Porty, logistyka

W pierwszej połowie tego roku w porcie w Kłajpedzie przeładowano prawie 19 milionów ton towarów. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 16 proc. Pozytywne trendy obserwuje się w większości segmentów ładunków - poinformował Klaipėda State Seaport Authority.

- Decyzja, aby w trudnych czasach nie wstrzymywać ważnych projektów i kontynuować inwestycje w modernizację portu, przynosi efekty. Wolumen przeładunków nadal rośnie. Patrząc na drugą połowę roku, nie ma wątpliwości, że pozostaniemy wśród portów osiągających próg jednego miliona TEU. Spodziewamy się również szczytu sezonu w transporcie zboża – mówi Algis Latakas, prezes Klaipėda State Seaport Authority.

Zwyżka przewozów w pierwszej połowie br. wynikała przede wszystkim ze znacznego wzrostu przeładunków kontenerowych, stabilnego poziomu przewozów ro-ro i produktów naftowych oraz wyraźnego wzrostu w segmentach skroplonego gazu ziemnego, minerałów i materiałów budowlanych.

Kontenery i surowce w górę

Przeładunki kontenerowe w Kłajpedzie wzrosły o 38 proc. – obsłużono 6,5 mln ton. W pierwszej połowie roku przeładowano prawie 700 tys. TEU. Znacząco zwiększyła się także liczba pełnych kontenerów – obecnie stanowią one 64 proc., czyli o 4 proc. więcej niż rok temu.

Statystyki dotyczące ładunków TEU wskazują na zrównoważony rozkład między eksportem i importem – odpowiednio 40 proc. i 41 proc. Udział operacji przeładunkowych wzrósł w tym roku do prawie jednej piątej całkowitego wolumenu kontenerów.

Największy wzrost – 48 proc. – odnotowano w segmencie surowców i materiałów budowlanych, gdzie przeładowano jeden mln ton. Z tego 95 proc. stanowi import, głównie z krajów skandynawskich (35 proc.), a także z Maroka (17 proc.) i Mozambiku (16 proc.). Tak wysokie zapotrzebowanie na surowce jest związane z realizacją dużych projektów infrastrukturalnych - budową dróg i linii kolejowych na Litwie.

Więcej LNG, produktów naftowych i przewozów ro-ro

Z kolei wolumen LNG wzrósł o 47 proc., osiągając 1,1 mln ton. W maju ubiegłego roku pływający terminal przeładunkowy FSRU Independence trafił do doku na przegląd, co spowodowało zawieszenie operacji przeładunkowych na miesiąc i wpłynęło na statystyki za ubiegły rok.

Zwyżkę odnotowano w segmentach ro-ro i produktów ropopochodnych. W pierwszym półroczu wolumen przewozów ro-ro wzrósł o 6 proc. do 3,2 mln ton, natomiast produktów naftowych - o 4 proc., nieznacznie przekraczając 2 mln ton.

Mniej nawozów, zbóż i drewna

Z kolei nawozów sztucznych przeładowano 783 tys. ton, czyli 4 proc. mniej niż przed rokiem, na co złożył się eksport głównie z krajów innych niż objęte sankcjami Rosja i Białoruś. Natomiast zboża osiągnęły poziom 1,4 mln ton, co oznacza spadek o 14 proc. w związku z niższymi światowymi cenami, które skłoniły producentów do wstrzymania eksportu.

Spadły także przeładunki drewna o 11 proc. do 354 tys. ton, z czego całość wyeksportowano, głównie do Skandynawii. Z kolei złom metalowy zmniejszył się o 25 proc., do 558 tys. ton. Aż 98 tego wolumenu wyeksportowano do Turcji.

Mniej statków, więcej pasażerów

W pierwszym półroczu do portu w Kłajpedzie zawinęło 2547 statków – o 3 proc. mniej niż w tym samym okresie 2024 roku. Jednocześnie liczba pasażerów wzrosła aż o 20 proc. – z usług portu skorzystało 164 tys. osób. Liczba pasażerów rejsów wycieczkowych wzrosła o 66 proc. Niedawno rozpoczęła się realizacja projektu budowy nowego terminala dla wycieczkowców, który ma umożliwić więcej zawinięć.

Kłajpeda na czele krajów bałtyckich

W pierwszym półroczu tego roku całkowity wolumen przewozów towarowych we wszystkich portach Morza Bałtyckiego osiągnął poziom 46,4 mln ton, co oznacza wzrost o 5 proc.

Wśród krajów bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia) najlepiej wypadł port w Kłajpedzie, osiągając najwyższy wzrost na poziomie 16 proc., zwiększając także swój udział w rynku: jedyny port morski Litwy posiada obecnie 40,8 proc. rynku krajów nadbałtyckich, w porównaniu z 37,1 proc. rok temu. Większość sąsiadów Litwy zanotowała spadki. Dla porównania – port w Rydze o 9 proc., Liepāja (Lipawa) – o 7 proc., a terminal w Būtingė (Butynga) – o 1 proc. Jedynie Ventspils (Windawa) (+15 proc.) i Tallinn (+3 proc.) odnotowały wzrosty, choć na mniejszą skalę, niż litewski port.

W pierwszej połowie 2025 roku port w Kłajpedzie utrzymywał połączenia handlowe z 56 krajami. Największy przepływ towarów miał miejsce między Niemcami, Szwecją, Polską, Stanami Zjednoczonymi i Holandią.

GL

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter