Stocznie, Statki

W Gdańskiej Stoczni Remontowej, 6 lipca br. do zbiornika pierwszego promu pasażersko-samochodowego NB101, budowanego tu dla polskich armatorów, po raz pierwszy podano błękitne paliwo z autocysterny.

Prywatna firma energetyczna Elenger, działająca na rynku bałtycko – fińskim przeprowadziła operację bunkrowania promu metodą „truck-to-ship”, umożliwiającą elastyczne i bezpieczne zaopatrywanie jednostek pływających w paliwo w portach morskich.

Cieszymy się z tego historycznego kroku na polskim rynku. To efekt wieloletniego doświadczenia naszych specjalistów w dostawach LNG oraz w budowie stacji regazyfikacji. Teraz z powodzeniem przenosimy te kompetencje na rynek bunkrowania − mówi Marius Kairys, prezes Elenger Sp. z o.o.

Przy pomocy trzech należących do Elenger autocystern, do kriogenicznego zbiornika promu NB101 podano 139 metrów sześc. skroplonego gazu ziemnego. Było to pierwsze tankowanie tej nowo budowanej jednostki, wyposażonej w cztery silniki dwupaliwowe (dual-fuel - LNG/diesel), co docelowo ma ograniczyć emisję dwutlenku węgla o około 25 proc. w porównaniu do tradycyjnych napędów.

Operację bunkrowania poprzedziły drobiazgowe przygotowania. Najpierw wykonano, przetestowano i zdano towarzystwu klasyfikacyjnemu DNV wszystkie układy zasilania, kontroli, wentylacji i bezpieczeństwa, będące integralną częścią systemu LNG. Ponadto, poprawność działania silników (odbiorów gazu) została odpowiednio wcześniej przetestowana na paliwie konwencjonalnym.

Sam zbiornik LNG zamontowany na statku, poddano wcześniej procesowi osuszania azotem, a następnie schłodzono zbiornik do temperatury minus 130 stopni C. przy użyciu ciekłego azotu, zgodnie z procedurą dostawcy.

Oprócz wstępnego schłodzenia zbiornika, sprawdzono jego szczelność oraz instalacji, co pozwoliło potwierdzić gotowość promu do przyjęcia LNG. Podczas bunkrowania przeprowadzono także weryfikację działania systemów bezpieczeństwa, zainstalowanych na promie. W trakcie całego procesu na bieżąco monitorowano stan atmosfery w zagrożonych pomieszczeniach, a także kluczowe parametry operacyjne – temperaturę, ciśnienie oraz poziom LNG w zbiorniku gazowym promu.

Jak informuje stocznia, prom NB101 przechodzi obecnie próby portowe HAT (Harbour Acceptance Tests), poprzedzające próby morskie jednostki. Celem podania paliwa było przeprowadzenie drugiej i ostatniej fazy testowania siłowni promu, podczas prób portowych, a także prób silników i kotłów.

Była to pierwsza operacja tankowania statku paliwem LNG w Polsce, przeprowadzona przez firmę Elenger, która wchodzi na tutejszy rynek. Poza naszym krajem, Elenger ma już na swoim koncie ponad sześć tysięcy bunkrowań LNG metodą „truck-to-ship” – głównie w portach Tallin, Helsinki, Hanasaari i Hanko.

- Dzięki własnej flocie autocystern i sprawdzonemu know-how możemy zapewnić armatorom niezawodne i ekologiczne paliwo, co realnie przyczynia się do redukcji emisji w regionie Morza Bałtyckiego − podkreśla Marius Kairys.

Co istotne, Elenger jako pierwszy w regionie państw bałtyckich rozpoczął tego typu usługi w 2017 roku. Firma dysponuje również własnym statkiem bunkrującym Optimus, wykorzystywanym w operacjach „ship-to-ship” w regionie Morza Bałtyckiego.

Kolejne bunkrowanie promu NB101 skroplonym gazem ziemnym w Gdańskiej Stoczni Remontowej zaplanowano tuż przed próbami morskimi. Dodatkowe operacje tankowania tym błękitnym paliwem są także przewidziane podczas prób morskich.

GL

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter