Zarząd portu w Hamburgu informuje, że wkrótce rozpocznie się modernizacja infrastruktury portowej. Poprawie ma ulec podejście do Waltershofer Hafen od strony Łaby, a także żegluga w kierunku terminali kontenerowych Buchardkai (Container Terminals Buchardkai, CTB) i terminalu kontenerowego Hamburg (Container Terminal Hamburg, CTH). Mają powstać także dodatkowe tereny pod operacje terminalowe, które stworzą większą przepustowość.
Około 90 procent największych kontenerowców zawijających do Hamburga jest obecnie obsługiwanych w Waltershofer Hafen. Wkrótce statki będą miały tam większą swobodę w manewrowaniu, ponieważ obrotnica zostanie poszerzona z obecnych 480 metrów do 600 metrów. Wpłynie to na bezpieczeństwo nawigacji i wydajność operacyjną w najbardziej ruchliwym obszarze przeładunku kontenerów w Hamburgu.
Część kosztów zostanie pokryta ze środków publicznych. Wstępne szacunki wskazują, że całkowity koszt wyniesie około 1,1 mld euro. Prace mają zakończyć się w połowie 2030 roku.
Oprócz inwestycji publicznych firma Eurogate podpisała wstępną umowę dzierżawy nowych terenów i zainwestuje co najmniej 700 mln euro w rozbudowę istniejącego terminalu kontenerowego. Zakończenie prac planowane jest w ciągu dwóch lat od przekazania nowo zagospodarowanych gruntów.
Projekty tej skali wymagają skrupulatnego planowania i długotrwałej realizacji. Infrastruktura ta przyczyni się do zapewnienia niezawodnej i wydajnej obsługi dużych statków. Wzmocni również potencjał usługowy Hamburga i jego rolę jako kluczowego węzła komunikacyjnego na głównych międzynarodowych szlakach żeglugowych – powiedziała senator dr Melanie Leonhard.
Tom Eckelmann, prezes zarządu grupy Eurogate dodał, że pilna potrzeba rozbudowy obrotnicy wraz z powiększeniem i modernizacją obiektów przeładunkowych portu, to kluczowe decyzje, które zapewnią jego przyszłość.
Dzięki rozbudowie i modernizacji rozpoczynamy przejście z operacji manualnych na koncepcję terminalu zautomatyzowanego. Zaprojektujemy nadbudowę, ciężki sprzęt i infrastrukturę informatyczną, zaczynając od istniejącego terminalu, aby wspierać w pełni zautomatyzowany system przeładunkowy w całym terminalu, w tym na obszarze rozbudowy. Jest to w pełni zgodne z naszymi celami strategicznymi, którymi są zwiększenie wydajności i osiągnięcie dekarbonizacji poprzez całkowitą elektryfikację urządzeń przeładunkowych – dodał.
Aby wzmocnić rolę portu w Hamburgu jako ważnego centrum dostaw dla Niemiec, należy stale dostosowywać i optymalizować istniejącą infrastrukturę portową. Planowane działania są zapisane w planie rozwoju portu opracowanym przez Senat oraz w umowie koalicyjnej rządu Hamburga.
Przyszłe tereny terminalu pozostaną własnością publiczną i zostaną wydzierżawione Eurogate na warunkach rynkowych. Tereny te będą stanowić rozszerzenie istniejącego terminalu kontenerowego w Hamburgu (CTH) i zostaną w pełni zintegrowane z siecią drogową i kolejową. Jako ciągła przestrzeń operacyjna, teren ten pozwoli na efektywne i zrównoważone zarządzanie. Umożliwi to wdrożenie działań modernizacyjnych oraz koncepcji operacyjnej, w ramach której kontenery będą przemieszczane za pomocą elektrycznych, autonomicznie sterowanych pojazdów. Stanowi to znaczący krok w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku.
AL, rel (HHA)
