Stocznie, Statki

W stoczni Ulstein Verft rozpoczęło się wyposażanie nowoczesnej jednostki do układania kabli (Cale Laying Vessel, CLV), której kadłub został zbudowany w CRIST SA w Gdyni i przekazany przez polskiego podwykonawcę na początku bm.

Umowa na budowę statku została podpisana w 2023 r. między stocznią Ulstein Verft a Nexans, międzynarodową firmą z siedzibą we Francji, której główną działalnością są zaawansowane rozwiązania w zakresie okablowania i łączności. Z ponad 120-letnią historią zatrudnia obecnie ponad 26 tys. osób.

Norweska stocznia zajmie się teraz montażem wyposażenia funkcjonalnego na pokładzie, instalacją elektryczną, izolacją i montażem rur. Ulstein Verft zainstaluje również główne komponenty, w tym maszyny pokładowe, wciągarki i wyposażenie nadbudówki, a także przeprowadzi próby morskie i przekaże jednostkę zamawiającemu.

Po zakończeniu budowy w 2026 r. Nexans Electra (dł. 155,2 m; szer. 31 m) będzie wyposażony w tzw. „karuzelę” (bęben do składowania i wydawania kabli) o ładowności 10 000 ton, a także kosz na kabel światłowodowy o ładowności 450 ton. Będzie mógł wykonywać złożone zadania konstrukcyjne pod wodą, a jego wbudowane możliwości systemowe pozwolą na łatwe dostosowanie go do przyszłych potrzeb klientów.

Statek został zaprojektowany przez okrętowe biuro projektowo-konsultingowe Skipsteknisk z Alesund i bazuje na projekcie Nexans Aurora, kablowca przekazanego przez stocznię Ulstein Verft w 2021 roku (częściowo wyposażona jednostka także została zbudowana przez polskiego podwykonawcę CRIST SA).

Statek może skutecznie działać w trudnych warunkach pogodowych i charakteryzuje się wyjątkową manewrowością oraz właściwościami utrzymania pozycji na morzu. Ponadto zastosowanie wysokowydajnych systemów zasilania z lądu, systemu magazynowania energii oraz kompatybilności z biopaliwami zapewnia zmniejszenie wpływu na środowisko.

AL, rel (Ulstein Verft)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter