Porty, logistyka

W piątek, 4 grudnia br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA podpisał umowę z firmą STRABAG Sp. z o.o. na „Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”. To element dużego projektu pn. "Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - etapy II i III".

Całkowity koszt realizacji ww inwestycji, zamyka się w kwocie 556 940 377,83 zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 273 000 000 zł. Po zakończeniu całego projektu, Port Gdynia będzie mógł obsługiwać jednostki typu Baltimax, największe, które wpływają na Bałtyk.

Klip video na podst. materiałów Portu Gdynia/PORTALMORSKI.PL

Pogłębienie akwenów portowych, nowa obrotnica oraz przebudowa nabrzeży to kluczowe elementy rozwoju gdyńskiego portu. W przypadku Nabrzeża Norweskiego prace zostaną wykonane na całej długości liczącej 200 metrów. Inwestycja polegać będzie na wyjściu w kierunku wody o 4 m palościanką, zwieńczoną oczepem żelbetowym, wyposażonym w urządzenia cumownicze i odbojowe oraz drabinki ratownicze. Natomiast palościanka posiadać będzie konstrukcję ażurową, co pozwoli na częściowe wygaszenie falowania w kanale portowym.

Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Przebudowa nabrzeży przyczyni się również do poprawy parametrów nawigacyjnych, umożliwiając tym samym zawijanie i obsługę większych niż dotychczas statków wpływających do naszego Portu – mówi Adam Meller, prezes Zarządu ZMPG SA.

Przebudowa nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego i akwenów Portu Gdynia. Prace przy realizacji pierwszych etapów inwestycji trwają od września 2017 roku. Pierwszym elementem było przebudowanie Obrotnicy nr 2, zwiększenie średnicy z 400 m do 480 m wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi.

Celem zwiększenia bezpieczeństwa nawigacyjnego statków oraz zachowania odpowiedniej szerokości kanału niezbędne jest także poszerzenie wejścia wewnętrznego w celu osiągnięcia szerokości do 140 m i przebudowa Ostrogi Północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowego z wygaszaczem falowania. Równolegle Urząd Morski w Gdyni realizuje prace pogłębiania toru podejściowego do portu.

Realizacja przebudowy Nabrzeża Norweskiego przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych samego portu, jak i wzrostu konkurencyjności transportu morskiego. Po zrealizowaniu inwestycji do portu będą mogły zawijać znacznie większe statki, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 14,7 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi 13 m, a długość 340 m).

Z pogłębieniem akwenów portowych na obszarze Basenów III, IV i V wraz z rozbudową obrotnicy związana jest bezpośrednio przebudowa wejścia wewnętrznego do portu. Jednocześnie inwestycje te wymuszają wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem nabrzeży portowych: Norweskiego, Słowackiego, Włoskiego i Indyjskiego oraz wykonanie umocnienia dna wzdłuż nabrzeża Bułgarskiego – dodaje Jacek Sadaj , wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Prowadzone prace nie będą zakłócać funkcjonowania portu.  Projekt pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, którego elementem jest „Przebudowa Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia” jest współfinansowany ze środków UE. Umożliwi on rozwój relacji oceanicznych i dalszego rozwoju Portu Gdynia jako węzła europejskiego sieci bazowej TEN-T i punktu wejścia Korytarza Bałtyk-Adriatyk.

rel (Port Gdynia SA)

Nz. u góry: Jawor, jeden z największych masowców PŻM o nośności 80 tys., ton po remoncie w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. udał się do Portu Gdynia po ładunek zboża.

Fot.: T. Urbaniak, M. Połoczański

1 1 1 1

Newsletter