Porty, logistyka

Zakończyła się kompleksowa przebudowa Nabrzeża Indyjskiego w Porcie Gdynia. Inwestycja objęła m.in. wykonanie nowego, poszerzonego i pogłębionego nabrzeża, modernizację infrastruktury drogowo-kolejowej, rozbudowę estakady do przeładunku zboża oraz unowocześnienie wyposażenia nabrzeża, co znacząco zwiększa możliwości przeładunkowe terminala zbożowego i usprawni współpracę z terminalem produktów płynnych.

Przebudowa obejmowała wykonanie nowej palościanki wraz z płytą nabrzeża, wykonanie robót czerpalnych, przebudowę układu kolejowo-drogowego, nowych elementów wyposażenia nabrzeża oraz kosza przyjęciowego. Istniejące estakady zostały wydłużone, a stanowiska przeładunkowe obsługujące statki przeniesione.

Przebudowie podlegało 537 metrów bieżących nabrzeża.

Przede wszystkim wykonaliśmy poszerzenie nabrzeża o 6 metrów, pogłębiliśmy dno przy nabrzeżu do 15,5 metra, co umożliwi dostęp do nabrzeża największym masowcom przypływającym do Portu Gdynia. Nowa ściana nabrzeża została wykonana z kotwionych, stalowych pali rurowych, a pomiędzy nimi pogrążono ścianki szczelne. Wykonane zostały praktycznie wszystkie nowe składowe przebudowanej infrastruktury. Wykonaliśmy również nowe sieci, począwszy od sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci wodociągowej, sieci elektroenergetycznych czy sieci telekomunikacyjnej – mówi Wojciech Krugły, zastępca dyrektora projektu z Grupy NDI.

Wykonana została całkowicie nowa nawierzchnia kolejowo-drogowa, a łączna długość toru pojedynczego wynosi 1615 metrów. Wybudowano 16 rozjazdów zwyczajnych, przystosowanych do pracy w warunkach portowych. Powstało również nowe wyposażenie hydrotechniczne na nowej linii odbojowej, czyli między innymi odbojnice i pachoły cumownicze, które chronią nabrzeże i statek podczas cumowania.

Dodatkowo przebudowie podlegała też stalowa konstrukcja estakady podsuwnicowej, która jest umiejscowiona wzdłuż nabrzeża i służy do przeładunku produktów zbożowych.

- Prace prowadziliśmy również w obrębie zabytkowego elewatora, a więc magazynu zbożowego, który powstał w latach 30. ubiegłego wieku. Modernizacja tej estakady umożliwi przyszłemu użytkownikowi nabrzeża zbożowego zwiększenie ilości przeładunków – dodaje zastępca dyrektora projektu.

W obrębie terminala zbożowego wykonano także kosz przyjęciowy, który będzie służył do przyjmowania oraz załadunku produktów zbożowych.

Jednym z kilku wyzwań, które napotkała ekipa budowlana podczas przebudowy, była koordynacja prac z operacjami przeładunkowymi, które powadzi terminal Chane.

Jest to terminal, który zajmuje się przeładunkiem produktów płynnych. Było to pewne utrudnienie realizacyjne, ale wspólnie z Zamawiającym udało się przezwyciężyć wszelkie niedogodności tak, aby prace obu ekip mogły być realizowane bezkolizyjnie – podsumowuje Wojciech Krugły.

To już kolejna inwestycja zwieńczona sukcesem, którą Grupa NDI mogła wykonać dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

rel (NDI)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter