Żegluga

W niedzielę około południa w rejonie Wysp Alandzkich na mieliźnie osiadł fiński prom płynący z Turku do Sztokholmu. Ewakuowano pasażerów i część załogi. Sytuację określono jako "stabilną", a osobom pozostającym na pokładzie nie zagraża niebezpieczeństwo.

Statek został celowo osadzony na mieliźnie w rejonie Hjulgrund ok. godz. 12:50 czasu lokalnego, dla zabezpieczenia przed ewentualnymi problemami ze statecznością i zatonięciem, po wcześniejszym uderzeniu kadłubem w skały na południe od Långnäs i dostaniu się wody do wnętrza statku (będącym faktem potwierdzonym w wypowiedzi dla mediów przez dyrektora naczelnego Viking Line Jana Hansesa).

W chwili, gdy statek osiadł na mieliźnie, na pokładzie było 281 osób (w tym 80 członków załogi lub 74 według innych źródeł).
Kapitan zdecydował o ewakuacji, mimo, że - jak relacjonowano - nie było bezpośredniego zagrożenia dla osób przebywających na promie.

Ewakuowanych pasażerów przetransportowano do stolicy Wysp Alandzkich - Maarianhamina (Marienham). Na miejscu wypadku operowało kilkanaście zadysponowanych jednostek ratunkowych.
Operator promowy Viking Line potwierdził, że ewakuacja z promu Amorella prowadzona była z udziałem czterech statków służb.

Według komunikatu służb fińskich z ok. godz. 20:30 czasu polskiego, ewakuowanych zostało także 25 członków załogi, a na pokładzie promu pozostało 49 osób z załogi.

Działania załogi i służb ratunkowych skupiły się teraz na na opanowaniu i kontroli skutków uszkodzenia statków (prawdopodobnie chodzi o zalanie części przedziałów kadłuba statku i zagrożenie stateczności i pływalności statku).

Według fińskiej prasy, prom Amorella, kursujący codziennie między Sztokholmem a Turku, do Finlandii przybył w piątek w nocy niemal pusty zanim (19 września) zniesiono kontrole graniczne ze Szwecją (nałożone uprzednio ze względu na ograniczenia epidemiczne).

Według stanowiska Fińskiego Centrum Badania Wypadków, wejście promu na mieliznę należy do "wyjątkowych" i zarazem "poważnych" wypadków na morzu.

Ten sam prom osiadł na mieliźnie w 2013 r., również w rejonie Wysp Alandzkich, ale wówczas na pokładzie było ok. 2 tys. pasażerów.

PBS, z mediów

Fot.: Straż Wybrzeża Finlandii

Amorella - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 8601915
armator / właściciel, operator - Viking Line Abp, Finlandia
przekazanie do eksploatacji - 1988 r.
stocznia - Brodogradiliste Split (Brodosplit)
długość całkowita - 169,40 m
długość między pionami - 149,82 m
szerokość konstrukcyjna - 27,61 m
zanurzenie - 6,35 m
wysokość boczna - 14,00 m
wyporność - 16 690 t
nośność - 3690 t
masa statku pustego - 13 000 t
tonaż pojemnościowy brutto - 34 384
tonaż pojemnościowy netto - 19 689
miejsc dla pasażerów - 2420
pasażerowie bez miejsca w kabinach - 434
liczba kabin - 564
miejsca w kabinach - 1986
załoga - 193
ładowność ciężarówek - 53
ładowność samochodów osobowych - 630
długość pasa ładunkowego ro-ro - 970 m
moc napędu głównego - MCR 23 760 kW (32 304 KM)
prędkość eksploatacyjna - 21,50 węzła

+6 (...) ingresie wody do wnętrza statku ???
"ingresie wody do wnętrza statku“ - czyżby jakieś nowe znaczenie słowa ingres???
20 wrzesień 2020 : 20:08 Andrzej1969 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1