Zakończyła się przebudowa Kanału Dębickiego oraz przebudowa i budowa nowych nabrzeży, które otwierają przed portem zupełnie nowe możliwości przeładunkowe i logistyczne – poinformował na konferencji proasowej Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Inwestycja obejmowała poszerzenie i pogłębienie kanału oraz modernizację kluczowej infrastruktury nabrzeżowej. Dzięki wykonanym pracom, do Szczecina będą mogły zawijać statki o znacznie większym zanurzeniu i ładowności.
W ramach inwestycji poszerzono Kanał Dębicki ze 120 do 200 m i pogłębiono go do głębokości technicznej -12,5 m. Równolegle przebudowano dwa najważniejsze nabrzeża drobnicowe - Czeskie i Słowackie na długości ponad kilometra, oraz zrealizowano budowę nowego Nabrzeża Norweskiego o długości 300 m, które stanowi kontynuację Nabrzeża Fińskiego i pełni rolę terminala kontenerowego. Dodatkowo wykonano I Etap Nabrzeża Duńskiego na długości 780 m oraz wykonano umocnienie dna przy Nabrzeżu Spółdzielczym i Fińskim.
Do przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzić stalowych, niemalże 17 km kotew mikropalowych oraz wbudowano ponad 12 tys. m3 betonu.
Ważnym elementem prac była również budowa pola odkładu na wyspie Ostrów Mieleński.
Inwestycja pozwoliła na przyjęcie jednego z największych transportów w historii Portu w Szczecinie i pierwszy tak duży na Kanale Dębickim po modernizacji: 40 tys. ton śruty sojowej na m/v Rodina.
To statek o zanurzeniu 10.5 metra pływający pod maltańską banderą. Mierzy 190 metrów długości i 32 metry szerokości.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego" jest objęty dofinansowaniem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020.
Generalnym Wykonawcą inwestycji była sopocka Grupa NDI.
LEW/rel (Źródło: ZMPSiŚ/Grupa NDI)