W sobotę, 28 czerwca br., o godzinie 18.30 rosyjski statek Khatanga, który przez osiem lat pozostawał w Porcie Gdynia, dotarł do duńskiego portu Esbjerg. Tam, w certyfikowanej stoczni złomowej, jednostka zostanie rozebrana zgodnie z unijnymi wymogami bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Zakończenie transportu oznacza finał wieloletniego i złożonego procesu, którego realizacja była możliwa dzięki współpracy Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Urzędu Morskiego w Gdyni, Ministerstwa Infrastruktury, Generalnego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz duńskich instytucji.
Wyprowadzenie statku i przekazanie go do złomowania za granicą było konieczne, ponieważ w Polsce nie ma stoczni złomowych dysponujących odpowiednimi certyfikatami do demontażu jednostek tej wielkości. Procedura wymagała uzyskania zgód na transgraniczny transport odpadu oraz współpracy międzynarodowej.
Khatanga wpłynęła do Gdyni w październiku 2017 r. na planowany remont, którego nie udało się przeprowadzić z powodu upadłości armatora. Przez kolejne lata statek pozostawał w porcie, blokując nabrzeże. Decyzja o jego usunięciu i skuteczne przeprowadzenie operacji były efektem intensyfikacji działań obecnych władz Portu Gdynia oraz zaangażowanych instytucji. 19 czerwca br., po przygotowaniach i oczyszczeniu z substancji eksploatacyjnych, jednostka została odholowana w swoją ostatnią podróż, a Port odzyskał jedno ze strategicznych nabrzeży.
Czytaj także:
W najbliższych tygodniach w stoczni w Esbjerg przeprowadzony zostanie drugi i trzeci etap inspekcji materiałów niebezpiecznych (Inspection of Hazardous Materials, IHM). Następnie rozpocznie się demontaż wnętrza tankowca, m.in. wyposażenia i mebli. Około sześciu tygodni później planowane jest rozpoczęcie cięcia blach. Sprzęty nadające się do ponownego użycia trafią na rynek wtórny, a pozostałe materiały będą przekazane do recyklingu i utylizacji.
Operacja transportu i przekazania statku zakończyła się zgodnie z harmonogramem.
rel (Port Gdynia SA)