Porty, logistyka

Główna brama wjazdowa do szczecińskiego portu przechodzi renowację. Prace były konieczne ze względu na nieszczelny dach i zniszczoną elewację. Zgodnie z planem, remont powinien się zakończyć za dwa miesiące.

Przypomnijmy, że pod koniec września br. minęło 115 lat od otwarcia szczecińskiego portu wolnocłowego. Brama przy ul. Bytomskiej stanowi część charakterystycznej zabudowy portowej powstałej na przełomie XIX i XX wieku.

– Do obowiązków Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście należy m.in. nadzór nad zarządzaną infrastrukturą i przeprowadzanie jej regularnych przeglądów okresowych – przypomina Aneta Szreder-Piernicka, wicedyrektor ds. handlowych i marketingu w ZMPSiŚ. – Podczas jednego z takich przeglądów stwierdzono nieszczelność dachu głównej bramy wjazdowej do portu w Szczecinie. Nieszczelność ta wynikała ze złego stanu ponad 70-letnich dachówek oraz więźby dachowej. Ponadto elewacja bramy była zniszczona, występowały liczne odpryski tynku oraz cegły licowej.
Ze względu na zły stan techniczny bramy zdecydowano o jej remoncie. W zeszłym roku wykonano projekt renowacji, który po uzgodnieniu z konserwatorem zabytków był podstawą do uzyskania pozwolenia na budowę. W tym roku w przetargu wyłoniono wykonawcę. Jest nim spółka Perfekt ze Szczecina, która się specjalizuje w pracach konserwatorskich.

– Remont obejmuje odnowienie zniszczonej elewacji oraz naprawę dachu wraz z konstrukcją więźby – dodaje A. Szreder-Piernicka. – Ze względu na charakter bramy, stanowiącej wizytówkę oraz element identyfikacyjny portu, ZMPSiŚ dokłada wszelkich starań, by odtworzyć jej stan pierwotny. Przykładowo, dachówki wykonywane są na indywidualne zamówienie.

Okazało się, że nie ma możliwości zakupu takich dachówek w Polsce i trzeba je sprowadzić z Niemiec.

– Jedyna cegielnia, która podjęła się ich wykonania, to producent z Bawarii – wyjaśnia A. Szreder-Piernicka.

Koszt remontu wyniesie ok. 330 tys. zł. Zgodnie z umową, wykonawca ma zakończyć prace do 5 grudnia br.

(ek)

 

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter