We wtorek, 16 grudnia br. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbyła się uroczystość położenia stępki promu pasażersko-samochodowego o numerze budowy B621/1 oraz palenia pierwszych blach promu B621/2. Są to dwa pierwsze z siedmiu promów zamówionych przez szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL).
Promy budowane są w ramach programu Small Vessel Replacement Programme, którego celem jest wymiana wysłużonych jednostek kursujących na zachodnim wybrzeżu Szkocji oraz poprawa jakości transportu morskiego.
Nowe promy zostaną wyposażone w cztery pędniki azymutalne zasilane podczas normalnej eksploatacji litowo-jonowymi bateriami o pojemności około 5,7 MWh, co umożliwi całodzienną pracę w trybie elektrycznym. Takie rozwiązanie znacząco ograniczy emisję dwutlenku węgla i hałasu, podnosząc komfort podróży i wpisując się w światowe trendy dekarbonizacji transportu morskiego.
Promy będą obsługiwać połączenia między malowniczymi szkockimi wyspami archipelagu Hebrydów. Jednorazowo zabiorą na pokład 150 pasażerów oraz 24 samochody.
Jednostki powstają w oparciu o projekt przygotowany we współpracy norweskiego biura projektowego LMG Marin oraz zespołu Remontowa Marine Design & Consulting, należącego do Grupy Remontowa Holding i spełniać będą wymagania najbardziej rygorystycznych norm środowiskowych, w tym notację Lloyd’s Register ECO.
Pierwszy prom, którego stępkę właśnie położono, ma zostać dostarczony armatorowi w III kwartale 2027 roku, a trzy miesiące później planowane jest przekazanie kolejnej jednostki, której budowę rozpoczęto wczoraj.
Nie będą to pierwsze statki, budowane w tej stoczni dla armatora CMAL. W latach 2005–2011 Remontowa Shipbuilding przekazała trzy promy przeznaczone do obsługi ruchu pasażersko-samochodowego pomiędzy Glasgow a innymi głównymi miastami zachodniego wybrzeża Szkocji oraz wyspami archipelagu Hebrydów Zachodnich.
rel/RSB, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
