Stocznie, Statki

Koncern Volkswagen po raz pierwszy wykorzystuje do transportu samochodów statek zasilany niskoemisyjnym gazem ziemnym. Volkswagen zapowiadał to już kilka miesięcy temu przy okazji chrztu dwóch bliźniaczych statków w chińskiej stoczni. Teraz wykorzystuje ponownie okazję, by się nimi pochwalić, informując o pierwszym rejsie jednego z nich.

Nie jest to pierwszy w świecie samochodowiec z napędem LNG, ale pierwszy tak duży napędzany gazem ziemnym eksploatowany w żegludze oceanicznej - między kontynentami.

Tym samym - jak chwali się czarterujący - dzięki tym dwóm statkom Volkswagen staje się pierwszym producentem samochodów, który wykorzystuje statki napędzane skroplonym gazem ziemnym w dalekiego zasięgu dystrybucji samochodów i lekkich pojazdów użytkowych.

Oficjalny komunikat grupy VW AG o pierwszym rejsie samochodowca został już opublikowany przez liczne media, także w Polsce. Jednak my - jak dotąd jedyni - podajemy tak obszerne informacje techniczne o tym statku, a przede wszystkim z przyjemnością informujemy, że oba statki Siem Confucius i bliźniaczy Siem Aristole, znalazły się w polskim zarządzie (ship management). Chodzi o zarząd techniczny (codzienną eksploatację statku w aspekcie technicznym) oraz załogowy prowadzony przez Siem Ship Management, czyli gdyńską placówkę norweskiej grupy armatorskiej Siem,

Nie wszystkie statki przedsiębiorstw żeglugowych z grupy Siem są w zarządzie firmy z Gdyni. Jednak nie tak dawno informowaliśmy o objęciu zarządem przez Siem Ship Management nowego towarowego ro-ro Liekut, a teraz wiadomo, że również dwa samochodowce pracujące dla Volkswagena zostały objęte zarządem gdyńskiego oddziału Siem.

Siem Confucius wypłynął we wtorek, 16 czerwca, wieczorem z portu w Emden w kierunku Zatoki Meksykańskiej - tak podano w oficjalnej informacji dla mediów wydanej przez Volkswagena. Celem miał być port Veracruz. Jednak wydaje się, że statek może zmierzać w pierwszej kolejności w nieco innym kierunku.
Wkrótce po wyjściu z niemieckiego portu w jego nadajniku systemu AIS zapisano Halfax w Kanadzie jako deklarowany port przeznaczenia. Statek jest tam wstępnie spodziewany 26 czerwca.

W Halifaxie znajduje się terminal Autoport Ltd. - jeden z największych w Ameryce Północnej portowych ośrodków przeładunku oraz przygotowywania samochodów do dystrybucji i sprzedaży. Obsługuje on niemal 185 tys. pojazdów rocznie.

Port nad Zatoką Meksykańską czy Halifax - tak czy inaczej po raz pierwszy samochody będą przewożone z Europy do Ameryki Północnej i Środkowej czarterowanym przez grupę Volkswagen statkiem zasilanym płynnym gazem ziemnym (LNG - liquified natural gas).

Z niemieckiego portu Emden Siem Confucius płynie z ponad 4800 autami przeznaczonymi na rynki Ameryki Północnej. Dzięki zespołowi napędowemu zasilanemu gazem LNG do atmosfery przedostaje się przy tym do 25 % mniej dwutlenku węgla, do 30 % mniej tlenku azotu, do 60 % mniej cząstek sadzy i do 100 % mniej tlenku siarki w porównaniu do statki z konwencjonalnym napędem dieselowskim.

"Jesteśmy dumni, że w służbie Volkswagena pojawił się pierwszy na świecie samochodowiec tej wielkości zasilany gazem LNG. To ważny element naszej strategii dekarbonizacji" - podkreślił Thomas Zernechel, szef działu logistyki w koncernie Volkswagen.

Do 2025 roku koncern, zgodnie z zasadą "goTOzero", zamierza o 30 procent zmniejszyć ilość emitowanego dwutlenku węgla i do 2050 roku stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji tego gazu. Żeby tak się stało, żaden rodzaj transportu - morski, drogowy ani kolejowy - nie może być obciążeniem dla klimatu.

Musimy działać już teraz, żeby takie zasilane gazem LNG frachtowce jak Siem Confucius, czy już wkrótce drugi statek - Siem Aristotle, mogły przez wiele lat transportować samochody" - powiedział Thomas Zernechel.

