Do portu dotarły pierwsze materiały budowlane przeznaczone do budowy nowego terminalu wycieczkowego, zaś wykonawcy rozpoczęli prace związane z budową nabrzeża. Władze portu liczą, że po zakończeniu inwestycji nastąpi ożywienie turystyki wycieczkowej, ale także powstanie nowy, atrakcyjny waterfront.
- Nowoczesny terminal przyciągnie zarówno turystów, jak i mieszkańców. Ludzie będą chcieli spędzać tu czas, podziwiać widoki i korzystać z atrakcji. Co ważniejsze, terminal stanie się nową bramą między miastem, a morzem – miejscem, w którym pasażerowie statków pasażerskich będą mieli pierwsze wrażenia z Litwy, zaś mieszkańcy Kłajpedy będą mogli na nowo odkryć swój port jako otwartą, tętniącą życiem przestrzeń miejską – zachwala nową inwestycję Algis Latakas, dyrektor generalny Klaipėda State Seaport Authority.
- Tworzymy terminal, który przyniesie korzyści gospodarcze, a jednocześnie stanie się symbolem nowoczesnego, przyjaznego i rozwijającego się miasta – dodaje.
Czytaj także:
Metalowe pale do budowy nowego terminalu dotarły do Kłajpedy z Antwerpii drogą morską. Ładunek ważący łącznie 1,9 tys. ton, stanowiący około 40 proc. pali potrzebnych do budowy nabrzeża, przywiózł drobnicowiec Benabell G. Przed rozpoczęciem prac instalacyjnych, przy nabrzeżu pracowały barki i pogłębiarki, przygotowując je do palowania.
Nowy terminal statków wycieczkowych powstaje na gruntach należących do Zarządu Portu Kłajpeda. Projekt obejmuje przebudowę istniejących nabrzeży i budowę nowych. Po ukończeniu terminal będzie posiadał amfiteatr zwrócony w kierunku wody, ścieżki dla pieszych i rowerzystów, tereny rekreacyjne i miejsca na imprezy.
Parametry terminalu:
- Całkowita powierzchnia terminalu - 32 400 metrów kw.
- Łączna długość nabrzeży - 900 metrów
- Dwa nabrzeża do cumowania wycieczkowców - 587 m (z 900 m)
- Głębokość akwenu przy nabrzeżu – 11 metrów
Nową inwestycją Kłajpeda chce przyciągnąć turystów i zapewnić większą liczbę zawinięć wycieczkowców. Do tej pory miasto nie miało wysokiej jakości przestrzeni nadbrzeżnych dla mieszkańców. Z powodu zniszczonych nabrzeży, braku nowoczesnej infrastruktury dla statków wycieczkowych i łodzi rekreacyjnych, duże wycieczkowce nie zawijają do Kłajpedy.
Nowy terminal wycieczkowy ma zapewnić mieszkańcom kolejny dostęp do Zalewu Kurońskiego i stworzyć możliwość przyjmowania kilku statków wycieczkowych jednocześnie, także podczas wydarzeń miejskich.
Ma być otwarty również Port Zimowy, pomiędzy nabrzeżem stałego lądu, a nowym terminalem, przez długi czas niedostępny dla mieszkańców Kłajpedy, w którym będą oni mogli obserwować działalność portu, pozostając w terminalu wycieczkowym. Projekt obejmuje schody prowadzące do wody, ścieżki dla pieszych i rowerzystów, przestrzenie na imprezy, wystawy i działalność handlową.
Szacuje się, że po uruchomieniu nowego terminalu w 2030 r. w Kłajpedzie będzie cumować około 60 dodatkowych statków, co ma przynieść miastu bezpośrednie dochody w wysokości około 3,6 mln EUR rocznie dla przedsiębiorstw portowych związanych z żeglugą wycieczkową.
Umowę na przebudowę istniejących i budowę nowych nabrzeży dla nowego terminalu podpisano w grudniu 2024 roku z litewską firmą UAB "Tilsta", która wygrała przetarg publiczny i zobowiązała się do ukończenia prac w ciągu trzech lat. Całkowita wartość umowy wynosi 43,9 mln euro brutto.
Z kolei w lutym 2025 r. podpisano umowę o wartości brutto 27 mln euro na budowę budynku administracji portu, którego wykonawcą będzie przedsiębiorstwo UAB "KRS".
Projekt nowego terminal wycieczkowego, oparty na zwycięskiej pracy w konkursie architektonicznym, został przygotowany przez UAB "Statybos inžinierių konsultantų biuras". Autorami projektu są UAB "Architektūros linija" i MB "Devyni plius architektai", w tym Gintaras Čaikauskas (lider projektu), Andrius Keizikas, Arnas Deltuva, Martynas Lukas i Mirosław Szejnycki.
GL
