Porty, logistyka

Drugi największy na świecie armator kontenerowy, MSC (Mediterranean Shipping Company), planuje zwiększyć swoją działalność w porcie w Antwerpii. Wysłał do zarządu portu oficjalny list, zwracając się o pomoc w rozwoju terminalu Deurganck.

W tej chwili MSC już jest największym klientem portu w Antwerpii. Odkąd rozpoczął w nim działalność nowy terminal Deurganck, w minionym roku przeładował w tym porcie ok. 4,6 mln TEU towarów w kontenerach.

Władze portu zorganizują w najbliższym czasie spotkanie z zainteresowanymi firmami, aby w sposób otwarty i przejrzysty ustalić, czy „oprócz MSC istnieją inne możliwości rynkowe o podobnym charakterze” – informuje zarząd.

Port w Antwerpii włączył się w globalny rynek obsługi kontenerowców w 1990 roku i od tej pory stał się trzecim w Europie największym portem dla głównych światowych armatorów kontenerowców. Zostało to jeszcze raz podkreślone w połowie października, kiedy Sojusz P3 ogłosił, że chce w tym porcie utworzyć europejską platformę.

P3 jest sojuszem operacyjnym trzech największych armatorów: Maersk, MSC i CMA CGM, który został zawiązany w czerwcu tego roku w celu poprawy i optymalizacji działalności oraz oferowanych usług. Jego intencją jest, aby rozpocząć działalności w drugim kwartale w 2014 roku, przy założeniu, że uzyska zgodę właściwych organów ochrony konkurencji.

Wybór Antwerpii jako miejsca Europejskiej Platformy daje temu portowi okazję do umocnienia pozycji na europejskiej mapie obsługi kontenerów. Ważnymi kryteriami wyboru przez P3 był dobry dostęp ze strony morza, umożliwiający zawijanie największych kontenerowców (o nośności 18 tys. TEU), wysoki poziom wydajności, połączenie intermodalne (także z transportem rzecznym).

W 2011 roku numerem jeden w Europie był pod tym względem port w Rotterdamie (11,88 mln TEU przeładunku), a kolejne miejsca zajęty porty w: Hamburgu (9 mln TEU), Antwerpii (8,67 mln) i Bremen (5,9 mln TEU).

 

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter