Prawo, polityka

Powołanie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakłada nowy program Prawa i Sprawiedliwości. Politycy tej partii na wtorkowej konferencji w Szczecinie omówili propozycje dotyczące odbudowy gospodarki morskiej, która znalazła się wśród priorytetów programowych.

– Na Pomorzu Zachodnim nie jesteśmy skazani na cuchnące ryby – mówił poseł Joachim Brudziński, nawiązując do pieśni wojów Bolesława Krzywoustego. – Tu jest potencjał, a największym, jaki pozostał, są ludzie.

Jak zaznaczył europoseł Marek Gróbarczyk, odpowiedzialny za część programu PiS-u dotyczącą gospodarki morskiej, powstała ona przy udziale dużego gremium eksperckiego, w którym istotną rolę pełni NSZZ „Solidarność” – jako gwarant zatrudnienia.

– Celem nadrzędnym jest realizacja nowoczesnego Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Morskiej „LeaderSHIP Polska 2020” – powiedział M. Gróbarczyk. – Jego pierwowzór funkcjonuje w innych krajach, w tym w Niemczech. Głównym założeniem jest powołanie ministerstwa gospodarki morskiej.

Resortowi mają podlegać odpowiedzialne za gospodarkę morską i żeglugę urzędy, instytucje, agencje, zakłady produkcyjne i usługowe oraz porty.

Jedną z najważniejszych propozycji programowych jest odbudowa przemysłu okrętowego.

– Potrzebny jest wieloletni plan finansowy oraz odpowiednie otoczenie – legislacyjne, fiskalne – zachęcające do rozwoju tej branży – podkreślał europoseł. – Podstawą będzie ustawa o funkcjonowaniu przemysłu okrętowego w Polsce.

Uwzględniać ma cztery obszary: odbudowę floty wojennej, modernizację floty rybackiej, budowę statków handlowych (zgodnie z potrzebami rynku) oraz floty śródlądowej.

Również kompleksowo ma być potraktowany polski rynek armatorski.

– Obecne prawo dotyczące żeglugi jest przestarzałe – stwierdził M. Gróbarczyk, zapowiadając stworzenie zachęt ekonomicznych i prawnych, w tym nowelizację ustaw, m.in. Kodeksu morskiego. Nowe regulacje mają też umożliwić powrót statków pod polską banderę.

Program PiS-u zakłada ponadto odbudowę żeglugi śródlądowej i rewitalizację Odry, stworzenie środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, a przy tym rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej i rzecznej.

– To wszystko się wiąże ze strategią rozwoju portów – dodał europoseł. – Zasadnicze znaczenie dla nas ma gazoport, naftoport i terminale LPG. Chcemy wzmocnić nad nimi nadzór właścicielski i ochronić przed wrogimi przejęciami.

Dla rybołówstwa PiS proponuje m.in. wieloletni program modernizacji polskiej floty. Chce zahamować zjawisko odchodzenia od zawodu rybaka i zapewnić rozwój przy wykorzystaniu środków unijnych.

Do programu „LeaderShip Polska 2020” PiS zamierza włączyć uczelnie morskie. Mają się stać europejskim centrum kształcenia w zakresie transportu morskiego, budownictwa okrętowego, rybołówstwa oraz infrastruktury portowej.

Czytaj też: PŻM będzie filarem gospodarki morskiej

(ek)

 
+5 refleksja
Prawo Wienera mówi: "Wszystko jest możliwe do zrobienia dla osoby, która nie musi tego robić"!
20 luty 2014 : 10:08 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Obiecanki
Staram się być apolityczny ale chciałbym aby Panie i Panowie z PIS-u pochwalili się swoimi wkładem w rozwój gospodarki morskiej, infrastruktury portowej, żeglugi śródlądowej z okresu kiedy byli u władzy. Wielkie słowa, "rewolucyjne pomysły" aby zdobyć nowy elektorat stają się już nudne i nikt nie traktuje ich poważnie. Powiedzmy sobie szczerze, żadna licząca się dzisiaj partia nie ma pomysłu jak skutecznie zadbać o te konkretne dziedziny gospodarki.
20 luty 2014 : 11:05 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Wybory
W związku z nadchodzącymi wyborami nasza partia (tu proszę sobie wpisać cokolwiek) obiecuje wam obywatele aglomeracji szczecińskiej:
- tunel/most w Świnoujściu albo oba
- przeprawę Police - Święta,
- budowę autostrady do Gdańska i S-3 do Czech,
- rewitalizację przemysłu stoczniowego,
- powrót statków pod polską banderę
- dostęp do darmowej służby zdrowia i to bez kolejek,
- mieszkanie dla każdego, samochód dla co drugiego,
- 10000 nowych miejsc pracy
- likwidację umów śmieciowych,
- emeryturę godną od 60 roku życia,
- likwidację rozbudowanej administracji
- spłacanie kredytów gdy frank podskoczy o 2%
- piękną pogodę w każde lato i śniegu po pas zimą.
- uśmiechu po pachy
Obiecać możemy jeszcze wiele!!!
Bo jak nasza partia mówi że obiecuje to znaczy, że mówi...
20 luty 2014 : 11:10 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 popis
likwidację rozbudowanej administracji , a jednoczesnie przywrocenie ministerstwa gospodarki morskiej
20 luty 2014 : 11:28 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Uwaga - fachowcy!
Zdaje się, że to ci sami godni zaufania ludzie, którzy za swej poprzedniej misji ratowania gospodarki morskiej odpowiedzialnym ministrem zrobili kibola z Łodzi w ramach koalicyjnych synekur.
20 luty 2014 : 11:58 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Przecież to ONI rozpiepszyli gospodarkę morską
PiS i inne partie rozp...... to co budowane było przez lata. Dziś nikt z polityków nie mówi dlaczego Polskie statki ( PŻM- firma państwowa ) pływają pod obcymi banderami. Po państwowych firmach morskich pozostały twory zatrudniające byłych polityków.
20 luty 2014 : 13:18 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Zmiana ?
Na dzisiaj to Tusk przeniósł gospodarkę morską do Gdańska i Gdyni.
PO zniszczyło morski Szczecin. Czy PIS to zmieni ? Nie wiem.
Nie ufam politykom.
20 luty 2014 : 14:35 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Rozliczyć złodzieji
Odsunąć złodzieji z platformy i SLD od koryta. Zabrać im ich lewe majątki ,
te domy - pałace wokół Szczecina.
20 luty 2014 : 14:52 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Nazad do...
gospodarki morskiej z pięknego okresu PRL, tylko od tyłu! Nie od handlu, obsługi transportu i polskiego frachtu, tylko od budowy i pływaania statków. Niech sławią imię polskiego stoczniowca i marynarza! A kto będzie sprzatał po PiSie?!
20 luty 2014 : 21:11 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 sluchacz
bleblebleblebleblebleble...jak zwykle ta sama kelbasa
20 luty 2014 : 23:29 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 A ja stawiam
na Tolka Banana!
20 luty 2014 : 23:45 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter