Stocznie, Statki

W piątek 25 lipca, w samo południe z zabytkowej pochylni B1 dawnej Stoczni Gdańskiej im. Lenina zwodowano statek typu purser / trawler dla szkockiego armatora Lunar Fishing Company Limited z Peterhead. Zbudowana przez Karstensen Shipyard Poland Sp. z o.o. jednostka otrzymała nazwę Pathway.

Budowa jednostki rozpoczęła się w czerwcu 2024 roku. Kadłub zostanie odholowany do Danii na początku sierpnia br., zaś gotowy statek zostanie przekazany armatorowi na przełomie 2025/2026.

Zakres montażu w Karstensen Shipyard Poland obejmował m.in. montaż silnika głównego, silników pomocniczych, przekładni napędu głównego, trzech sterów strumieniowych; prądnicy, maszynki sterowej wraz z płetwą steru, wału napędowego ze śrubą oraz RSW unity i zbiorników vacuum.

FOTORELACJA

Na dalszym etapie, po zwodowaniu przeprowadzone zostaną drobne prace wykończeniowe po czym jednostka zostanie przekazana do Danii do kontynuacji prac wyposażeniowych.

Wodowanie trawlera Pathway w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Wymiary główne statku:

  • Długość całkowita 83,70, m
  • Szerokość – 17,50 m
  • Zanurzenie – 8,60 m
  • Pojemność ładowni 3000 m3
  • Moc napędu głównego 7800 kW
  • 14 ładowni RSW na świeżą rybę (ze schładzaną wodą)

Karstensen Shipyard Poland (spółka-córka Karstensens Skibsværft A/S ze Skagen) powstała w lipcu 2018 roku, w Gdyni, gdzie początkowo prowadziła działalność na dzierżawionych obiektach stoczniowych w gdyńskim porcie. Stocznia specjalizuje się w budowie częściowo wyposażonych trawlerów rybackich.

Wodowanie trawlera Pathway w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Od 2023 roku Karstensen Shipyard Poland kontynuuje działalność w Gdańsku, na terenie ponad trzy razy większym od obiektów stoczniowych w Gdyni.

Na 10,4-hektarowym obszarze produkcyjnym w Gdańsku znajdują się dwa budynki budowlane, hala stoczniowa, dwie powierzchnie produkcyjne, budynek biurowo-socjalny oraz charakterystyczne dla krajobrazu Gdańska dźwigi KONE.

W tym roku Karstensen Shipyard Poland zwodowała trzy jednostki – w styczniu z pochylni B-3 spłynął na wodę częściowo wyposażony kadłub trawlera Rogne dla norweskiego armatora Rogne AS. Natomiast w lutym zwodowano trawler Hargun zbudowany na zamówienie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S. W kwietniu zodowano trawler Asgrimur Halldorsso dla islandzkiego armatora Skinney Thinganes HF.

LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter