Stocznie, Statki

W stoczni Ulstein Verft mieszczącej się w norweskim miasteczku Ulsteinvik, trwa budowa statku do układania kabli nowej generacji, Nexans Aurora. Częściowo wyposażony kadłub jednostki powstał w Gdyni.

Kablowiec Nexans Aurora, z systemem pozycjonowania dynamicznego klasy DP3, powstaje według projektu ST-297 CLV (Cable Laying Vessel) z okrętowego biura projektowo-konsultingowego Skipsteknisk z Alesund. W tak złożonym projekcie budowy nowego statku realizuje się kilka zadań w tym samym czasie. W czwartek, 10 września br., podczas krótkiej przerwy w trwającym procesie malowania, zainstalowano wciągarkę kablową. Niebawem zostaną też zainstalowane pędniki.

Nexans Aurora o długości 149,9 m, szerokości 31 m i nośności 17 000 t jest jednym z największych statków budowanych w historii Ulstein Verft. To statek przygotowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych na całym świecie. Jego pierwszym zadaniem będzie instalacja kabli na morskiej farmie wiatrowej Seagreen, której budowa rozpocznie się w 2021 roku. Po jej zakończeniu Seagreen będzie największą farmą wiatrową w Szkocji.

Przypomnijmy, że w 2018 roku kontrakt na budowę częściowo wyposażonego kablowca Nexans Aurora ze stocznią Ulstein podpisała spółka Crist SA. Częściowo wyposażona jednostka z gdyńskiej stoczni została przekazana tej zlecającej w Norwegii, w czerwcu 2020 roku.

AL, rel (Ulstein Group)

1 1 1 1