Porty, logistyka

Brittany Ferries zainaugurowało połączenie kolejowe o długości 970 km (600 mil), które połączyło port Cherbourg na północno-zachodnim wybrzeżu Francji z Bayonne na granicy francusko-hiszpańskiej.

Nowa usługa kolejowa skierowana jest m.in. do operatorów transportu towarowego i logistycznego z Wielkiej Brytanii i Irlandii, którzy mogą wysyłać naczepy drogą morską i kolejową bez konieczności zapewnienia kierowcy.
Usługa ta jest określana jako ro-ro-rail, ponieważ naczepa przeprawia się przez kanał La Manche promem typu roll-on roll-off, a następnie płynnie przechodzi do francuskiej sieci kolejowej lub odwrotnie.

Pośród korzyści wymienia się m.in. wydajniejszy czas, niższe koszty i większą ekologiczność w porównaniu z transportem drogowym. Usługa spełnia również rosnące zapotrzebowanie na transport towarów wyłącznie naczepami.

Rok 2025 będzie rokiem dekarbonizacji dla Brittany Ferries – powiedział Jean-Marc Roué, prezes Brittany Ferries podczas inauguracji w Cherbourgu, które miało miejsce 17 lipca br. – Wiosną do naszej floty dołączyły dwa największe promy hybrydowe w Unii Europejskiej, napędzane LNG i energią elektryczną. Teraz mamy multimodalną autostradę łączącą Irlandię i Wielką Brytanię z Hiszpanią koleją i morzem. Otwieramy nowy, zrównoważony rozdział w historii Brittany Ferries. Jest on coraz bardziej ambitny, ale nadal opiera się na gospodarczej żywotności regionów, które obsługujemy. Zaczyna się od Cherbourga i jego portu, który jest centrum gospodarczym i turystycznym dla naszej firmy oraz bramą do regionu uwielbianego zarówno przez brytyjskich, jak i irlandzkich turystów – podkreślał prezes.

W przypadku podróży ro-ro-rail naczepy są najpierw dostarczane do portów takich jak Poole lub Portsmouth na południowym wybrzeżu Wielkiej Brytanii lub do Rosslare w Irlandii. Następnie są one transportowane na promy za pomocą ciągników manewrowych zwanych holownikami. Po podróży do Francji te bezzałogowe ładunki są wyładowywane przez holownik, a następnie ładowane na kolejowe naczepy w Cherbourgu.

Przenoszenie wagonów z asfaltu na tory odbywa się dzięki podwójnym wagonom producenta francuskiej technologii kolejowej MODALOHR. Każdy wagon może pomieścić dwie naczepy i jest wyposażony w tak zwane „obrotowe kieszenie”. Obracają się one o 45 stopni, aby umożliwić naczepie i holownikowi dostęp do wagonu. Po ustawieniu holownik wycofuje się, a kieszeń z naczepą na górze obraca się z powrotem do pozycji wyjściowej.

Usługa jest obsługiwana przez dwa składy pociągów, z których każdy składa się z maksymalnie 18 wagonów (mieszczących do 36 przyczep).

Brittany Ferries przekazało, że do końca br. planuje zwiększyć liczbę połączeń z czterech w każdym kierunku tygodniowo do pięciu, a do 2026 roku do codziennych połączeń w obie strony. Strategia firmy jest zgodna z dążeniem rządu francuskiego do modernizacji i dekarbonizacji transportu towarowego oraz promowania sieci multimodalnych.

Wśród gości obecnych w Cherbourgu podczas uroczystości inauguracyjnej znalazł się Philippe Tabarot, francuski minister transportu.

Uruchamiając dodatkowe połączenie transportowe z Cherbourga, nowy terminal kolejowy wzmacnia strategiczną pozycję francuskich portów w europejskim transporcie towarowym – powiedział Tabarot. – Ta sieć multimodalna, obsługiwana przez Brittany Ferries, jest również pionierską usługą. Jest to pierwsza usługa transportu naczep bez kierowców na łuku atlantyckim, głównym korytarzu transportu towarowego. Pomagając zmniejszyć emisję CO2 poprzez przeniesienie ruchu na kolej i morze, usługa ta zmniejszy również zatłoczenie na drogach, przyczyniając się w ten sposób do bardziej zrównoważonej logistyki – dodał francuski minister transportu.

Jak zauważył minister, zmniejszenie natężenia ruchu na drogach ma wiele zalet. Jedną z najważniejszych dla Brittany Ferries i klientów jest ochrona środowiska. Ciężarówki nie będą już narażone na utrudnienia związane z ruchem drogowym i opóźnieniami na francuskiej sieci drogowej, a w konsekwencji znacznie zmniejszy się emisja spalin.

Brittany Ferries szacuje, że każdy przyczepa przewożona koleją pozwala zaoszczędzić jedną tonę CO2 w porównaniu z transportem drogowym. Zmniejsza to również zużycie ciężarówek i przyczep.

Brittany Ferries ma nadzieję zmniejszyć o 25 000 liczbę ciężarówek na francuskich drogach, ograniczając emisje, hałas i korki oraz zmniejszając prawdopodobieństwo wypadków.

Nowa usługa to także odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie przewoźników na obniżenie kosztów i skrócenie czasu pracy kierowców oraz pomaga rozwiązać problem międzynarodowego niedoboru kierowców, przewożąc naczepy bez eskorty – podkreśla Brittany Ferries.

LEW (Źródło: Brittany Ferries)
Fot. Materiały prasowe Brittany Ferries

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655