W dniu 29 maja 2025 roku w chińskiej stoczni Taizhou Kouan Shipbuilding Co., Ltd. miała miejsce symboliczna ceremonia cięcia stali, rozpoczynająca budowę nowego statku przeznaczonego dla Chipolbrok Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego. To nie tylko techniczny start nowej jednostki, ale kolejny, ważny moment we współpracy PRS z Chipolbrok.
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele stoczni, Chipolbrok oraz Polskiego Rejestru Statków. Polski Rejestr Statków reprezentowali: dyrektor wykonawczy spółki PRS (Shanghai) Vessel Inspection Company Limited - Leszek Pokora oraz inspektor Placówki PRS w Szanghaju - Jin Sheng Chen. PRS jako towarzystwo klasyfikacyjne, będzie nadzorować budowę jednostki i wystawi wszystkie niezbędne certyfikaty klasowe i konwencyjne.
Nowo budowany statek będzie czwartą z serii jednostką dla chińsko-polskiego armatora, którego realizacja przebiega w stoczni Taizhou Kouan Shipbuilding Co. Ltd. O nadanym numerze stoczniowym TK2313, będzie to jednostka wielozadaniowa typu 62000 DWT Multi-Purpose Heavy Lift Vessel. Z nieoficjalnych informacji wynika, że otrzyma imię Kopernik, co nawiązywałoby do polskiego dziedzictwa naukowego. Zakończenie budowy zaplanowane jest na przyszły rok.
Wcześniej z linii produkcyjnej tej stoczni zeszły: Yu An, Boym oraz De An.
To nie pierwszy raz, gdy Polski Rejestr Statków współpracuje z Chipolbrok przy nadzorze nad budową jednostek tego samego typu (62000 DWT). W latach 2021-2022, towarzystwo klasyfikacyjne nadzorowało dla tego armatora budowę statków Herbert i Pilecki w chińskiej stoczni Chengxi Shipyard Co., Ltd.
Budowa jednostek wielozadaniowych klasy heavy lift jest odpowiedzią na rosnące potrzeby transportu projektowego i wielkogabarytowego. Chipolbrok, jako jeden z liderów tego segmentu, konsekwentnie rozwija swoją flotę, stawiając na nowoczesność, elastyczność i niezawodność - a PRS zapewnia, że każda z nadzorowanych przez niego jednostek spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i jakości.
rel (PRS), AL