ECO Liberty, statek przeznaczony do świadczenia usług serwisowych na morskich farmach wiatrowych oficjalnie dołączył do floty amerykańskiej. Uroczysty chrzest odbył się 28 czerwca w Nowym Orleanie, a matką chrzestną została pierwsza dama stanu Luizjany – Sharon Landry.
Portem macierzystym hybrydowego ECO Liberty będzie South Brooklyn Marine Terminal w Nowym Jorku, gdzie ponad 2000 pracowników zaangażowanych jest w realizację projektu Empire Wind, morskiej farmy wiatrowej rozwijanej przez firmę Equinor (15-30 mil na południowy wschód od Long Island).
ECO Liberty to przykład pozytywnego wpływu projektu Empire Wind na amerykańską gospodarkę. Equinor jest wdzięczny za możliwość współpracy ze światowej klasy przemysłem stoczniowym Luizjany, wspierającym wysiłki administracji Trumpa na rzecz rozszerzenia produkcji statków w Stanach Zjednoczonych. Morska energia wiatrowa może tworzyć trwałe, wysokiej jakości miejsca pracy - powiedziała Molly Morris, prezes Equinor Renewables Americas.
ECO Liberty będzie wspierać trwającą budowę, a w przyszłości posłuży jako pływająca baza dla wykwalifikowanych pracowników Empire Wind podczas pobytu na morzu. Statek zapewni zakwaterowanie dla maksymalnie 60 pracowników.
Prace nad projektem w terenie rozpoczęły się wiosną tego roku i w szerokim zakresie korzysta z krajowego i międzynarodowego łańcucha dostaw, tworząc tysiące miejsc pracy w całych Stanach Zjednoczonych. Po jego zakończeniu, moc farmy wyniesie 810 MW i zapewni energię elektryczną wystarczającą do zasilania 500 000 domów w Nowym Jorku.
Projekt znalazł się w niebezpieczeństwie, gdy administracja Trumpa zawiesiła pozwolenia tuż przed rozpoczęciem prac morskich. Przez ponad miesiąc trwały polityczne rozgrywki, w które zaangażowani byli m.in. gubernator stanu Nowy Jork Kathy Hochul i przedstawiciele rządu Norwegii. Pozwolenia zostały przywrócone po zawarciu porozumienia z Nowym Jorkiem w sprawie budowy nowego lądowego rurociągu energetycznego.
ECO Liberty jest siódmym, nowym statkiem pływającym pod banderą USA. Budowa siostrzanej jednostki, ECO Edison, zakończyła się rok temu i obecnie statek eksploatowany jest na podstawie długoterminowego czarteru dla Ørsted.
AL, z mediów