Porty, logistyka

10 września 2013 roku wpłynął do Gdańska w barwach zielono-czarnych. Wrócił do... domu. Dziesięć lat wcześniej zbudowała go gdyńska Damen Shipyards, by - jako Kakulo - na wodach wokół Afryki służył francuskiemu armatorowi Sonasurf International Shipping Lda.

Po miesięcznym remoncie w gdyńskiej "Naucie" rozpoczął swą nową erę w barwach soczystej pomarańczy - tradycyjnym kolorze floty gdańskiej Spółki WUŻ Port And Maritime Services.

15 listopada uroczyście podniesiono polską banderę na Akul. Nazywano tak mięsożerne zwierzę o... pomarańczowym futrze, zamieszkujące mistyczną planetę Shili z "Gwiezdnych wojen", słynące z niezwykłej siły. I rzeczywiście - Akul jest najsilniejszym holownikiem, jaki kiedykolwiek pełnił służbę w polskich portach. Taką moc dają mu ją dwa azymutalnie umieszczone na rufie pędniki "Aquamaster US 3001" o łącznej mocy ponad 5500 KM. Przekraczająca 32 metry długości jednostka (szerokość -12 metrów i zanurzenie - 5 metrów) może osiągać prędkość do 13 węzłów, a na tzw. palu posiada uciąg bliski 70 tonom. Umieszczenie dwubębnowej wciągarki holowniczej na dziobie pozwala - przy doskonałej manewrowości - na szybką zmianę funkcji pracy holownika z ciągnącego na pchający.

Czytaj także: Akul przybywa do portu Gdańsk (opis techniczny holownika)

- Te cechy - mówił podczas uroczystości Romuald Daszuta, prezes Spółki WUŻ w Gdańsku - pozwolą zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa oceanicznym kolosom przybywającym do gdańskiego portu.

WUŻ Port and Maritime Services Sp. z o.o. - powstała w 1991 roku na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk - wzbogaciła swą pomarańczową flotę o 14. jednostkę holowniczą. Akul przejmuje funkcję lidera od dotychczas najsilniejszego (uciąg 56 ton) i najmłodszego Virtusa (zbudowanego w 2008 roku przez gdańską Remontowa Shipbuilding). Wspierał będzie Tytana i Taurusa (o uciągach ponad 40 ton), 30-tonowych Aresa, Ajaksa, Agisa i Argo, pracowite holowniki Słoń i Bóbr (po 10 ton uciągu) oraz 3-tonowe Darek i Jędrek. Wysoko kwalifikowana kadra firmy, gotowa do służby całą dobę bez względu na warunki pogodowe, zyskała kolejny atut w realizowanym od kilku lat programie "Rzetelna Firma". Gdańsk - port macierzysty Akula - otrzymał nowy argument w 1000-letniej batalii o rangę najważniejszego portu na Bałtyku.

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter