Stocznie, Statki

W dniu 6 lipca Stocznia Remontowa Nauta przeprowadziła operację przeniesienia na ląd trałowca ORP Drużno, którą - w oficjalnym komunikacie - określono jako "spektakularną". W pierwszej kolejności okręt został umieszczony w specjalnej ramie, a następnie przy pomocy dźwigu pływającego Maja został wyjęty z wody i umieszczony na nabrzeżu. 

Nietypowe nie jest samo podnoszenie takiego okrętu z wody i ustawienie go na lądzie, ale raczej miejsce, na którym ustawiono okręt. Skomplikowana operacja wydobycia jednostki na nabrzeże - czytamy w oficjalnym komunikacie - stanowiła pierwszy etap remontu, który prowadzony jest przez Stocznię Nauta. Dodajmy, że podobne operacje, także wodowania i podnoszenia jednostek z wody, z wykorzystaniem dźwigu pływającego Maja, odbywają się w portach Trójmiasta dość często. Również na terenie "starej" Nauty np. kadłuby budowane przez spółkę Nauta-Hull były dotąd wodowane (w zależności od konkretnego przypadku) zarówno przez podnośnik dokowy, jak i dźwigiem pływającym.

W oficjalnym komunikacie stoczni nie wyjaśniono, dlaczego okręt został podniesiony na ramie przy pomocy dźwigu pływającego i ustawiony na podnośniku dokowym, a nie po prostu wydokowany na tym podnośniku. Nie wiadomo, czy podnośnik został już wyłączony z normalnej eksploatacji (w związku ze stopniowym przenoszeniem działalności stoczni Nauta na nowe, zajmowane od kilku lat, tereny w obrębie byłej Stoczni Gdynia) czy też dlatego, że jest po prostu niesprawny albo z innych powodów. Pamiętamy jednak, że dawniej okręty tego samego typu były normalnie podnoszone na tym podnośniku dokowym na "starej" Naucie.

W ramach kontraktu wykonana zostanie przebudowa układu napędowego wraz z wymianą napędu głównego jednostki orz przebudowa elektrowni okrętowej wraz z wymianą agregatów prądotwórczych. Przebudowane zostaną również kabiny kryptograficzne, które dodatkowo zyskają urządzenia łączności specjalnej. Ponadto okręt zostanie doposażony w klimatyzację, odsalacz, sprężarki i żurawiki. Zakres prac obejmuje też remont dokowy oraz pomieszczeń socjalnych.

ORP Drużno jest jednym z młodszych trałowców serii 207, podniesienie bandery na okręcie nastąpiło 21 września 1990 r. Jednostka należy do 12 Dywizjonu Trałowców, będącego częścią 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Cechą charakterystyczną trałowców typu 207, są kadłuby wykonane z laminatu poliestrowo-szklanego. Dzięki temu okręty te są trudniej wykrywalne przez czujniki magnetyczne umieszczane w minach morskich. Do wyposażenia okrętów zalicza się: trał kontaktowy, trał akustyczny i elektromagnetyczny, stacje hydrolokacyjne podkilowe oraz holowane, urządzenia demagnetyzacyjne, a także sprzęt radiolokacyjny. 

rel (MS TFI), PBS

+6 Druzno
Podnośnik statków jest sprawny. Ponieważ jest typowy hydrolift potrzebujący sprężonego powietrza a z tym na terenach
tzw. starej Nauty są kłopoty. Być może też takie było życzenie marynarki wojennej. Dla dźwigu "Maja" to żaden problem.
Stocznia NAUTA przeniosła swoją działalność w początku 2010 roku nie rezygnując ze starych "terenów". Jak do tej pory
nie udała się sprzedaż terenu za wyj. niewielkiego fragmentu kupionego przez port Gdynia. Według posiadanych informacji
pozostały teren przejmie port gdyński. Kiedyś planowano tutaj Waterfront ale z tego nic nie wyszło bo nie było chętnych
do zainwestowania.
12 lipiec 2017 : 13:30 marcinek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 operacja 1
Określenie zwyczajnej operacji transportowej wykonanej przy użyciu dźwigu pływającego
jako "spektakularną " jest po prostu śmieszne , świadczy to o nieznajomości tego co wykonuje się w stoczni, do czego służą urządzenia podnośne. Jest to też kolejny dowód na to , że obecnie w stoczniach brakuje ludzi wiedzących co to jest stocznia , jakie prace się tam
wykonuje. Gdyby tak mówiły dzieci z przedszkola to nie dziwiłbym się bo nie wiedzą co to jest.
13 lipiec 2017 : 04:55 janto Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 operacja 2
I jeszcze jedno pionowy podnośnik statków jaki znajduje się na terenach Nauty przy ul. Waszyngtona to nie żaden " podnośnik dokowy ". Warto by ktoś z Nauty pomyślał o przeniesieniu podnośnika na tereny przy ul. Czechosłowackiej. A okręt został podniesiony
przez Maję i ustawiony w innym miejscu gdyż prace na tym okrecie będą trwały dość długo
normalnie transport z podnośnika w Naucie na plac montażowy odbywał się z użyciem
transportera pneumatycznego- transporter miał instalowane poduszki pneumatyczne
ale chyba dzisiaj jest on niesprawny i nie jest używany , a szkoda.
13 lipiec 2017 : 04:56 janto Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Tylko po co
Zamiast budowac mowe remontujemy trupy?
13 lipiec 2017 : 06:26 Mar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Budowy czy remonty ?
Oczywiście lepiej mieć nowe okręty. Obecnie rząd chce nadrobić to co zostało zaprzepaszczone w latach poprzednich. Jest słuszna i potrzebna decyzja o odbudowie polskiego przemysłu okrętowego niestety będzie to kosztowne ale warto to zrobić. Co do okrętu RP. Druzno to jego remont będzie trwał długo tak jak każdej jednostki wojennej i to niezależnie od tego pod jaką banderą pływa. Dziś tego typu jednostki mają kadłub ze stopu aluminium lub stali niemagnetycznych. Wierzę że już niedługo polska marynarka wojenna otrzyma nowe nowoczesne okręty .
13 lipiec 2017 : 13:14 Jasiek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter