Stocznie, Statki

W Stoczni Zwiezda (Zvezda Shipbuilding Complex) na rosyjskim Dalekim Wschodzie zwodowano 12 maja statek Vladimir Monomah (Władimir Monomach) określany jako pierwszy rosyjski zbiornikowiec klasy aframax.

W projekcie zbiornikowca naftowego uwzględniono wysokie standardy bezpieczeństwa środowiskowego. Zarówno główny, jak i pomocnicze silniki mogą być zasilane zarówno tradycyjnym paliwem dieselowskim, jak i skroplonym gazem ziemnym. Długość w wysokim stopniu zautomatyzowanego statku wynosi 250 m, szerokość 44 m, nośność 114 tys. ton, prędkość 14,6 węzła, Statek posiada klasę lodową ICE-1A.

W portfelu zamówień stoczni Zvezda jest według jednych źródeł 10, a według innych - 12 zamówień na statki tego typu (łącznie z właśnie zwodowanym).

Po rozpadzie Związku Radzieckiego na jego byłych terenach nie powstały żadne statki większe od tych z budowanej obecnie w stoczni Zvezda serii zbiornikowców aframax. W czasach Związku Radzieckiego zbudowano w nim tylko jedną serię większych statków. Można by je określić jako suezmaxy lub cape size.

W latach 1977-1980 stocznia Sudostroitelnyy Zavod "Zaliv" z Kerczu na Ukrainie zbudowała dla Sovcomflot i Novoship statki: Sovetskaya Neft, Kuzbass, Kuban, Krivbass i Kavkaz. Każdy miał (wszystkie już złomowano) po 150 500 ton nośności, ok. 90 000 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i ok. 295 m długości.

Vladimir Monomah został zwodowany z wykorzystaniem doku pływającego "Wympel" - jednego z największych w Rosji. Przesunięcie zbiornikowca z placu montażowego ma dok pływającego zajęło prawie dobę. Następnie statek został zwodowany przez zanurzenie doku pływającego.

Umowa na budowę 10 zbiornikowców aframax w stoczni Zvezda została podpisana we wrześniu 2017 roku podczas wizyty prezydenta Władimira Putina na Dalekim Wschodzie. Kontrakt obejmuje nie tylko projektowanie i budowę, ale i nadzór techniczny, obsługę i szkolenie załóg dziesiątki tankowców. 11 września 2018 roku, również w obecności prezydenta Federacji Rosyjskiej, odbyła się uroczystość położenia stępki pod pierwszy statek z serii.

Obecnie w budowie jest pięć statków - pierwsze cięcie blach na piąty zbiornikowiec z tej serii miało miejsce w lutym br. Statki budowane są dla armatora Rosnefteflot - spółki zależnej Rosneft, głównego udziałowca w stoczni.

Nowoczesny i rozległy Kompleks Stoczniowy Zwiezda (Zvezda Shipbuilding Complex) budowany jest przez konsorcjum inwestorów pod przewodnictwem Rosneft Oil Company. Jest to jedna z najnowocześniejszych stoczni świata, dzięki zastosowaniu "fundamentalnie nowych" rozwiązań technicznych - twierdzą Rosjanie.

Budowa "Zwiezdy" odbywa się w dwóch etapach. Oddano już do użytku następujące obiekty objęte pierwszym z nich: obszar prefabrykacji kadłubów, komory malarskie, płytę montażową połączoną z ośrodkiem wodowania - wyposażone w park unikatowych żurawi i suwnic, nowoczesny system transportu statków oraz pływający dok do wodowań.

Oddanie do użytku drugiego etapu zwiększy możliwości stoczni i pozwoli budować w "Zwieździe" statki i wyposażenie okrętowe "bez żadnych ograniczeń" - czytamy w doniesieniach rosyjskich mediów. Na drugi etap składają się: suchy dok, dodatkowe hale produkcyjne obejmujące pełną linię produkcyjną do budowy dużych statków i wyposażenia okrętowego.
Zakończenie budowy całej stoczni planowane jest na rok 2024.

Planowana w najbliższym czasie linia produktów stoczni Zvezda obejmuje głównie zbiornikowce, gazowce, platformy offshore i statki o wysokiej klasie lodowej, w tym największe w świecie lodołamacze z napędem nuklearnym (w zamówieniach jest jeden taki - projektu "Lider").

Zvezda Shipbuilding Complex ma rywalizować z zagranicznymi stoczniami i zapewnić Rosji flotę do zagospodarowania złóż podmorskich oraz sprawnego funkcjonowania Północnej Drogi Morskiej - najkrótszej trasy między Europą a Azją.

Płyta montażowa, jedna z największych podobnego rodzaju w Rosji i na świecie, posiada trzy tory stępkowe i unikatowy systemem transportu statków. Została już wyposażona w cztery suwnice bramowe o udźwigu po 320 ton, cztery - o unosie 100 ton oraz jedną wielką suwnicę bramową typu Goliath o udźwigu 1200 ton. Tymczasem udźwig suwnic w innych rosyjskich stoczniach nie przekracza 500 ton.

