Bezpieczeństwo, Granice

Straż Graniczna podpisała w piątek długo wyczekiwaną umowę z francuską stocznią Socarenam na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej (OPV).

Od początku po wyłonieniu zwycięzcy przetargu niektórzy komentatorzy spekulowali, że może on zostać (już po raz drugi) unieważniony i do podpisania umowy może w ogóle nie dojść, ze względu na domniemaną wolę polityczną złożenia zamówienia w stoczni polskiej. Spekulacje takie podsycane były przedłużającymi się procedurami protestów i kontroli, które odsunęły w czasie podpisanie kontraktu na budowę jednostki patrolowej.

Umowę podpisali w piątek, 2 października, w Sopocie, kmdr ppor. SG Lesław Krysa, z-ca komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej i Philippe Gobert dyrektor Socarenam.

Przypomnijmy, że Morski Oddział Straży Granicznej, poinformował o rezultatach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej (OPV) już w maju. Wybrano stocznię z Francji. W przegranym polu znalazła się druga ze złożonych ofert - PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o.

Stocznia Socarenam złożyła ofertę o wartości 111 000 000 zł brutto, co oznaczało zmieszczenie się w limicie budżetowym określonym w przetargu, przy czym jednostka ma być objęta 36-miesięczną gwarancją wyposażenia.

Przedmiotem zamówienia w procedurze zakupowej jest okręt o długości od 60 do 66 m (ostatecznie ok. 70 m), szerokości przynajmniej 10,5 m, zanurzeniu ok. 3,5 m, wyporności około 1000 t i autonomiczności do 12 dni, z możliwością operowania na wodach europejskich. Chodzi nie tylko o Bałtyk. Jednostka ma być przystosowana do działania w warunkach hydrometeorologicznych występujących także w rejonie Morza Północnego i Śródziemnego.

Nowa jednostka, która trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, ma zastąpić jeden z użytkowanych obecnie patrolowców projektu SKS-40 - Kaper-1 (SG-311) i Kaper-2 (SG-312).

PBS, rel

Fot.: NavireTech; Rys.: Socarenam

Podpisanie umowy na budowę jednostki patrolowej ze stoczni Socarenam dla MOSG
Podpisanie umowy na budowę jednostki patrolowej ze stoczni Socarenam dla MOSG
 
-19 Polskie stocznie mają za dużo pracy?
Pod którego ministra podlega straż graniczna? Od razu za jaj powiesić! Nasze stocznie mają za dużo pracy, że budować musi francuska stocznia? Dramat, dramat, dramat!!!
03 październik 2020 : 10:54 bogdan67 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Nie mają :)
Polskie stocznie przegrały przetarg i to z kretesem, bo na każdym polu. Mogą wybudować kadłub, ale to jeszcze nie wszystko. Technologie wyposażenia muszą kupić.
W tej sytuacji są dwa wyjścia:
1. Kupić u dostawcy z doświadczeniem i pełną paletą wyposażenia.
2. Zamówić u nas, eksperymentować i przepłacić.
Ja może nawet byłbym za wersją drugą, ale kto wie jak by się to skończyło. Przykład bardziej skomplikowanej jednostki (Ślązak) powinien być pouczający.
03 październik 2020 : 12:58 Mart Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+28 Gratulacje
Francuzi dali w ofercie 111 mln, SW przy dużo tańszych polskich kosztach pracy 300 mln z hakiem . Skończyłoby się tez pewnie jak z Ratownikiem czyli jedyne co przez 3 lata by zrobili to wypierdzieli nowy kosztorys na dwa razy tyle, zmuszając budżet do dopłaty. :-) . Te pieniądze i tak poszłyby za granice jak nadpłaty za dostawę urządzeń. Finalnie projekt byłby do 4 liter tak jak Gawron i reszta czego się tkną. Podsumowując, będziemy mieli fajny statek i 500 milionów dodatkowo na walkę z koronawirusem i innymi choróbskami zamiast kretyńskie czelendze organizować z pompkami, gdzie uzbierają 500 PLN/spektakl.
03 październik 2020 : 14:26 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+28 c.d.
Szanujmy jako podatnicy swoje pieniądze, a jak ktoś ich nie szanuje to niech sp.... na drzewo i poszuka sobie innej roboty. Jeszcze raz gratulacje dla SG za mądrą, niepopulistyczną decyzję, zgodną z interesem SG i państwa. Brawo ! MW niech się uczy ! Tanie statki i kadłuby są tylko budowane dla zagranicznych kontrahentów. Dla polskiego podatnika razy 5, żeby wyrównać straty. Gonić to dziadostwo !
03 październik 2020 : 14:27 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Mogą wybudować kadłub....
Naprawdę - a co z kadłubem okrętu dla Szwedów?
04 październik 2020 : 06:43 Peter S. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Dlaczego nie Polska stocznia ?
Nie było polskiej stoczni która dawała gwarancje zmieścić się w założonym i ogłoszonym budżecie i terminie realizacji.
Zresztą jedyną która wzięła udział w przetargu była PGZ SW, która ostatni z budowanych przez siebie statków oddała 2 lata temu i to po 18 letniej budowie. Tylko czasie ostatnich 2 lat Socarenam wybudowała ~15 różnych jednostek, a w ciągu 15 lat ok. 10 jednostek patrolowych. Żadna Polska stocznia albo biuro projektowe nie ma projektu takiego patrolowca, który mógłby tak szybko być dostosowany do wymogów MOSG.
MOSG nie ma tez czasu. Jeśli do połowy listopada 2022 nie będzie gotowego statku, pieniądze unijne przepadną.
Zatem podsumowując, powinnismy tak jak MOSG wszyscy być wdzięczni francuskiej stoczni, ze mimo pełnego portfela zamówień od Francuskiej Marynarki Wojennej, zechciała za namową polskich firm wziąć udział w tym przetargu.
05 październik 2020 : 12:18 NavireTech Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Postscriptum dla...
... skuteczności działania byłego już Ministerstwa Gospodarki Morskiej. Tak właśnie pilnowało interesów polskich stoczni.
03 październik 2020 : 11:00 Tr Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-37 Odpowiedź
Też uważam że statek powinien być budowany u nas. Ale przypomnij sobie jak pilnowano polskich interesów za niemieckiego szpicla Donka !!!!!
03 październik 2020 : 12:35 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 Okupacyjna Zmiana
Ty o okupacji hitlerowskiej ?! Bo teraz to PiS jest okupantem, choć obiecał Dobrą Zmianę. Promy buduje się jeden za drugim, a państwowe stocznie prosperują jak nigdy. Jeden z przykładów powyżej.
03 październik 2020 : 14:19 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 Brawo Straż Graniczna !
Wystarczy już Gawronów, promów itp. ! Trzeba dbać o pieniądze podatników, a nie dziadostwa co tylko wyłudza pieniądze i sabotaż odpi..dala ! MON powinien przykład brać ! Pan co podpisuje premie powinien dostać ! Chłop z jajami, a nie cio...y z MW, co się Solidaruchów się boją !
03 październik 2020 : 11:12 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+28 Ale lipa...
Jak takiego kapcia nie można zbudować w PGZ, tylko francuska stocznia jest tańsza to co tam można efektywnie zbudować ? Kajak ? Ponton ?
03 październik 2020 : 11:22 Boomer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 co w Stoczni Wojennej można zbudować?
Chyba nic! tam nie można zbudować za oferowane pieniądze. Wszystko jest wysoko oceniane. Czy kajak, czy ponton... to byłby kilkakrotnie droższy niż za granicą, no może tylko dmuchane materace....
03 październik 2020 : 12:31 wacwac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-37 Opinia
Dobrze że budują (za Tuska TYLKO kradli) , ale rzeczywiście szkoda że nie u nas. Coś tu nie zagrało !!!!!
03 październik 2020 : 12:39 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Lodziarze z Nowogrodzkiej.
A gdzie ci złodzieje od Tuska ? Jacyś siedzą ? Nowaka oskarża się o złodziejstwo na Ukrainie, nie w Polsce. Dopiero teraz za Dobrej Zmiany kręci się lody, Prezes, Banaś, czy Szumowski, żę wymienie tylko tych trzech. Ale ich się nie ruszy, bo wiadomo, to swoi.
03 październik 2020 : 14:26 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 3,5m
zanurzenie 3,5 metra jak znalazł na morze północne i inne rejony. będzie walka załogi o przetrwanie.
03 październik 2020 : 13:57 placek i jacek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Sedina
Wybudować kolejnego "Kormorana". Technologia sprawdzona i nie będzie problemów z eksploatacją.
03 październik 2020 : 18:52 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 fajne wstawki ze szkla
fajna jest ta galeryjka na dziobie.tam dowodca bedzie pil sobie kawe przy zlej pogodzie:))
03 październik 2020 : 19:19 maciek z klanu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Skandal
Remontowa Shipbuilding spokojnie by to zbudowała. Przykładów jest dużo, chociażby Zodiak II i Kormoran II. Tylko po co? Francuzi pluja w twarz polskiemu rządowi, krytykują każda decyzję a oni u nich okręt zamawiają. Przez Covid w Polskich stoczniach pracy brakuje. Brawo rząd! Brawo PiS.
04 październik 2020 : 02:51 Waldi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Kto zabronił wygrać przetarg...?
Przecudowna RSB, która cienko przędzie z nowymi zamówieniami na rynku komercyjnym, mogła wystartować i wygrać przetarg. Rozumiem, że remontowe trolle chcą, by ustawa nakazywała budowę każdej nowej jednostki w RSB xD
04 październik 2020 : 09:52 P. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Ale o co kaman?
Przecież Remontowa nie stawała do tego przetargu. Gdyby stanęła, przygotowała lepszą ofertę i przegrała - żale byłyby zrozumiałe. Ale w tej sytuacji? Widocznie stocznia nie była zainteresowana budową tej jednostki.
04 październik 2020 : 15:23 Klops Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Nic tylko pogratulować
Szkoda, że kontrakt nie trafił do polskiej stoczni, jednak jeśli jedyną alternatywą była SW, to w sumie dobrze się stało. Tam wciąż u władzy leśne dziady rodem z PRL i nawet PiS nie daje rady ich wywalić
04 październik 2020 : 07:37 Grzegorz z Gdyni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1