Do floty Bernhard Schulte Offshore dołączył oficjalnie pierwszy z dwóch statków typu CSOV (Commissioning Service Operation Vessel) przekazany przez norweską stocznię Ulstein Verft. Kadłub jednostki powstał w Gdyni.
Nowy statek, który 26 czerwca otrzymał nazwę Windea Curie, zostanie oddany do dyspozycji czarterującego - firmy TenneT - holendersko-niemieckiego operatora systemu przesyłowego, celem wsparcia morskich instalacji przyłączeniowych na Morzu Północnym.
Nowy statek wraz z siostrzaną jednostką nie tylko zwiększą możliwości naszej floty, ale także wzmocnią naszą konkurencyjność i reputację dzięki cechom konstrukcyjnym zapewniającym oszczędność paliwa i elastyczność eksploatacyjną – powiedział Matthias Müller, dyrektor zarządzający Bernhard Schulte Offshore (BSO).
Jesteśmy dumni, że możemy dostarczyć nowy statek firmie Bernhard Schulte Offshore, co stanowi kolejny kamień milowy w naszej długoletniej i owocnej współpracy. Jest on przykładem innowacyjności i wysokich standardów – powiedział Lars Lühr Olsen, dyrektor zarządzający Ulstein Verft.
Kadłub statku powstał w gdyńskiej stoczni Crist SA na zlecenie wspomnianej stoczni Ulstein Verft, której polski zakład produkcyjny jest wieloletnim partnerem. Przypomnijmy, że w lutym ubiegłego roku odbyło się cięcie pierwszych blach pod jego budowę, a po roku prac, 28 lutego gotowy kadłub opuścił stocznię.
Jednostka została zbudowana na bazie platformy SX222 autorstwa Ulstein Design & Solutions AS i dostosowana do potrzeb armatora. Posiada opatentowany przez Ulstein system o nazwie Twin X-Stern – pędniki umieszczone są zarówno w części rufowej jednostki, jak i w dziobowej, dzięki czemu statki wyposażone w tę technologię mogą poruszać się między turbinami wiatrowymi bez potrzeby zawracania niezależnie od kierunku fal i wiatru. Statek posiada hybrydowy napęd bateryjny oraz jest przystosowany do paliwa metanolowego, co pozwala na ograniczenie emisji. Jego unikalna konstrukcja i rozwiązania czynią go wydajnym i ekologicznym statkiem do operacji w sektorze offshore wind.
Ma 90 metrów długości i 19 metrów szerokości. Statek będzie wyposażony w centralnie umieszczony trap z kompensacją ruchu, a także dźwig o udźwigu sięgającym 5 ton. Na pokładzie znajdą się pojedyncze kabiny dla 110 osób. Łącznie statek będzie mógł pomieścić 132 osoby.
Windea Curie został nazwany na cześć słynnej fizyczki i chemiczki polskiego pochodzenia Marie Curie, która dwukrotnie została uhonorowana Nagrodą Nobla za swoje osiągnięcia. Jest to kontynuacja tradycji nazewnictwa statków morskich BSO imionami wybitnych osobistości i naukowców.
Siostrzany statek jest obecnie w budowie w stoczni Ulstein Verft w Norwegii, a jego dostawę planuje się na sierpień 2025 r. Dzięki temu flota BSO powiększy się do pięciu statków offshore, które będą charakteryzowały się dużą elastycznością działania i będą wspierały rynek morskiej energii wiatrowej oraz segment ropy i gazu.
AL, rel (Bernhard Schulte Offshore)
Fot.: BSO