Pływający dok Wympel, w którym zwodowano pierwszy zbiornikowiec aframax stoczni Zwiezda, przeznaczony jest do wodowania dużych statków morskich o długości do 300 m i szerokości ponad 50 m, a także innych jednostek pływających, takich jak platformy offshore i ich elementy, zapewniając wysoką sprawność i bezpieczeństwo wodowania. Może obsługiwać wodowania z każdego z trzech torów stępkowych (linii montażu i wodowania kadłubów) - z wzdłużnym przesunięciem statku z placu montażowego oraz jednostki offshore - przez nasunięcie boczne z nabrzeża (z płyty montażowej) na dok, co jest możliwe dzięki temu, że baszty doku - kolumny stabilizujące / wypornościowe - nie biegną przez całą jego długość.

Ten nowoczesny dok został dostarczony do kompleksu stoczniowego 24 lipca 2018 roku. Płyta montażowa ze specjalnym dokiem pływającym nie są jedynymi ośrodkami montażu i wodowań kadłubów.

W stoczni "Zwiezda" zaplanowano także m.in. duży suchy dok o wymiarach 485 × 114 × 14 m. Bramę dokową do tego doku, mierzącą 114 m długości i 12 m wysokości, dostarczono do kompleksu stoczniowego w kwietniu bieżącego roku. Przybyła ona na pokładzie 180-metrowego ciężarowca wpływnego i została zwodowana w zatoce, wokół której położony jest kompleks stoczniowy. Zacumowana przy jednym z nabrzeży, czeka teraz za zakończenie budowy doku, który ma być gotowy w lipcu tego roku.

Co ciekawe, zarówno oficjalne komunikaty stoczni i jej głównego właściciela (Rosnieftu), jak i doniesienia mediów rosyjskich, nie wspominają w ogóle o pochodzeniu, miejscu produkcji zarówno doku pływającego używanego do wodowań, jak i bramy dokowej. Z naszej analizy drogi Hua Hai Long - ciężarowca wpływnego, który dostarczył bramę dokową, wynika, że musiała ona powstać w Chinach. Dok pływający do wodowań prawdopodobnie również powstał w chińskiej stoczni.

Stocznia Zvezda zatrudnia obecnie około 3500 pracowników, z czego 87 proc. pochodzi z Dalekiego Wschodu. Do 2024 r., kiedy budowa wszystkich obiektów ma być zakończona, liczba pracowników przekroczyć ma 7000.

Stocznia intensywnie pracuje nad rekrutacją i doskonaleniem kwalifikacji (także przekwalifikowywaniem) pracowników, rozbudową infrastruktury socjalnej w miejscowości Bolszoj Kamień oraz budową apartamentowców dla pracowników. Ukończonych i zamieszkałych jest już 10 budynków, nad pozostałymi prowadzone są prace deweloperskie. Ogólnie rzecz biorąc, do 2023 r. planuje się wybudować około 5000 mieszkań i w pełni zaspokoić potrzeby mieszkaniowe pracowników kompleksu stoczniowego Zwiezda.

Stocznia posiada obecnie zamówienia na następujące statki:
- dziesięć zbiornikowców klasy aframax (o nośności po 114 000 ton, GT 65 140), w tym Vladimir Monomah i kolejnych siedem dla armatora Rosneft i dwa dla Sovcomflot (dla wszystkich operatorem ma być Rosneftlot)
- pięć gazowców LNG przystosowanych do żeglugi w rejonach arktycznych dla Novatek (nośność 81 000 ton, GT 122 000)
- cztery arktyczne zaopatrzeniowce górnictwa morskiego (o długości niemal 106 m i tonażu pojemnościowym brutto 8842 - każdy)
- lodołamacz klasy "Lider"
- produktowiec (o nośności 3100 t i pojemności brutto 2819).

Piotr B. Stareńczak

Pierwszy aframax ze stoczni Zvezda
Pierwszy aframax ze stoczni Zvezda
Pierwszy aframax ze stoczni Zvezda
Pierwszy aframax ze stoczni Zvezda
Pierwszy aframax ze stoczni Zvezda
Pierwszy aframax ze stoczni Zvezda
Pierwszy aframax ze stoczni ZvezdaPierwszy aframax ze stoczni ZvezdaPierwszy aframax ze stoczni ZvezdaPierwszy aframax ze stoczni ZvezdaPierwszy aframax ze stoczni ZvezdaPierwszy aframax ze stoczni Zvezda
+2 Wodowanie
Do powyższej notatki zakradło się kilka błędów. Najistotniejszy zawarty jest w ..."przez przesunięcie boczne z nabrzeża
( z płyty montażowej) na dok ... Proszę porównać z wodowaniem Golar Glacier IMO 9694696 w Hyundai Samho 2013.
Statek LNG 289 m 162 K m3 jako jeden z wielu wodowano tą właśnie metodą. Obie stocznie tutaj współpracują.
Zupełnie brak potwierdzenia dla podanego uzasadnienia 4 baszt na doku (pływający dok transferowy).
Rosyjski dok zbudowała chińska stocznia BSIC .
Na placu montażowym o długości 400 m pracuje 9 "dzwigów" zbudowanych przez COSCO Heavy Industry Co. Nantong.
Kontrakt z CHIC podpisano 18.03.2016. Obejmuje on 1x1200 ton, 4x320 ton i 4x100 ton żurawie wieżowe ( nie suwnice).
Żurawie też należą do unikalnych. Są wysokie na 94.5 m, wysięg 81.7 m, rozstaw wózków 10.5 m, unos 100 (110) ton.
Goliath dla suchego doku jest 120 m wysoki i 189 m szeroki.
23 maj 2020 : 12:16 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter