Spółka Meyer Werft w Papenburgu poinformowała o powołaniu nowego prezesa zarządu, którym od 1 lipca 2026 r. ma być dr André Walter.
Jak określono w komunikacie, obejmie on stanowisko po Berndzie Eikensie, który „ustępuje z funkcji z własnej woli po okresie kierowania spółką”. Decyzję o zmianie kierownictwa, która wpisuje się w długoterminowy plan stabilizacji i rozwoju firmy, jednogłośnie podjęła rada nadzorcza stoczni.
Z Airbusa do Meyer Werft
André Walter to doświadczony menedżer, który przychodzi z przemysłu lotniczego. Od 2022 r. pełnił funkcję prezesa zarządu Airbus Aerostructures GmbH oraz Airbus GmbH w Hamburgu, gdzie odpowiadał m.in. za działalność produkcyjną tego koncernu w Niemczech.
Karierę w Airbusie rozpoczął w 2006 roku, kierował także operacjami w Bremen i Hamburgu – dwóch ważnych hubach produkcyjnych dla segmentów konstrukcji i montażu komponentów lotniczych. Jego doświadczenie obejmuje zarządzanie dużymi zespołami i skomplikowanymi procesami produkcyjnymi w globalnej firmie przemysłowej, co jest kluczowe z punktu widzenia wyzwań w budowie statków i restrukturyzacji dużej stoczni.
To właśnie kompetencje operacyjne i przemysłowe Walter miałby wykorzystać, aby wzmocnić konkurencyjność i efektywność Meyer Werft w kolejnych latach.
Państwowa pomoc i restrukturycja
Przypomnijmy, że stocznia Bernarda Meyera od kilku lat zmaga się z poważnymi problemami, które nasiliły się zwłaszcza po pandemii COVID-19. Rosnące koszty robocizny i zakupu materiałów do budowy wycieczkowców, przy zapaści w tym segmencie żeglugi, doprowadziły do utraty płynności finansowej stoczni.
Niemiecki rząd federalny i władze kraju związkowego Dolna Saksonia zdecydowały się na ratowanie stoczni, inwestując po 200 mln EUR każdy i uzyskując około 80 proc. udziałów w spółce. W efekcie w Meyer Werft trwa proces restrukturyzacji pod kontrolą nowej rady nadzorczej, w której są przedstawiciele inwestorów państwowych, rodziny Meyer, rady pracowniczej oraz związku zawodowego IG Metall.
W 2024 r. osiągnięto porozumienie w sprawie reorganizacji firmy, obejmujące m.in. redukcję etatów (głównie przez nieprzedłużanie umów czasowych i dobrowolne programy odejść), z jednoczesnym zobowiązaniem, iż znacząca część miejsc pracy zostanie utrzymana – co było odbierane jako warunek kontynuacji działalności stoczni.
Pełny portfel zamówień
Mimo wyzwań finansowych firma utrzymuje portfel zamówień na budowę dużych statków wycieczkowych, obejmujący co najmniej 10 jednostek do realizacji w Papenburgu. Oprócz nich stocznia realizuje także kontrakt na jeden statek badawczy (research vessel) i cztery zlecenia na konstrukcje dla energetyki wiatrowej. Łączna wartość potwierdzonych zamówień stoczni wynosi ponad 11 mld EUR.
Ta kwota obejmuje przede wszystkim budowę dużych luksusowych wycieczkowców oraz nowo pozyskane kontrakty z dostawami zaplanowanymi do 2031 roku (głównie wycieczkowce dla Disney Cruise Line i Carnival Cruise Line).
Powołanie Dr. André Waltera na prezesa stoczni Meyer Werft w Papenburgu należy odczytywać jako element szerszej strategii stabilizacji i profesjonalizacji zarządzania firmą po okresie głębokich problemów finansowych. Nowy prezes wnosi do stoczni wieloletnie doświadczenie zdobyte w koncernie Airbus, gdzie odpowiadał za duże, złożone struktury produkcyjne i zarządzanie kosztami w warunkach wysokiej presji rynkowej.
Kontrola, dialog, współpraca
Zmiana ta może wzmocnić wiarygodność Meyer Werft wobec właścicieli publicznych, instytucji finansowych oraz klientów (armatorów). Po wejściu kapitału państwowego kluczowe stało się bowiem nie tylko zapewnienie płynności, ale także wdrożenie długofalowego modelu zarządzania, który pozwoli ograniczyć ryzyko opóźnień i przekroczeń kosztów przy budowie dużych wycieczkowców.
Decyzja personalna ma również znaczenie w kontekście relacji społecznych. Proces restrukturyzacji Meyer Werft prowadzony był dotychczas w ścisłym dialogu ze związkami zawodowymi IG Metall i radą zakładową. Doświadczenie Waltera w pracy w systemie współdecydowania (Mitbestimmung), charakterystycznym dla niemieckiego przemysłu lotniczego, może sprzyjać utrzymaniu stabilnych relacji pracowniczych w okresie dalszych zmian organizacyjnych.
- Dziękujemy panu dr Eikensowi za owocną współpracę. Przedstawiciele pracowników w radzie nadzorczej serdecznie witają dr André Waltera w jego nowej funkcji. Nadal stawiamy na partnerską współpracę między radą zakładową, związkiem zawodowym IG Metall i kierownictwem firmy. W przypadku dr. Waltera znamy już tę współpracę z Airbusa i cieszymy się, że możemy ją teraz kontynuować w Meyer Werft – powiedział Heiko Messerschmidt, zastępca przewodniczącego rady nadzorczej.
Znaczenie dla polskich podwykonawców
Zmiana na stanowisku prezesa Meyer Werft jest istotna także z punktu widzenia polskiego przemysłu stoczniowego, który od lat stanowi ważne zaplecze produkcyjne niemieckiej stoczni. Wiele firm w Polsce uczestniczy w realizacji kontraktów Meyer Werft, budując sekcje kadłuba oraz inne elementy konstrukcyjne dużych statków wycieczkowych powstających w Papenburgu.
Stabilizacja finansowa i organizacyjna niemieckiej stoczni zwiększa przewidywalność portfela zamówień, co ma kluczowe znaczenie dla polskich podwykonawców. Wraz z nowym kierownictwem, mogą także wzrosnąć wymagania, dotyczące terminowości, standaryzacji procesów oraz kontroli kosztów.
Dla polskich podwykonawców i firm kooperujących decyzja o powołaniu nowego prezesa jest więc sygnałem, że Meyer Werft dąży do utrzymania ciągłości w segmencie budowy wycieczkowców, przy jednoczesnym zaostrzeniu dyscypliny przemysłowej i finansowej w całym łańcuchu dostaw.
GL, rel (Meyer Werft)
