Porty, logistyka

Na falochronie zachodnim w Darłowie rozpoczęły się prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej – poinformował Urząd Morski w Szczecinie. To część prac związana z przebudową falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych.

Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu (ścianki szczelne) zostanie wykonana po obrysie konstrukcji istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w darłowskim porcie.

Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zostanie zamontowane nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach (dodatkowo, falochron zostanie oświetlony na całej długości). Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów ani na inne jego parametry.

Fot. Urząd Morski w Szczecinie

Celem inwestycji jest przywrócenie optymalnego stanu technicznego, wybudowanego w drugiej połowie XIX w. falochronu, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu.

Inwestycja wpisuje się także w plany rozwojowe darłowskiego portu, który prócz funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej przygotowuje się także do uruchomienia na swoim terenie terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.

Jest to pierwszy projekt Urzędu Morskiego w Szczecinie realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Wykonawcą robót jest Korporacja Budowlana DORACO, natomiast inżynierem kontraktu wybranym dla tego zadania została firma EKO-INWEST S.A.

Przekazanie wykonawcy placu budowy nastąpiło w marcu br., a realizacja zadania powinna zakończyć się w 2026 roku.

LEW, Fot. UM w Szczecinie

 

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655