Porty, logistyka

W piątek 6 czerwca br., Baltic Hub oficjalnie zainaugurował działalność nowego terminala T3 w Gdańsku, co stanowi istotny krok w rozwoju polskiej gospodarki morskiej oraz umacnia pozycję kraju w globalnym łańcuchu dostaw.

W uroczystości otwarcia udział wzięli przedstawiciele władz państwowych, samorządowych oraz liderzy branży, celebrując tę znaczącą inwestycję portową w regionie Morza Bałtyckiego.

- Rok temu, gdy kładliśmy kamień węgielny, mówiłem, że to okno na światowy transport morski. Dziś mamy na to dowody. Baltic Hub staje się coraz silniejszym ogniwem integrującym Polskę ze światowym handlem - powiedział w czasie uroczystości wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. - Terminal T3 umożliwia przyjmowanie największych jednostek oceanicznych z Dalekiego Wschodu, takich jak Albatros czy Britania, to potwierdza siłę nie tylko Baltic Hub, ale całej polskiej gospodarki morskiej - dodał.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

- Chcemy, by nasze porty rosły w siłę. Potrzebne są ambitne inwestycje i odważne decyzje. Dziękuję Baltic Hub za partnerską współpracę w realizacji tego przełomowego przedsięwzięcia - powiedział Marchewka.

FOTORELACJA

Prezes Baltic Hub Jan Van Mossevelde podkreślił, że to jedna z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego, umacnia Polskę jako strategicznego uczestnika globalnego handlu.

Dziś świętujemy inaugurację T3 – jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski, ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej, współpracując ze wszystkimi partnerami i interesariuszami przy budowie jednego z wiodących kompleksów terminali kontenerowych w Europie – powiedział podczas ceremonii Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub.

Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub. Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Oficjalne otwarcie terminala T3 oznacza początek ekscytującego nowego rozdziału nie tylko dla Baltic Hub, ale także dla całego europejskiego krajobrazu handlowego. W PSA wierzymy, że porty nie są odizolowanymi elementami infrastruktury, lecz kluczowymi węzłami w większym ekosystemie – i terminal T3 jest tego namacalnym wyrazem. Stanowi kolejny krok w realizacji naszej strategii Node to Network, przekształcającej pojedyncze terminale w inteligentną, globalnie połączoną sieć, która wspiera efektywność, odporność i zrównoważony rozwój. Dzięki strategicznej lokalizacji, nowoczesnej infrastrukturze i rozwijającej się sieci połączeń intermodalnych, Baltic Hub pełni rolę kluczowego węzła łączącego region Bałtyku z resztą Europy i świata – podkreślał Ong Kim Pong, Dyrektor Generalny Grupy PSA International.

Ong Kim Pong, Dyrektor Generalny Grupy PSA International. Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Terminal T3, zlokalizowany na 36-hektarowej powierzchni, ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 roku. Dzięki jego uruchomieniu roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 do 4,5 miliona TEU, co uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie. Kluczowa infrastruktura obejmuje nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, umożliwiające obsługę największych kontenerowców na świecie.

T3 zostanie wyposażony w najnowocześniejszy zelektryfikowany sprzęt, który nie tylko zwiększy efektywność operacyjną, ale również ograniczy wpływ działalności terminala na środowisko. W skład wyposażenia wchodzi 20 zautomatyzowanych suwnic RMG (Rail Mounted Gantry) oraz siedem półautomatycznych suwnic nabrzeżowych STS (Ship-to-Shore), należących do najwyższych tego typu konstrukcji w Europie, zdolnych do obsługi statków o pojemności 24 000 TEU i więcej. Terminal rozpoczął już pierwsze operacje przeładunkowe w ramach fazy rozruchu, która ma zakończyć się do października 2025 roku.

Projekt T3 został zaplanowany i zrealizowany z wykorzystaniem szerokiego zakresu rozwiązań proekologicznych – od niskoemisyjnych materiałów budowlanych, przez ochronę siedlisk morskich, aż po zastosowanie zielonych technologii. Całość sprzętu terminalowego zasilana jest energią elektryczną objętą gwarancją pochodzenia ze źródeł odnawialnych, wspierając cele Baltic Hub w zakresie zrównoważonego rozwoju: redukcję emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do 2030 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

W 2024 roku polskie porty obsłużyły rekordowe 3,3 miliona TEU, co stanowi wzrost o 10 proc. względem roku poprzedniego. Baltic Hub odpowiadał za ponad 2,2 miliona TEU tego wyniku. Uruchomienie T3 istotnie zwiększa możliwości handlowe Polski i krajów sąsiednich, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nowy terminal wzmocni również połączenia intermodalne między rynkami śródlądowymi Europy a światowymi szlakami żeglugowymi.

Jako PFR z dumą współuczestniczymy w tym projekcie, który pokazuje, że w partnerstwie z globalnymi inwestorami potrafimy tworzyć infrastrukturę o znaczeniu światowym - tutaj, w Polsce. Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów dostaw i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę. Ale Baltic Hub jest nie tylko bramą handlu. Wkrótce będzie także elementem infrastruktury energetycznej, a więc ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego naszego kraju – dodał Piotr Matczuk, Prezes Zarządu PFR

Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
Piotr Matczuk, Prezes Zarządu PFR. Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.

Firma obsługuje polski import, eksport oraz tranzyt i z powodzeniem konkuruje z portami niemieckimi, holenderskimi i belgijskimi. Dzięki doskonałym połączeniom z miejscami docelowymi, Baltic Hub jest naturalną bramą dla towarów ze świata nie tylko dla Polski, a całej Europy Środkowej i Wschodniej.

Terminal ma doskonałe połączenia lądowe z krajami takimi, jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry czy Niemcy. W 2024 roku Baltic Hub obsłużył 2,2 miliona TEU i obecnie zatrudnia ponad 1400 osób.

Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii globalna sieć PSA obejmuje ponad 180 lokalizacji w 45 krajach na całym świecie. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych należąca do Skarbu Państwa, która oferuje instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi.

LEW/rel (Baltic Hub)



1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.684 3.7584
EUR 4.2325 4.3181
CHF 4.5066 4.5976
GBP 4.9518 5.0518