102 miliony złotych będzie kosztowała przebudowa i gruntowna modernizacja falochronów w porcie morskim Ustka. Przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali w usteckim porcie, w środę 18 czerwca, dwie umowy na realizację prac z głównym wykonawcą, firmą PORR.
Wschodni i zachodni falochron przejdą całkowity remont z uwagi na ich zły stan techniczny, wynikający z dziesięcioleci eksploatacji w środowisku morskim. Przebudowa umożliwi stworzenie morskiego terminalu serwisowego offshore, służącego do obsługi floty wykorzystywanej na potrzeby morskich elektrowni wiatrowych. Wpłynie również pozytywnie na funkcjonowanie i rozwój usteckiego portu. Wykonawca ma 15 miesięcy na realizację prac.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu: Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Ustce. Środki na jej realizację pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
- Kompleksowa przebudowa falochronów jest niezbędna ze względu na ich wiek, stan techniczny, a także ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa portu - wyjaśniała podczas uroczystego podpisania umowy Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
- Modernizacja ograniczy falowanie w awanporcie i wewnątrz portu – dzięki odtworzeniu ostrogi przy Falochronie Zachodnim w nowej lokalizacji i zwiększonej długości oraz dzięki dodatkowemu narzutowi kamiennemu od głowicy do ostrogi – co znacznie poprawi warunki manewrowania i bezpieczeństwo jednostek wpływających i wypływających z portu. Remont obejmie również zniszczone elementy infrastruktury, takie jak Nabrzeże Niskie, Skarpowe, slip i Ostroga Helska. W konsekwencji, realizacja obu podpisanych dziś umów znacznie usprawni prowadzenie inwestycji związanych z morską energetyką wiatrową.
- Dziękuję zespołowi Urzędu Morskiego w Gdyni za ogrom pracy włożony w ten projekt, a Wykonawcy – z uwagi na mocno napięty harmonogram, życzę przede wszystkim sprzyjającej pogody - dodała dyrektor UM w Gdyni.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który również brał udział w podpisaniu umowy przekonuje, że Ustka staje się ważnym portem serwisowym dla morskich farm wiatrowych i inwestycja znacznie wpłynie na poprawę jego bezpieczeństwa.
- To właśnie z Ustki, z tego miejsca, będą wypływać jednostki, które będą serwisować morskie farmy wiatrowe. Dlatego ważne jest ich bezpieczeństwo - mówił na spotkaniu w Ustce minister Marchewka.
- Przed Polską otwiera się nowy rozdział związany z morską energetyką wiatrową i to od nas zależy jak z tego skorzystamy. Takie inwestycje będą służyły wzmocnieniu funkcji offshore portu w Ustce i bezpieczeństwo energetyczne kraju również w tym kontekście zostanie wzmocnione. Jestem przekonany, że w ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy port w Ustce zyska nowe możliwości, nowe funkcje i stanie się portem o jeszcze większym znaczeniu dla polskiej gospodarki morskiej. Będzie ogrywać istotną rolę w energetyce wiatrowej - podkreślił Arkadiusz Marchewka.
Zadowolenia z podpisania umowy i modernizacji wejścia do portu nie ukrywa również Jacek Maniszewski, burmistrz miasta Ustka.
- To dla naszego portu i całego miasta ważna i potrzebna inwestycja. Od wielu lat jest wiadomo, że falochrony wymagają przebudowy, a wysokie falowanie w porcie utrudnia funkcjonowanie jego użytkownikom. Dlatego wierze, że ta inwestycja wpłynie korzystnie na rozwój miasta. Mam również świadomość, że w trakcie prac mogą wystąpić utrudnienia, ale efekt końcowy będzie dla nas bardzo pozytywny.
Pierwsza z podpisanych umów obejmuje remont Falochronu Wschodniego i Nabrzeża Pilotowego, druga - remont Falochronu Zachodniego z nabrzeżami, slipem i ostrogami. Łączna wartość obu umów to 102,5 mln zł. Wykonawcą obu kontraktów jest firma PORR S.A., która będzie miała 15 miesięcy na ich sfinalizowanie.
- Z wielką satysfakcją przystępujemy do realizacji kolejnego projektu hydrotechnicznego na rzecz Urzędu Morskiego w Gdyni. Skomplikowane zadania z obszaru hydrotechniki morskiej to istotny element portfolio PORR. Projekty związane z przebudową falochronów - dzięki szerokim, unikalnym w skali Polski referencjom w tym zakresie stanowią naszą hydrotechniczną specjalność. Jestem przekonany, że powierzone nam zadanie w Ustce będzie kolejnym wspólnym sukcesem Zamawiającego oraz naszym - przekonywał Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR S.A.
Usteckie falochrony mają ponad 120 lat
Falochron Wschodni, pierwotnie o długości około 185 metrów swoją nasadę miał w rejonie dzisiejszego placyku umiejscowionego na końcu Nabrzeża Pilotowego, gdzie zlokalizowany jest pomnik Syrenki. Na początku XX wieku falochron został przedłużony o około 128 metrów oraz zakończony głowicą. Łączna długość falochronu po zakończeniu prac wyniesie 336,5 metrów (obecnie to 318 metrów).
Falochron zostanie wyposażony w pachoły kamienne, linię odbojową, drabinki wyjściowe, znaki nawigacyjne, barierki ochronne oraz stojaki na sprzęt ratunkowy. Na czas remontu pomnik Syrenki zostanie przeniesiony w okolicę Kapitanatu Portu. Po zakończeniu prac wróci na swoje miejsce.
Kolejną konstrukcją, którą uwzględnia inwestycja jest Nabrzeże Pilotowe o długości około 155,5 metrów, stanowiące przedłużenie Falochronu Wschodniego w kierunku lądu. Nabrzeże to stanowi obudowę brzegu oraz pełni funkcję bulwaru spacerowego. Tu również zostanie przeprowadzony całkowity remont. Na koniec przewiduje się montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz odtworzenie narzutu kamiennego po zewnętrznej stronie konstrukcji. Remont i jego wyposażenie są przewidziane na odcinku 120 metrów.
Druga część robót to remont Falochronu Zachodniego i jego okolic. Oryginalnie konstrukcja miała długość około 295 metrów i rozpoczynała się w rejonie dzisiejszego slipu do wodowania jednostek. Na początku XX wieku została przedłużona o około 141 metrów oraz zakończona głowicą. Odcinek kończący pierwotny falochron został pozostawiony jako ostroga wewnętrzna zachodnia, która obecnie jest zrujnowana.
Na Falochronie Zachodnim zostanie zamontowane wyposażenie hydrotechniczne oraz odtworzony zewnętrzny narzut kamienny, a także ułożony narzut wewnętrzny - w północnej części falochronu od nasady ostrogi do głowicy. Dodatkowo, przy zewnętrznej krawędzi głowicy falochronu przewiduje się budowę kierownicy ze stalowych pali rurowych, zabezpieczającej narzut kamienny przed osuwaniem i zanieczyszczaniem toru wodnego. Łączna długość falochronu wyniesie 436,3 metrów (obecnie to 416 metrów).
W ramach inwestycji zostanie wyremontowane również Nabrzeże Niskie, zbudowane w drugiej połowie XX wieku w rejonie nasady Falochronu Zachodniego, służące do obsługi niewielkich jednostek pływających, a także Nabrzeże Skarpowe ze slipem i Ostroga Helska, a w nowej lokalizacji odtworzona zostanie Ostroga Zachodnia.
Przedmiotem całego projektu, realizowanego przez Urząd Morski w Gdyni w ramach KPO jest dostosowanie Portu w Ustce do potrzeb budowy morskiego terminalu serwisowego offshore. Celem projektu jest wsparcie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej poprzez stworzenie infrastruktury dostępowej dla instalacji i serwisu MFW w Polsce.
Przedsięwzięcia, które zostaną zrealizowane w ramach całego projektu to:
w ramach podpisanych umów -
- przebudowa Falochronu Wschodniego i Nabrzeża Pilotowego
- przebudowa Falochronu Zachodniego z nabrzeżem niskim oraz nabrzeża skarpowego wraz ze slipem;
- przebudowa Ostrogi Falochronu Zachodniego;
- przebudowa Ostrogi Helskiej
oraz w ramach osobnego postępowania przetargowego (planowane ogłoszenie do końca II kwartału br.)
- prace podczyszczeniowe;
- wydobycie wraku pogłębiarki "Stułbia", który zalega w pobliżu Falochronu Wschodniego.
Hubert Bierndgarski