Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA 1 lipca br. odbył się uroczysty chrzest i wodowanie pierwszego z serii okrętów rozpoznania radioelektronicznego - ORP Jerzy Różycki. – Dzisiejsza uroczystość zbliża nas do osiągnięcia nowych zdolności – napisał w liście skierowanym do uczestników wydarzenia Władysław Kosiniak-Kamysz - wicepremier, szef Ministerstwa Obrony Narodowej.

W uroczystości udział wzięli m.in.: Paweł Bejda - sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Peter Sandwall - sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Szwecji, gen. broni rezerwy Dariusz Łukowski - sekretarz stanu, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, przedstawiciele wojewódzkich władz państwowych i samorządowych, liczni dowódcy w polskich i szwedzkich siłach zbrojnych, Marynarce Wojennej i przedstawiciele Zamawiającego, administracji morskiej, związkowcy z Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność, przedstawiciele towarzystw klasyfikacyjnych, banków i towarzystw ubezpieczeniowych oraz rady nadzorcze, zarządy spółek grupy Remontowa Holding i reprezentanci firm kooperujących.

FOTORELACJA

“Oczy i uszy naszej Marynarki Wojennej”

List od Władysława Kosiniaka-Kamysza - wicepremiera, szefa MON skierowany do uczestników uroczystości odczytał Paweł Bejda, sekretarz stanu w MON.

"Dzisiejsza uroczystość zbliża nas do osiągnięcia nowych zdolności - do zbierania informacji o przeciwnikach i potencjalnych zagrożeniach z morza. Bez świadomości sytuacyjnej, skuteczne planowanie oraz działanie jest po prostu niemożliwe. ORP Jerzy Różycki wraz z drugą jednostką tego typu ORP Henryk Zygalski będą okrętami o kluczowym znaczeniu nie tylko dla Polski, ale również dla naszych sojuszników. Cieszę się mogąc obserwować, jak ten projekt nabiera realnych kształtów. Nie ulega wątpliwości, że Bałtyk jest akwenem o strategicznym znaczeniu dla RP, dlatego Resort Obrony Narodowej nie ustaje w wysiłkach na rzecz wzmocnienia naszej pozycji. Modernizacja techniczna Marynarki Wojennej to kluczowy proces, czego wyrazami są dzisiejsza uroczystość, czy niedawne cięcie blach dla jednej z fregat typu Miecznik (…)”.

Jak dodał w liście, Polska dba również o współdziałanie z sojusznikami, czego dowodem ma być m.in. będąca inicjatywą Polski wspólna deklaracja ministrów obrony dotycząca bezpieczeństwa Morza Bałtyckiego, przewodniczenie w Radzie Państw Morza Bałtyckiego czy zaangażowanie w niedawno powstałe dowództwa NATO - Commander Task Force Baltic.

Polska i Szwecja są partnerami, możemy tak powiedzieć, ponieważ w listopadzie ubiegłego roku premierzy obu krajów podpisali umowę o partnerstwie strategicznym. Jest to partnerstwo, które łączy naszą historię i wspólną przyszłość, partnerstwo skupiające się na obronności i bezpieczeństwie, a stojąc tutaj dzisiaj, myślę, że można śmiało powiedzieć, że jest to partnerstwo skupiające się w szczególności na obszarze morskim. Współpracujemy już w ramach centrum dowodzenia NATO do monitorowania regionu Morza Bałtyckiego - Command Task Force Baltic (CTF Baltic) celem ochrony infrastruktury podwodnej, nasze marynarki wojenne współpracują i przeprowadzają wspólne ćwiczenia, a dziś świętujemy polsko-szwedzką współpracę – wodowanie tego nowego, wspaniałego okrętu. Gratulacje dla wszystkich, którzy przyczynili się do tego sukcesu – powiedział Peter Sandwall, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Szwecji.

- Okręt ten będzie nosił imię ORP Jerzy Różycki i w sposób oczywisty nie jest to przypadek. Tak, jak jego patron, poprzez niebagatelny wkład w złamanie kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma przyczynił się do dostarczenia aliantom danych wywiadowczych w czasie II wojny światowej, tak ten okręt będzie odgrywał kluczową rolę w pozyskiwaniu takich dla polskiej Marynarki Wojennej działającej w ramach Sił Sojuszniczych NATO - mówił Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding SA.

Jak dodał, choć nie jest to okręt bojowy, to jego znaczenia nie da się przecenić, bo zapewnia coś, co jest najpotężniejszą bronią na polu walki, a mianowicie informacje o przeciwniku. Taka informacja uzyskana precyzyjnie we właściwym czasie, poddana dokładnej i szybkiej analizie staje się doskonałym wsparciem dla działań operacyjnych takich okrętów, jak fregaty.

