Stocznie, Statki

We wtorek, 15 października na terenie stoczni Crist SA odbyła się ceremonia budowy wielkiego bloku (grand block ceremony) na częściowo wyposażony kablowiec dla Nexans Subsea Operations.

Kablowiec Nexans Aurora, z systemem pozycjonowania dynamicznego klasy DP3, powstanie według projektu ST-297 CLV (Cable Laying Vessel) z okrętowego biura projektowo-konsultingowego Skipsteknisk z Alesund. Częściowo wyposażony z gdyńskiej stoczni ma być przekazany stoczni zlecającej w Norwegii w kwietniu 2020 roku.

Zaawansowana jednostka o długości 149,9 m, szerokości 31 m i nośności 17 000 ton pomieści na pokładzie 90-osobową załogę. Według projektu zostanie wyposażona w tzw. "karuzelę" (bęben do składowania i wydawania kabli) o ładowności lub o pojemności 10 000 ton, a także kosz na kabel światłowodowy o ładowności 450 ton. Ponadto otrzyma urządzenia do układania kabli energetycznych, w tym układania kabli w wiązkach, łączenia i naprawy kabli, a także ochrony i zagłębiania kabli w transzejach (rowach). Warto dodać, że statek będzie mógł pracować w bardzo trudnych warunkach pogodowych, dzięki wysokim zdolnościom manewrowym i utrzymywania pozycji.

Ulstein wykończy i doposaży statek (który jako częściowo wyposażony zostanie dostarczony norweskiej stoczni przez polskiego podwykonawcę) oraz przygotuje go do montażu wyposażenia funkcjonalnego na pokładzie, a także przeprowadzi próby morskie i przekaże jednostkę armatorowi w terminie planowanym na II kwartał 2021 roku.

Główną działalnością międzynarodowej firmy Nexans, z siedzibą główną we Francji, są zaawansowane rozwiązania w zakresie okablowania i łączności. Z ponad 120-letnią historią zatrudnia obecnie ponad 26 000 osób.

Ulstein pozyskał kontrakt na budowę kablowca dla Nexans, po tym, jak anulowany został kontrakt (podpisany w sierpniu 2017 roku) na taką samą jednostkę w chorwackiej stoczni Uljanik w Puli (Brodogradiliste "Uljanik" dd). Kablowiec z Chorwacji miał być budowany pod numerem 534 i przekazany firmie Nexans Norway AS w sierpniu 2020 roku.

AL, rel (Crist SA, Ulstein Group)

+3 Wielki blok
To jakaś nowa świecka tradycja ?! Może warto przypomnieć, że stępkę pod ten ciekawy półfabrykat
położono 24.04.2019. Projekt norweski, znaczna część wyposażenia z importu.
Ciężka praca spawaczy i pokrewnych ciężkich zawodów, to kiepski powód do dumy.
Pozdrawiam stoczniowców !
22 październik 2019 : 19:57 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 A właściwie dlaczego nie?
W sumie, jeżeli opłaca się robić kadłuby dla nich i na tym zarabiać, to czemu mnie? Robi się to, czego oczekuje rynek. Jeżeli Ulstein nie trafi zarabiać na statkach (za 2017 i 2018 mieli duże straty), a Crist potrafi zarabiać na przerobie stali (bo nie sądzę, żeby do tego dopłacali), to niech przerabia jak najwięcej. Jeżeli Norwesie dają się dymać to ich problem.
23 październik 2019 : 06:32 Maxi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Zgadzam sie
Nie sztuka budować ale statki i tracić na tym kasę, jeżeli można robić kadłuby i na tym zarabiać. Kadłuby też trzeba umieć budować a to mamy opanowane.
23 październik 2019 : 08:14 Mini Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Dokładnie
Tym bardziej że ulstein nigdzie nie chwali się że buduje kadłuby w Polsce.
23 październik 2019 : 06:04 Gryfitka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter