Stocznie, Statki

Norweski armator Rederiet Stenersen sprzedał dwa zbudowane w 2018 roku chemikaliowce o nośności po 17 500 t - Sten Odin i Sten Tor fińskiemu Neste Oil aż za ok. 97 % ceny kontraktowej, co ma być konsekwencją dobrej opinii użytkowników - armatora i czarterujących (wśród których był także Neste Oil).

Zbudowane w Chinach statki powstały według udanego - jak się okazało - projektu opracowanego przez polską firmę projektowo-konsultingową StoGda Ship Design & Engineering Sp. z o.o. w zespole z firmami Marinform and ORAS.

Jak ujawnił shipbroker Lorentzen & Stemoco - Neste Oil kupiła, w transakcji en block, dwa statki za 29 mln USD - każdy.
To bardzo dobra cena na rynku wtórnym za dwuletnie, chińskiej budowy statki.
Jest bowiem cena wyższa niż szacowana i przewidywane przez serwisy wyceniające. Według VesselsValue i Maritime Strategies International wartość rynkowa każdego ze statków miała wynosić między 14,3 a 16,3 mln USD.

Statki Sten Odin oraz Sten Tor (projekt M238-170CT) zostały wybudowane w chińskiej stoczni Taizhou Kouan dla norweskiego Armatora Rederiet Stenersen w cenie kontraktowej 30 mln USD - każdy.

StoGda wraz z norweskimi partnerami Marinform oraz ORAS przygotowała dla armatora projekt kontraktowy, na podstawie którego armator podpisał umowę na budowę serii czterech chemikaliowców (2 + 2 w opcji).

Z kolei ze stocznią StoGda zawarła umowę na dostawę kompletnej dokumentacji projektu klasyfikacyjnego, przeprowadzenie badań modelowych, wykonanie analizy drgań i hałasów oraz dostawę kompletnej dokumentacji zdawczej w zakresie wymaganym przez towarzystwo klasyfikacyjne i administrację.

Projekt klasyfikacyjny został zrealizowany przez StoGda przy współpracy z norweskimi partnerami Marinform i ORAS oraz przy udziale polskich podmiotów: CTO, Desart oraz Eleship.
Podczas prób i odbiorów obie jednostki spełniły wszystkie wymagania kontraktowe.

Do cech statków zbudowanych według projektu M238-170CT należą m.in.: przygotowanie siłowni do łatwej przebudowy na napęd dwupaliwowy (LNG ready), niskie zużycie paliwa i ekonomiczna eksploatacja w szerokim zakresie prędkości możliwa m.in. dzięki udoskonalonemu kształtowi części dziobowej (z pionową dziobnicą, ale z obecną gruszką dziobową), wskaźnik efektywności energetycznej EEDI o 30 % lepszy od aktualnych wymogów oraz zmniejszone zapotrzebowanie na balast wodny.

Dodatkową korzyścią dla projektantów wynikającą z dobrego i bliskiego kontaktu z armatorem jest uzyskanie zwrotnej informacji o tym jak statki zachowują się podczas eksploatacji, co jest w nich dobre i bardzo dobre oraz w których obszarach należy jeszcze coś ulepszyć. Informacja ta pozwoli polskiej firmie projektowo-konsultingowej na dalszy rozwój projektu i wprowadzenie zmian po to aby uzyskać jeszcze lepsze statki, nad czym StoGda obecnie pracuje.

Stenersen jest dostawcą tonażu m.in. dla Neste, Equinor i Shell, zarówno przez sprzedaż, jak i czartery na czas.
Rederiet Stenersen posiada obecnie flotę 18 chemikaliwoców od ok. 13 do 18 tys. ton nośności, wszystkie zbudowane w Chinach. Ma też obecnie w budowie, w stoczni Taizhou Kouan, kolejne dwa chemikaliowce tego samego projektu, według którego zbudowano Sten Odin i Sten Tor.

rel (StoGda), PBS

Chemikaliowce projektu M238-170CT - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - ok. 155,50 m
długość między pionami - ok. 151,00 m
szerokość konstrukcyjna - 23,78 m
wysokość boczna - 13,80 m
zanurzenie konstrukcyjne - ok. 9,00 m
zanurzenie maksymalne - 9,50 m
średnie zanurzenie pod balastem - 5,00 m
nośność przy zanurzeniu konstrukcyjnym - 16 000 t
nośność przy zanurzeniu maksymalnym - 17 500 t
tonaż pojemnościowy brutto - ok. 14 000
pojemność zbiorników balastowych - ok. 3500 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 600 m³ (+ opcjonalnie 2 × 365 m³ LNG w zbiornikach cylindrycznych na pokładzie)
pojemność ładunkowa - ok. 22 800 m³
liczba zbiorników ładunkowych - 14
krotność segregacji ładunku - 6, z oddzielnymi przyłączami przeładunkowymi
pompy ładunkowe - 12 × 300 m³/h + 2 × 150 m³/h, zanurzone, hydrauliczne
moc napędu głównego - 6000 kW (SMCR) / 3400 kW (CSR przy prędkości ekonomicznej)
zespoły prądotwórcze - 2 × 1050 kWe + 1 × 480 kWe
prądnica zawieszona - 1 × 1500 kWe (może służyć jako awaryjny silnik napędowy "take me home")
prędkość eksploatacyjna - 14 węzłów
zasięg - 10 000 Mm
klasyfikacja - DnV-GL
notacja klasy - Al , Tanker for Chemicals & Tanker for Oil ESP, Ice I A, NAUT-OC, EO, AP-I (25%), TMON, CLEAN, INERT, ETC, OPP-E VCS-2, BIS, BWM-T, HL(1 55 t/m³), Recyclable

Chemikaliowiec projektu M238-170CT
Chemikaliowiec projektu M238-170CT
Chemikaliowiec projektu M238-170CT
Chemikaliowiec projektu M238-170CTChemikaliowiec projektu M238-170CTChemikaliowiec projektu M238-170CT
1 1 1 1