Porty, logistyka

Według najnowszego rankingu wpływowego brytyjskiego magazynu "Container Management" - przeładowując w 2012 roku niemal 930 tysięcy TEU - gdański port znalazł się na 112 pozycji w świecie. Mało prawdopodobne, by 28 stycznia 2004 roku - wśród świadków uroczystego podpisywania umowy inicjującej budowę Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego "DCT" w Gdańsku - było wielu optymistów, zdolnych przewidzieć takie tempo "sprawdzania się" tej szczególnej inwestycji.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 roku sam "DCT" przeładował 570 885 TEU. Przy rytmice i wielkościach cotygodniowych transportów statków serwisu kontenerowego z Dalekiego Wschodu, a także wobec lipcowego wprowadzenia na linię do Gdańska statków serii Triple-E (18 000 TEU), tegoroczny plan przeładowania w tym terminalu blisko 1,1 miliona TEU wydaje się niezagrożony. Tym samym, sięgnięcie do elitarnego grona "setki" najbardziej liczących się w świecie portów kontenerowych, jest jak najbardziej realne.

Węgiel... - podstawowy ładunek gdańskiego portu lat 70'/80' - w ostatnich latach nie cieszył się powodzeniem na zagranicznych rynkach. W całym ubiegłym roku port gdański przeładował (w obu relacjach) zaledwie nieco ponad 1,9 miliona ton. Tegoroczny plan za to, skromny po doświadczeniach ostatniej dekady, wykonał port już w kwietniu. Na ostatni dzień czerwca przeładunek sięgnął już prawie 2,7 miliona ton - z których dwie trzecie stanowił eksport.

Podobnie chimeryczny był w minionych latach rynek paliw płynnych. Niemal 4,5 miliona ton przeładowanych w "Naftoporcie" przez 6 miesięcy 2013, to jednak prawie połowa obrotów całego roku ubiegłego i dobra zapowiedź dla wyniku bieżącego.

Korzystne relacje wykazują także statystyki obrotów zbożowych - ponad pół miliona ton przeładowanych w ciągu dwóch kwartałów. Spadkową tendencję zanotowali jedynie importerzy kruszyw (ok. 1,1 miliona ton w pół roku), co zresztą obserwujący rynek analitycy portu przewidzieli. O ile jednak miesięczna średnia obrotu we wszystkich grupach towarowych łącznie wyniosła w pierwszej połowie 2012 roku ok. 1,8 miliona ton - to w pierwszym półroczu 2013 przekroczyła 2,3 miliona ton. Śmiało można zatem zaryzykować twierdzenie, że wynik roku 2011 - czwarty w historii gdańskiego portu - jak i sukces roku 2012 pokonane zostaną przez tegoroczne statystyki. Gdańsk dobrze zaczął rok 2013 - jeszcze lepiej go zakończy...

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter