Stocznie, Statki

Zlecono budowę pierwszego w świecie holownika napędzanego wodorem, który będzie pływał w porcie Antwerpia. Ten wyjątkowy "Hydrotug" będzie napędzany przez silniki spalinowe spalające wodór w połączeniu z olejem napędowym. Silniki te spełniają najsurowszą normę - EU Stage V, co czyni je silnikami spalinowymi z najniższymi emisjami na rynku.

Na niedawnej prezentacji dla mediów, BeHydro, joint venture producenta silników średnioobrotowych - ABC z Gandawy i belgijskiego przedsiębiorstwa żeglugowego CMB, ogłosiło komercyjne wprowadzenie na rynek silników dwupaliwowych BeHydro do zastosowań morskich, kolejowych i dla elektrowni lądowych.

Jak utrzymuje BeHydro - dzięki wtryskowi i spalaniu wodoru, średnioobrotowe silniki BeHydro będą wydalać o 85 proc. mniej CO2 niż standardowy silnik wysokoprężny.

Pierwsze zamówienie na dwa takie silniki BeHydro zrealizuje właśnie z przeznaczeniem na holownik Hydrotug przeznaczony dla portu w Antwerpii.

Celem BeHydro jest dalszy rozwój technologii dla silników średnioobrotowych większych mocy, co pozwoli na poszerzenie zakresu zastosowań na statkach. W ciągu ostatnich trzech lat BeHydro opracowała, zbudowała i przetestowała prototypowy silnik dwupaliwowy o mocy 1 MW. Wspólne przedsięwzięcie ma zamiar rozwijać tę technologię i wyprodukować silniki o mocy do 10 MW. W pierwszej fazie joint venture będzie mogło produkować ok. 100 silników napędzanych wodorem rocznie. Dodatkowo, BeHydro planuje wypuścić na rynek, do drugiego kwartału 2021 roku, silnik spalający jedynie wodór.

Holownik o bardzo niskiej emisji substancji szkodliwych budowany jest przez Compagnie Maritime Belge (CMB), pioniera w dziedzinie napędów wodorowych w żegludze. Dzięki temu pierwszemu w świecie holownikowi z napędem wodorowym Antwerpia zrobi ważny krok w kierunku osiągnięcia statusu zrównoważonego i neutralnego pod względem emisji CO2 portu.

Udzielając wsparcia tej obiecującej technologii, Port of Antwerp ma nadzieję, że branża żeglugowa pójdzie w jej ślady. Port ten systematycznie realizuje politykę uczynienia całej swojej floty przyjazną dla środowiska poprzez zastosowanie najbardziej przyjaznych dla środowiska technologii dostępnych na rynku.

Połączenie tej technologii silnika dwu-paliwowego z najnowocześniejszym filtrem cząstek stałych i zaprojektowanym z myślą o spełnianiu najwyższych standardów katalizatorem zapewni, że Hydrotug będzie charakteryzował się bardzo niską emisją zanieczyszczeń. Spalanie wodoru nie powoduje żadnej emisji CO2, a filtr cząstek stałych w połączeniu z katalizatorem spowoduje obniżenie do minimum emisji NOx i cząstek stałych.

Wkrótce rozpocznie się budowa i oczekuje się, że Hydrotug wejdzie do eksploatacji w ciągu dwóch lat.

Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny Port of Antwerp powiedział: "Nie do przecenienia jest rola, jaką przemysłowy port Antwerpia ma do odegrania w transformacji energetycznej. Pracujemy nad tym, aby stać się portem neutralnym pod względem emisji CO2".

CMB już w zeszłym roku zdobyła nagrodę zrównoważonego rozwoju dzięki swojemu promowi pasażerskiemu Hydroville, który również wykorzystuje technologię dwupaliwową z wodorem, jednak chatakteryzuje się ograniczoną pojemnością i mocą. Statek ten jest obecnie eksploatowany, jako środek zrównoważonego transportu pasażerskiego, na terenie portu.

Natomiast Hydrotug jest pierwszym statkiem o łącznej mocy napędy głównego rzędu 4000 kW zasilanym mieszanym paliwem wodorowo-dieselowskim.

Alexander Saverys, dyrektor generalny Compagnie Maritime Belge powiedział: "Jesteśmy przekonani o potencjale wodoru jako klucza do zrównoważonej żeglugi i urzeczywistnienia transformacji energetycznej. Wiedza, którą zdobędziemy dzięki holownikowi Hydrotug, pozwoli nam na dalszy rozwój technologii z wykorzystaniem wodoru jako paliwo okrętowe".

Pojawienie się i dostępność dwupaliwowego silnika średnioobrotowego pozwoli na spalanie wodoru przez większe statki morskie, co ma kluczowe znaczenie dla postępów w dekarbonizacji w sektorze żeglugi.

Alexander Saverys, dyrektor naczelny CMB, powiedział: "Teoretycznie każdy duży silnik wysokoprężny można zastąpić silnikiem BeHydro. Wodorowa przyszłość zaczyna się dziś."

CMB, właściciel zbiornikowców i masowców, kontenerowców i chemikaliowców, utworzył nastawiony na działania innowacyjne oddział CMB.Tech po przejęciu firmy Revolve Technologies w lipcu 2019 roku. CMB.Tech koncentruje się na technologiach wodorowych i niskoemisyjnych, rozwiązaniach energooszczędnych, cyfrowym monitorowaniu wydajności floty i optymalizacji tras statków z uwzględnieniem pogody. Współpracuje m.in. z japońską stocznią Tsuneishi Facilities & Craft przy budowie promu pasażerskiego napędzanego wodorem, który ma być przekazany do eksploatacji w 2021 roku.

Opracowuje również wyposażony w napęd wodorowy statek do przewozów załóg (CTV - crew transfer vessel) Hydrocat 1 wraz z Windcat Workboats, spółką zależną amerykańskiego armatora serwisowców offshore (OSV) Seacor Marine. CTV, podobnie, jak Hydrotug, będzie wyposażony w dwupaliwowy napęd wodorowo-dieselowski, z możliwością wykorzystania jako paliwa "zielonego wodoru" produkowanego w sektorze energii odnawialnej. Będzie to możliwe bez pogorszenia osiągów statku, a przy jednoczesnym ograniczeniu emisji.

CMB jest również właścicielem wspomnianej wcześniej, pierwszej jednostki pasażerskiej z napędem dwupaliwowym, w tym na wodór, oddanej do użytku w 2017 roku, o nazwie Hydroville.

rel (CMB, ABC, Port of Antwerp); PBS 

Dwupaliwowy silnik dieselowsko-wodorowy BeHydro

 

Opracowywany przez BeHydro silnik wyłącznie na paliwo wodorowe
Dwupaliwowy silnik dieselowsko-wodorowy BeHydroOpracowywany przez BeHydro silnik wyłącznie na paliwo wodorowe
1 1 1 1