Offshore

Stocznia Kleven Verft AS dokonała w ostatnich miesiącach dużej przebudowy barki Boabarge 33. Półzanurzalna barka została właśnie przekazana armatorowi Boa Barges AS z Trondheim. Kontrakt na przebudowę podpisano w październiku ubiegłego roku, ponoć po wygranej w konkursie ofert w silnej konkurencji z kilkoma europejskimi stoczniami. 

Przy okazji informowania o pozyskaniu kontraktu, którego realizacja zapewniła pracę dla 100 osób w Kleven, zapowiadano, że barka przekazana zostanie po przebudowie w lutym 2020 r.

- Dziękujemy Boa Barges AS za to interesujące zlecenie. Była to bardzo dobra i profesjonalna współpraca przez cały czas realizacji projektu; wszystkie wyzwania zostały rozwiązane w doskonały sposób. Teraz życzymy Boa powodzenia w pracy w Afryce, mówi dyrektor wykonawczy Kleven Verft AS, Kjetil Bollestad.

Przebudowa polegała na zwiększeniu szerokości barki z 36,00 do 60,40 metra. Ponadto zainstalowano osiem nowych kolumn wypornościowych (pływaków), a dwie istniejące już pokładówki podniesiono o około 12 metrów. Na pokładzie zamontowano również urządzenia i konstrukcje służące do przemieszczania i wodowania wielkogabarytowych obiektów betonowych.

Zanurzenie po nieoficjalny rekord świata

Po tym jak Kleven Verft AS przekazała barkę Boa Barges AS, była ona gotowa do zanurzenia testowego w fiordzie Lyngnesvika nieopodal stoczni. Operacja została przeprowadzona pod kierownictwem Boa.

Według firmy Boa, Boabarge 33 jest największą półzanurzalną barką tego rodzaju i przeznaczenia na świecie. Została ona zanurzona na Lyngnesvika na głębokość 29,60 metra, tak, że jej pokład główny znajdował się 21 metrów poniżej poziomu morza. Wtedy z wież (kolumn wypornościowych) pozostały tylko dwa metry nad powierzchnią morza.

"Jesteśmy przekonani, że jest to rekord świata w głębokości zanurzenia takiej barki" - mówi kierownik projektu w Boa Barges AS, Jostein Innerdal.

Zbudowana specjalnie dla realizacji nowych zadań

Pokład barki po przebudowie ma około 5800 metrów kwadratowych powierzchni. Barka będzie pracować u wybrzeży Dakaru w Afryce Zachodniej. Tam na Boabarge 33 (BB33) umieszczane będą duże elementy żelbetonowe, które stworzą falochron nowego terminalu offshore.

- Dzięki dobrej współpracy i fachowości obu stron osiągnęliśmy nasze cele zgodnie z harmonogramem i jesteśmy gotowi dostarczyć naszemu klientowi w Dakarze w Senegalu produkt o najwyższej jakości - mówi kierownik projektu Jostein Innerdal z Boa Barges AS.

Terminal LNG offshore z falochronem z kesonów

Pod koniec lutego 2019 roku poinformowano o pozyskaniu przez Eiffage Génie Civil Marine (jako lidera konsorcjum z Saipem) od British Petroleum (BP) kontraktu EPCI (Engineering, Procurement, Construction and Installation) o wartości ponad 350 mln EUR na hub / terminal dla Tortue Ahmeyim Field Development Phase 1 - projektu wydobywczego gazu ziemnego spod dna morskiego wraz z instalacją skraplającą na morzu (FLNG), zlokalizowanego na granicy morskiej Mauretanii i Senegalu.

Infrastruktura morska hub / terminal znajdzie się w odległości ok. 10 km od brzegu i obejmuje obiekty do cumowania dla stale zacumowanego FLNG, załadunku na gazowce LNG oraz falochron przybrzeżny do ochrony tych obiektów.

21 żelbetonowych kesonów (55 m długości, 28 m szerokości, 31 m wysokości, 16 500 t każdy), tworzących falochron o długości 1150 m, zostanie zbudowanych przez Eiffage w Dakarze (Senegal). Ich instalacja będzie miała miejsce na akwenie o głębokości 33 m. Na konstrukcję kesonów składać się będzie ok. 124 200 m³ betonu.

Do przewozu i wodowania tych właśnie kesonów - zadań zleconych Boa Barges AS - użyta zostanie przebudowana właśnie dla tego celu barka Boabarge 33.

Nie tylko barka

Grupa Boa (przez spółkę Boa Offshore) pozyskała kontrakt od francuskiej firmy inżynieryjno-budowlanej Eiffage na transport 21 kesonów dla projektu Greater Tortue Ahmeyim w październiku 2019 r.

Na potrzeby projektu barka została wyposażona we wsporniki prowadzące, ruszt i belki ślizgowe (do przesuwania obiektów ciężkich), a Boa zapewni także dwa bardzo zwrotne holowniki - BOA Brage i BOA Heimdal.

Firma będzie również prowadzić zakrojone na szeroką skalę usługi inżynieryjne i operacyjne zarówno podczas planowania jak i realizacji projektu. Zespół operacyjny Boa na terenie budowy w okresie trwania kontraktu będzie składał się z 16-18 osób.

PBS, rel (Boa Barges, Eiffage)

Fot., rys.: Boa Barges, BP, Eiffage Génie Civil

 

Boabarge 33 - charaktetystyka podstawowa:
armator - BOA Barges AS
armator zarządzający - BOA Management AS
roku budowy - 2011
stocznia - Nanjing Wujiazui Shipbuilding Co. Ltd., Chiny
rok przebudowy - 2020
przebudowa - Kleven AS, Norwegia
długość całkowita - 140,00 m
szerokość kadłuba / maksymalna - ze sponsonami - 56,74 / 57,05 m
szerokość maksymalna (z kolumnami wypornościowymi) - 60,40 m
wysokość boczna - 8,54 m
zanurzenie, z ładunkiem - 6,30 m
tonaż pojemnościowy brutto - 15 551
tonaż pojemnościowy netto - 4665 t
nośność (przy zanurzeniu 6,30 m) - 30 200 t
powierzchnia pokładu - 5800 m²
wytrzymałość pokładu - 31,5 t/m²
maksymalna głębokość zanurzenia (dziób / rufa) - 26,50 m (18,00 m od pokładu) / 29,50 m (21,00 m od pokładu)
możliwość osadzenia rufy na dnie akwenu
łączna pojemność zbiorników balastowych - 37 750 m³
zbiorniki w sponsonach - 9270 m³
zbiorniki w pokładówkach - 1154 m³
zbiorniki zęzowe - 34,3 m³
zbiorniki na ścieki - 7,8 m³
zbiorniki na wodę słodką - 15,2 m³
zbiorniki paliwowe - 44,3 m³
wydajność pomp balastowych - 2 × 3000 m³/hr (elektryczne) + 1 × 750 m³/hr (z napędem spalinowym) + (2+2) × 1000 m³/h (w sponsonach)
główne zespoły prądotwórcze - 2 × 269 kVA (2 × 345 kW), 440 V, 60 Hz, napędzane silnikami wysokoprężnymi Caterpillar
miejsca sypialne dla załogi - 16
1 pokój dzienny, 1 sala konferencyjna
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy - 1A1 Barge for Deck Cargo (DK+)

Boabarge 33 - plan
Boabarge 33
Boabarge 33
Boabarge 33
Boabarge 33
Boabarge 33
Boabarge 33 - wizualizacja
Boabarge 33 - wizualizacja
Boabarge 33 - wizualizacja
Terminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacja
Terminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacja
Terminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacja
Terminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacja
Terminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacja
Boabarge 33 - planBoabarge 33Boabarge 33Boabarge 33Boabarge 33Boabarge 33Boabarge 33 - wizualizacjaBoabarge 33 - wizualizacjaBoabarge 33 - wizualizacjaTerminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacjaTerminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacjaTerminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacjaTerminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacjaTerminal / hub offshore LNG Tortue Ahmeyim Field Development - wizualizacja
1 1 1 1

Newsletter