Sekretarz bezpieczeństwa wewnętrznego USA Kristi Noem ogłosiła rozwiązanie umowy z Eastern Shipbuilding Group (ESG) na dostawę dwóch kutrów patrolowych (Offshore Patrol Cutter), powołując się na znaczne opóźnienia i obawy dotyczące kosztów.
Nie możemy pozwolić, aby kluczowe projekty stoczniowe przekraczały budżet i były opóźnione. Nasza Straż Przybrzeżna potrzebuje nowoczesnych, sprawnych statków, aby chronić nasze bezpieczeństwo narodowe i gospodarcze - powiedział wysoki rangą urzędnik Departamentu Bezpieczeństwa Krajowego USA.
Jak czytamy na oficjalnej stronie wspomnianego Departamentu, istniejąca umowa z Eastern Shipbuilding Group (ESG) na dostawę czterech kutrów patrolowych typu OPC jest realizowana z opóźnieniem, co szkodzi zdolnościom obronnym Stanów Zjednoczonych i marnuje ciężko zarobione pieniądze Amerykanów. W związku z tym sekretarz Noem częściowo unieważniła umowę z ESG na dostawę dwóch z czterech jednostek, które miały zostać dostarczone przez ESG w Panama City na Florydzie.
Przekazanie OPC 1 było pierwotnie planowane na czerwiec 2023 r., ale teraz nastąpi to najwcześniej pod koniec 2026 r. ESG nie dotrzymała terminu dostawy OPC 2 w kwietniu 2024 r. Straż Przybrzeżna wstrzymała prace nad OPC 3 i 4 po tym, jak ESG poinformowało ją na początku tego roku, że nie będzie w stanie wywiązać się z umowy i dostarczyć wszystkich czterech okrętów bez poniesienia nieodwracalnych strat. Zaoszczędzone pieniądze zostaną przeznaczone na zapewnienie rzeczywistych korzyści dla Straży Przybrzeżnej.
„Z powodu wieloletnich zaniedbań poprzednich administracji i Kongresu Straż Przybrzeżna była zbyt długo niedofinansowana, niedostatecznie wyposażona i ignorowana. Prezydent Donald Trump kończy tę erę zaniedbań, uchwalając ustawę One Big Beautiful Bill i plan Force Design 2028 – plan Departamentu Bezpieczeństwa Krajowego mający na celu przekształcenie Straży Przybrzeżnej w bardziej zwinną i zdolną do działania siłę bojową. Teraz Straż Przybrzeżna otrzyma ogromny zastrzyk finansowy w wysokości prawie 25 miliardów dolarów” – informuje Departament Bezpieczeństwa Krajowego USA.
Celem Straży Przybrzeżnej jest zakup 25 okrętów OPC - i to się nie zmieniło. Straż Przybrzeżna nadal zamierza jak najszybciej nabyć i dostarczyć pełną klasę okrętów OPC, aby zaspokoić potrzeby kraju w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, szczególnie w zakresie misji przeciwdziałania przemytowi narkotyków i migrantów wzdłuż południowo-wschodniej granicy.
W międzyczasie starzejące się kutry średniego zasięgu (WMEC) Straży Przybrzeżnej będą nadal wykonywać większość misji przeciwdziałania przemytowi na Karaibach i wschodnim Pacyfiku
Mamy wspólny cel z amerykańską Strażą Przybrzeżną – jak najszybsze i jak najskuteczniejsze dostarczenie kutrów patrolowych - powiedział w ubiegłym miesiącu dyrektor generalny ESG Joey D’Isernia w wywiadzie dla The Maritime Executive. - Obecnie trwa uruchamianie systemów na kadłubie nr 1 i pomimo bezprecedensowych wyzwań, przed którymi stoimy, pozostajemy przekonani, że nasza niesamowita kadra stanowi najbardziej kompetentny i niezawodny zespół, który zrealizuje ten kluczowy projekt dla bezpieczeństwa narodowego.
AL, z mediów, rel (DHS.gov)