- Aby spełnić takie wysokie oczekiwania postawione okrętom budowanym pod kryptonimem Delfin, muszą być one wyposażone w systemy, które zwykło się popularnie określać, jako systemy najwyższej półki. Dodatkowo w rękach wyszkolonych marynarzy dysponujących najbardziej zaawansowanymi i wszechstronnymi narzędziami staną się one uszami i oczami naszej marynarki wojennej. Okręt ORP Różycki właśnie takim okrętem będzie - dodał Dariusz Jaguszewski.

Wodowanie okrętu ORP Jerzy Różycki to ważne wydarzenie, które potwierdza znaczenie współpracy i wspólnej wizji. Projekt ten jest przykładem tego, jak kraje położone wokół Morza Bałtyckiego, o podobnych potrzebach i doświadczeniach, mogą współpracować przy opracowywaniu rozwiązań, niosących korzyści dla nas wszystkich. To przykład zaawansowanej technologii i zdolności, które są niezbędne, by Europa mogła stawić czoła nowym zagrożeniom i zapewnić bezpieczeństwo swoim obywatelom - powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab AB.

Z kolei wiceadmirał Jarosław Ziemiański podkreślił, że budowa jednostki rozpoznania radioelektronicznego, tuż po serii nowoczesnych niszczycieli min, budowanych także w stoczni Remontowa Shipbuilding, to kolejny dowód podkreślający narodowe zdolności do realizacji tego rodzaju zamówień.

Nabiera to tym większego znaczenia, gdyż jest zwieńczeniem obchodzonego w dniu 29 czerwca Dnia Stoczniowca, Marynarki Wojennej oraz całego tygodnia morskiego w ramach obchodów Dni Morza. Budowane okręty projektu Delfin są przeznaczone do działań związanych z rozpoznaniem i pozyskiwaniem informacji o aktywności sił morskich innych państw i monitorowaniem infrastruktury krytycznej na polskich obszarach morskich. To właśnie dzięki tego typu okrętom będziemy w posiadaniu istotnych informacji pozwalających odczytać wczesne symptomy zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa – mówił Inspektor Marynarki Wojennej.

Jak dodał, Marynarka Wojenna z nadzieją oczekuje na kolejne, nowe okręty, które już za kilka lat wejdą do służby.

Po poświęceniu okrętu przez kapelanów, nastąpił chrzest jednostki. Matką Chrzestną okrętu została Ewa Zarychta, która zgodnie z ceremoniałem wojskowym, po symbolicznym rozbiciu butelki szampana o kadłub, nadała jednostce imię ORP Jerzy Różycki – na cześć matematyka, pracownika Biura Szyfrów i kryptologa, który w okresie dwudziestolecia międzywojennego, działając w zespole z Marianem Rejewskim i Henrykiem Zygalskim, przyczynił się do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.

Okręt ORP Jerzy Różycki został zwodowany przy pomocy doku pływającego.

Przypomnijmy, że budowę dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego zleciła stoczni szwedzka firma Saab Kockums AB, która podpisała w 2022 roku z Agencją Uzbrojenia umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne tych jednostek, w ramach programu pod kryptonimem „Delfin” dla Marynarki Wojennej RP. 

Okręty wyposażone zostaną w morskie okrętowe systemy rozpoznania radioelektronicznego, które umożliwią pozyskiwanie danych rozpoznawczych w zakresie całego spektrum morskiego rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Jeśli chodzi o konkretne wyposażenie i możliwości tych okrętów, ze względu na ich charakter Agencja Uzbrojenia MON nie informuje o szczegółach opinii publicznej.

Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy. Przeprowadzi także wszelkie niezbędne testy, w tym pełny zakres prób dokowych HAT (ang. Harbour Acceptance Tests) i morskich SAT (ang. Sea Acceptance Tests). Następnie Saab, w stoczni Remontowa Shipbuilding i przy jej współpracy, doposaży okręty w specjalistyczne systemy wywiadowcze.

Tak będzie wyglądał okręt po przekazaniu. Wizualizacja: SAAB

Nowo budowane okręty zastąpią obecnie eksploatowane przez Marynarkę Wojenną jednostki rozpoznania radioelektronicznego projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf, zbudowane odpowiednio w latach 1975 i 1976 w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding SA.

Agnieszka Latarska

Fot.: Robert Rozmus; Maciej Bielesz / PortalMorski.pl

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655

Newsletter