Porty, logistyka

W czwartek, 11 października, w siedzibie Urzędu została podpisana umowa na zaprojektowanie oraz wykonanie robót pogłębiarskich i budowlanych mających na celu poszerzenie i pogłębienie dostępu od strony wody do portu Police. Związane są one z inwestycją pn. "Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Policach". Wykonawcą tego zadania została, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, holenderska firma Van den Herik Kust (Van den Herik-Sliedrecht), która ma wykonać prace za kwotę ok. 5,1 mln euro (21 994 442 zł). 

Inwestycja będzie polegać na pogłębieniu toru podejściowego na Kanale Polickim do 10,5 m (z możliwością rozbudowania go w kolejnym etapie do 12,5 m) wraz z poszerzeniem w dnie do 100 m oraz pogłębieniem i poszerzeniem Kanału Kiełpińskiego (do głębokości 3 m i szerokości 25 m) wraz z podejściem (do głębokości 3,2 m i szerokości maksymalnej do 35 m) i zakolem (do głębokości 3,0 m i szerokości 35 m). Prace obejmą usunięcie około 350 000 m³ urobku pogłębiarskiego. Ponadto ma być także umocniona skarpa wyspy Kiełpiński Ostrów (na powierzechni ok. 20 000 m²).

W zakres inwestycji wchodzi także zakup dwóch pław świetlnych (Kanał Policki) oraz dwóch pław dziennych (podejście do Kanału Kiełpińskiego). Zgodnie z harmonogramem, inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca 2020 roku.

Port Police nad rzeką Odrą posiada cztery terminale (odrębne stanowiska dla statków) i pod względem obrotów jest obecnie czwartym największym portem w Polsce. Prace pogłębiarskie są konieczne w związku ze spodziewanym zwiększonym ruchem statków w Policach.

Porozumienie o dofinansowaniu projektu, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020, zostało podpisane w marcu tego roku. Szacunkowy koszt całego projektu to ok. 23,14 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie ok. 19,67 mln zł.

Holenderskie przedsiębiorstwo pogłębiarskie Van den Herik - Sliedrecht jest aktywne w Polsce od 2006 roku. Dotychczas realizowało projekty w różnych portach, łącznie z niedawnym kilkuletnim projektem utrzymania akwenów w portach Szczecin i Świnoujście.

Firma Van den Herik - Sliedrecht podpisała kontrakt w Urzędzie Morskim w Szczecinie, gdy uczestniczyła w holenderskiej misji handlowej pod przewodnictwem minister infrastruktury i prac publicznych Cora van Nieuwenhuizen. Grupa van den Herik zatrudniała w Polsce także swoje najnowsze wyposażenie, np. pogłębiarkę Charlock, przekazaną do eksploatacji w lutym 2016 roku i pracującą w Świnoujściu w sierpniu i wrześniu tego samego roku.

rel (UMS)

Podpisanie umowy
Podpisanie umowy
1 1 1 1

Newsletter