Na najnowocześniejszym pod względem technicznym (jak czytamy w oficjalnym komunikacie grupy VW AG) Siem Confucius o długości 200 metrów i szerokości 38 metrów, podobnie jak na jego siostrzanej jednostce, która rozpocznie służbę prawdopodobnie jeszcze w tym roku, w lipcu, znajduje się 13 pokładów do przewozu samochodów.
Zdolność statku do transportu aut wynosi 7500 CEU (car equivalent units), co oznacza możliwość przewiezienia około 4800 samochodów koncernu Volkswagen - zarówno modeli osobowych, jak i lekkich dostawczych.

Statki są napędzane silnikami dual-fuel o mocy po 12 600 kW wyposażonymi w bezpośredni wtrysk paliwa i w system oczyszczania spalin firmy MAN Energy Solutions. W trybie eco-speed statki poruszają się z prędkością 16,5 węzła (30,6 km/h).
Zbiorniki paliwa każdego z nich, o pojemności 1800 metrów sześciennych, wystarczają do odbycia podróży w obie strony wyłącznie przy wykorzystaniu paliwa zatankowanego w Europie.

Oprócz gazu ziemnego (przechowywanego na statku w postaci skroplonej, schłodzonej), w przyszłości obydwa samochodowce będą mogły być zasilane także biogazem oraz gazem pochodzącym ze źródeł odnawialnych.

Dział Logistyki koncernu Volkswagen organizuje, koordynuje i nadzoruje rocznie około 7700 transportów drogą morską. Grupa Volkswagen korzysta codziennie z setek statków liniowych (zasadniczo - kontenerowców) i 11 samochodowców, z których teraz dwa zostaną zastąpione przez jednostki zasilane gazem LNG. Każdego roku przewożą one 2,8 miliona nowych samochodów.

PBS (PortalMorski.pl), rel (VW AG)

Fot.: VW AG; Rys. Siem Ship Management

Plan statku - poniżej, pod danymi technicznymi.
Więcej ilustracji samochodowców SIem z napędem LNG - w naszym wsześniejszym materiale:
Volkswagen zatrudnia napędzane gazem oceaniczne samochodowce grupy Siem


Siem Confucius - charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9841017
typ statku - PCTC
państwo bandery - Liberia
projekt - CSSC SDARI, Chiny
stocznia - Xiamen Shipbuilding Industry Co Ltd - Xiamen FJ, Chiny
stoczniowy symbol budowy - XSI463A
przekazanie przez stocznię - 12.03.2020
wodowanie - 22.05.2019
położenie stępki - 01.09.2018
rozpoczęcie budowy - 10.03.2018
zamówienie - maj 2017 r.
armator (właściciel) - Grupa Siem / Siem Car Carriers AS, Norwegia
operator / czarterujący - Volkswagen Group Logistics, Niemcy
armator zarządzający / zarząd techniczny - Siem Ship Management, Gdynia
armator zarejestrowany - LS-LBR Co Ltd, Norwegia
długość całkowita - 199,90 m
długość między pionami - 195,618 m
szerokość konstrukcyjna - 38,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 8,65 m
zanurzenie maksymalne - 10,00 m
wysokość boczna do pokładu nr 5. (głównego) - 14,80 m
wysokość boczna - 21,39 m
wysokość do pokładu górnego - 38,61 m
wysokość od stępki do szczytu masztu zaworu bezpieczeństwa LNG - 46,00 m
nośność - 19 151 t
masa statku pustego - 21 600 t
pojemność zbiorników balastowych - 6707 m
pojemność zbiorników wody słodkiej - 382,7 m³
pojemność zbiorników paliwowych LNG - 2 × 1800 m³
pojemność zbiorników na paliwo dieselowskie - 639,6 m³
ładowność samochodów osobowych - do 7514
tonaż pojemnościowy brutto - 72 900
tonaż pojemnościowy netto - 22 774
CGT - 38 019
prędkość eksploatacyjna - 20,00 węzłów (według innego źródła - 19,00 w.)
zasięg - 12 000 Mm
napęd - diesel, jednośrubowy
moc napędu głównego - 12 614 kW (17 150 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 7S60ME-C10, dwusuwowy, siedmio-cylindrowy, o mocy MCR 12 614 kW (17 150 KM) przy 99 obr./min. (projektu MAN Energy Solutions, produkcji Hyundai Heavy Industries Co Ltd - Korea Płd.)
śruba napędowa - 1 × stałego skoku (99 obr./min.)
silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych) - 1 × MAN 7L28/32DF, MCR 1400 kW + 2 × MAN 9L28/32DF, MCR 1800 kW
prądnice: 1 × 1330 kW, a.c. + 2 × 1,710 kW, a.c.
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 1300 kW (1767 KM)
liczba pokładów - 13, w tym podwieszanych, o zmiennej pozycji - 4
klasyfikacja - American Bureau of Shipping (ABS)
notacja klasy - (+)A1, Vehicle Carrier, (E), (+)AMS, (+)ACCU, CPS, SH, SHCM, RRDA, RW, DFD, GFS, NBLES+, BWT, ENVIRO, IHM, TCM, HAB, UWILD Service Restriction: Unrestricted Service

