Stocznie, Statki

W kołobrzeskiej Stoczni Parsęta miała miejsce w piątek, 20 grudnia 2019 r., z udziałem m.in. samorządowców i przedstawicieli branży morskiej, uroczystość przekazania do eksploatacji nowego kutra rybackiego. Jednocześnie jednostce o numerze rybackim KOŁ-209 nadano imię Fredmarko. 

Matką chrzestną została matka projektanta - Marzanna Jawdyk.

Stocznia Parsęta s.c. T. Jawdyk & M. Cieślak zaprojektowała i w całości zbudowała oraz wyposażyła statek. Głównym projektantem jednostki jest młody kołobrzeski konstruktor Dawid Jawdyk.

Jest to trawler projektu P-15D do połowów w systemie twin-rig, czyli ciągnący dwie sieci. Jest jednostką uniwersalną - przeznaczoną do połowu różnych gatunków ryb. W zależności od zastosowania odpowiedniego sprzętu będą to dorsze, szproty bądź flądry lub inne gatunki ryb.

Kuter, którego budowa trwała 12 miesięcy (zwodowany został w pierwszym tygodniu czerwca br.), ma ok. 15 metrów długości, 5,5 metra szerokości i zanurzenie 2,5 metra. Posiada chłodzoną ładownię i jest wysoce zautomatyzowany. Kuter może obsługiwać załoga od dwóch do czterech osób.

Trawler zbudowany na zamówienie armatora z Kołobrzegu kosztował 4 miliony złotych.

PBS

Fot., rys.: Stocznia Parsęta 

Fredmarko (KOŁ-209) - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 14,85 m
szerokość - 5,50 m
wysokość boczna - 2,44 m
tonaż pojemnościowy brutto - 35,63

Fredmarko - wodowanie i montaż nadbudówki.
Fredmarko - wodowanie i montaż nadbudówki.
+6 wrescie
w kołobrzegu po wielu latach znowu buduje się duże kutry
23 grudzień 2019 : 10:01 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Śmiechu warte
Kolego nie ośmieszaj się zgodnie rozporządzeniem ministra gospodarski morskiej jest to łódź Rybacka

łódź rybacka – statek rybacki o długości nie większej niż 15 m, przyjętej jako 96% całkowitej długości konstrukcyjnej wodnicy na poziomie 85% najmniejszej wysokości konstrukcyjnej mierzonej od linii stępki albo jako długość od przedniej części dziobnicy do osi trzonu sterowego na tej wodnicy, jeżeli ta jest większa; na statkach zaprojektowa- nych z przegłębieniem konstrukcyjnym wodnica, której długość ma być mierzona, powinna być równoległa do wodnicy konstrukcyjnej
23 grudzień 2019 : 12:14 Bronekk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Hmmm......
......Kuter, którego budowa trwała 12 miesięcy........ ma ok. 15 metrów długości, 5,5 metra szerokości i zanurzenie 2,5 metra.....
Buduje się "duże" i trochę długo.
29 grudzień 2019 : 14:01 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Po co
A co on bedzie łowil moze Grubarczyki
23 grudzień 2019 : 11:06 łeba Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Nowa lodz
Mozna smialo wedkowac na mierzei wislanej !!
23 grudzień 2019 : 15:40 Dorsz baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Gratulacje
Potraficie więcej jak w szczecinie , więc gratulacje . Kołobrzeg rzeczywiście rozwija przemysł stoczniowy , w odróżnieniu od rozwoju papierowego w szczecinie .
23 grudzień 2019 : 20:40 gratulacje Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Proszę o merytoryczne odpowiedzi
1. Jak się ma budowa ww nowego kutra/jednostki rybackiej do aktualnych limitów połowowych na Bałtyku?
2. W jakim celu w stabilizatorach bocznych (bilge keel) zastosowano otwory? Jaką mają funkcję?
3. O co tak naprawdę chodzi w planowanych protestach rybaków (groźba blokady portów w Trójmieście i nie tylko). Skoro łowiska są przetrzebione racjonalnym wydaje się być ich ochrona za wszelką cenę...

Proszę o merytoryczne i uprzejmie odpowiedzi na pytania.
23 grudzień 2019 : 21:35 Mich Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Błędna inwestycja o katastrofalnych skutkach
Jedyne wyjście to sprzedać ten statek na akweny gdzie są ryby.
25 grudzień 2019 : 21:18 Invest Cod Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Pan
Chętnie odpowiem na pytanie nr 2 - częste rozwiązanie na mniejszych jednostkach to umieszczanie rur do chłodzenia w stępkach obłowych (bilge keel). W takim przypadku stępki składają się z profili z otworami które zapewniają przepływ wody wokół rur.
02 styczeń 2020 : 17:48 Czytający Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Kuter
Po co nowy kuter rybacki skoro w 2020 roku nie wolno łowić na Bałtyku?
24 grudzień 2019 : 06:43 Roland Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Nie na rybach
Przecież już od lat w rybactwie nie zarabia się na łowienia ryb. Kuter służy do zarabiania pieniędzy, a nie do łowienia ryb. Taką patologię sobie wybudowaliśmy i utrzymujemy z naszych podatków.
24 grudzień 2019 : 09:44 UST_ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter