Porty, logistyka

Trwają prace instalacyjno-rozruchowe przy zbudowanej w Polsce nowej dużej rozładowarce nabrzeżowej (ship unloader) własnego terminalu przeładunkowego zakładów stalowniczych grupy Tata Steel w holenderskim porcie Ijmuiden.

Urządzenie o masie niemal 2000 ton zostało wyprodukowane przez firmę Famur Famak SA i zmontowane oraz przygotowane do wyekspediowania drogą morską w Świnoujściu.

Masa ship unloadera to 1950 ton. W Świnoujściu urządzenie o wysokości 62 m, długości 108 m i szerokości 32 m zostało 26 sierpnia przemieszczone z nabrzeża na barkoponton heavy-lift o nazwie Wagenborg Barge 7, o długości 100 m i szerokości 33 m.

Transport ze Świnoujścia, który rozpoczął się 30 sierpnia, zrealizowały holowniki Waterman (Wagenborg) i En Avant 30 (Muller Dordrecht), który dołączył w Danii.

Zespół holowniczy holenderskiego armatora Wagenborg dotarł do Ijmuiden 22 września.

Holowanie przedłużyło się nieco przez - jak wyjaśnia Wagenborg - konieczność przerwania podróży ze względu na złą pogodę.

Zespół holowniczy spędził kilkanaście dni w duńskim porcie Frederikshavn (od 2 do 18 września).

Ship unloader po instalacji na miejscu pracy, rozruchach i próbach powinien być wprowadzony do normalnej eksploatacji w ciągu dwóch miesięcy od przybycia do Ijmuiden lub najpóźniej do końca roku.

Urządzenie do rozładunku statków legitymuje się wydajnością na poziomie 3000 ton na godzinę.

Będzie służyło do rozładunku surowców do produkcji stali ze statków morskich.

Urządzenie zostało zaprojektowane zgodnie z najnowszymi wymogami dotyczącymi ochrony środowiska i ograniczenia emitowanego hałasu.

Spółka Famur Famak zawarła kontrakt o wartości 13 051 130 euro (ok. 55 mln zł) z holenderską spółka Tata Steel Ijmuiden BV na dostawę rozładowarki statków w listopadzie 2017 roku.

Według pierwotnych ustaleń kontraktu termin jego realizacji przypadać miał na listopad 2019 roku.

Famak odpowiada za pełen zakres realizacji holenderskiego kontraktu, od projektu, poprzez produkcję, dostawę, aż do uruchomienia urządzenia u klienta.

Jednym z podwykonawców (w zakresie instalacji elektrycznych) była firma TES Industrial Systems BV z Holandii.

PBS

Fot., video: Famur Famak, Tata Steel 

Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - montaż w Świnoujściu
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wyholowanie ze Świnoujścia
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wyholowanie ze Świnoujścia
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wyholowanie ze Świnoujścia
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wyholowanie ze Świnoujścia
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - Ijmuiden
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wejście do Ijmuiden
Ship unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - montaż w ŚwinoujściuShip unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wyholowanie ze ŚwinoujściaShip unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wyholowanie ze ŚwinoujściaShip unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wyholowanie ze ŚwinoujściaShip unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wyholowanie ze ŚwinoujściaShip unloader Famaka dla Tata Steel w HolandiiShip unloader Famaka dla Tata Steel w HolandiiShip unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - IjmuidenShip unloader Famaka dla Tata Steel w Holandii - wejście do Ijmuiden
1 1 1 1