Siem Confucius - plan ogólny
Siem Confucius - plan ogólny
Siem Confucius - plan ogólny
Siem Confucius - plan ogólny
Siem Confucius - plan ogólny
Siem Confucius - plan ogólny
Siem Confucius - plan ogólnySiem Confucius - plan ogólnySiem Confucius - plan ogólnySiem Confucius - plan ogólnySiem Confucius - plan ogólnySiem Confucius - plan ogólny
+6 Master
Kapitanem statku i Starszym Mechanikiem są Polacy.
21 czerwiec 2020 : 10:46 Artur Brozek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Hmmm
No to polski czy norweski ten management....rozpisują się na temat samochodowca , a jak polscy armatorzy przetrzymują na statkach polskich marynarzy po kontraktach to pomijanie...ten portal jest tak branżowy jak nie wiem....
21 czerwiec 2020 : 12:48 Heniumarynarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 nie ich biznes
od tego masz związki zawodowe, niech działają.
21 czerwiec 2020 : 18:27 ja Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Kto czyta portalmorski.pl
Kto czyta portalmorski.pl ten sie z TVP nie smieje. Zeby sie chwalic polska zaloga, ktora pracuje w norweskiej firmie, ktora wozi niemieckie samochody dla Amerykanow, to trzeba juz naprawde stracic poczucie tego co jest istotne. Pomyslec, ze kiedys budowalismy samochodowce a teraz sie chwalimy tym, ze Polacy w norweskich firmach pracuja wozac niemieckie samochody...
22 czerwiec 2020 : 20:12 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Nie tylko to
Jeszcze dodatkowo sie chwala ze zarzadzaja remontowaniem tych statkow gdyby cos sie popsulo, poprostu chwala sie ze sa robolami do "czarnej" roboty ale tytul brzmi donosnie, polski zarzad. Haha. Zarzad tych statkow jest w Norwegi.
23 czerwiec 2020 : 02:11 Tobiasz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 NOOO SUKCES
Dlaczeko pan pismak bo trudno tu napisać redaktor - nie napisze poprawnie że są to norweskie statki a Polski sukces polega na tym że załoga będzie w wiekszości z Polski i ot cały sukces. Masakra, jeśli o takich "sukcesach" aktualnie się wspomina to oznacza, że jest tragedia w Polskiej żegludze i przemyśle stoczniowym. TRAGEDIAAA
24 czerwiec 2020 : 08:26 SSSS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Podobno
Podobno zaloga to tez nie Polacy, tylko czesc. Ukraincy, Rosjanie itd
24 czerwiec 2020 : 10:24 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 samochodowiec
To, że polska firma zarządza statkiem nie oznacza, że załogę tworzą Polacy, nie oznacza że kapitan i starszy oficer mechanik to muszą być Polacy. Rzecz w tym, że to polska firma została wybrana przez właściciela statków do sprawowania zarządu w sprawach technicznych i załogowych tak nowoczesnych statków. Tyle i nic więcej.
24 czerwiec 2020 : 11:21 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 VW
Ekologiczny statek wozi trujące środowisko volkswageny.
26 czerwiec 2020 : 08:20 Fazy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 I pomyśleć....
I pomyśleć tylko , że do 2008 roku, jednym z głównych producentów samochodowców była Stocznia Gdynia. Ile ich było? . Wydaje mi się, że ok 30 (nie licząc tych z lat 70 i 80) w rozmiarach 6000, 5000 i 2100samochodów.
02 lipiec 2020 : 08:19 Krz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter