagan, VTS daje tak idiotyczne polecenia, że ciężko zrozumieć ich idee. Poza tym od Westu sporo statków na haku, promy, pilot wyjeżdza "last minute' , najpierw jest "hold Your position" a potem 'captain full ahead".
PS, a to nie oni wynaleźli taranowanie?? galerami??
29 październik 2020 : 06:47 bywalec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Grecki bałagan
VTS i tamtejsci piloci nie wspólpracjuą ze sobą. Czesto pierwszym pytaniem wchodzacego pilota było"co powiedział Ci VTS" po czym następowało kwestionowanie poleceń. Im głosniej zachowywał sie pilot tym słabszym był fachowcem itd...
29 październik 2020 : 17:35 R. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Transpoder i marynarz na oku
Czy na obu jednostkach był załączony transponder & marynarz na oku obok oficera wachtowego.
29 październik 2020 : 09:38 Miłosz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 marynarka
i po co nam flota wojenna? Wystarcza kapitanowie kontenerowców...i to bez strat w ludziach!!!
29 październik 2020 : 10:07 Olo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Nowa doktryna wojenna
powinniśmy zbudować statki z bardzo grubym kadłubem osiągające 40 węzłów, bez uzbrojenia, do taranowania, żaden niszczyciel ani korweta nie mają szans, widać na przykładzie w Pireusie i wcześniej fjord pod Bergen
29 październik 2020 : 10:42 Michał Szczeciński Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 piwnica
pewnie po kursie
29 październik 2020 : 15:45 wsm Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Ex- HMS Berkeley
Lata budowy 80-te XX weku. I tak by sie rozlecial" bez taranowania", angole wycofali go ze sluzby w 2001 roku, a grecy kupili ten zlom !!
29 październik 2020 : 20:48 chopek roztropek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Może zamówią Kormorana :-)
Brawo dla Kapitana :-) Polska Grecja 1:0.
29 październik 2020 : 20:57 Boomer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Ok
A co z załogą niszczyciela? Zapomnieli okularów ? Czy zasnęli?
29 październik 2020 : 21:25 Mar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 M
Grek ma zawsze rację, szkoda polskiego Kapitana. 90% winy będzie jego.
30 październik 2020 : 10:36 Zenek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter