Inne

FPT Industrial to spółka należąca do koncernu FIAT zajmująca się projektowaniem, produkcją i sprzedażą układów napędowych do pojazdów drogowych / terenowych, zastosowań morskich i energetycznych. Firma zatrudnia ok. 8 000 osób na całym świecie, w 10 fabrykach i 6 centrach badawczo-rozwojowych.

Sieć sprzedaży FPT Industrial składa się ze 100 dealerów i ponad 1300 centrów serwisowych w około 100 krajach. Szeroka gama produktów (5 rodzin silników o mocy od 37 do 735 kW i przekładnie o maksymalnym momencie obrotowym od 300 do 500 Nm) oraz ścisła koncentracja na działalności badawczo-rozwojowej sprawiają, że FPT Industrial jest światowym liderem w przemysłowych układach napędowych.

Ponad 100-letnia tradycja firmy w produkcji silników przemysłowych dotyczy również produkcji silników do różnych typów jednostek pływających, w tym między innymi do napędu: do jachtów motorowych, statków użytkowych, łodzi patrolowych, statków żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej oraz specjalnych silników agregatowych do wyżej wymienionych zastosowań.

Współczesne silniki morskie muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne wymagania odnośnie czystości spalin. W tym kontekście oferowane przez FPT Industrial silniki posiadają zgodności emisji spalin w zależności od typu silnika: IMO Marpol II, 2013/53 / EC RCDII, IWV Stage V, EPA 3 Recreational, EPA 3 Commercial (USA).

Obecnie obowiązujące przepisy, szczególnie dla wód śródlądowych, narzucają limity, których niewielu producentów jest w stanie spełnić. Limity te obowiązują począwszy od bieżącego roku - zostały określone w europejskiej normie Stage V - i tylko niewiele silników morskich jest w stanie spełnić narzucone w niej wymagania.

Należy podkreślić, że FPT Industrial, jako pierwszy producent silników morskich oferuje silniki spełniające normę Stage V, bez konieczności zastosowania kosztownego systemu ATS (odpowiedzialnego za oczyszczanie i dopalanie spalin), poprzez wprowadzenie na rynek silników typu N40/170 oraz N67/170 (w aktualnie dostępnych mocach: 63 kW; 74 kW; 110 kW; 125 kW).

Tym samym FPT Industrial oferuje szeroką gamę nowoczesnych silników do zastosowań w łodziach motorowych, zarówno turystyczno-rekreacyjnych (Pleasure), jak i użytkowo-roboczych (Commericial).

Ponadto należy nadmienić, że dzięki długoletniemu doświadczeniu FPT Industrial w konstruowaniu jednostek napędowych, silniki tej firmy wyróżniają się parametrami o niskim stosunku pojemności/masy do mocy, przy jednocześnie wydłużonych cyklach eksploatacji między przeglądowych i naprawczych.

Warto podkreślić, że FPT Industrial oferuje również wraz z silnikami pełną gamę opcji, takich jak: przekładnie nawrotowe, panele sterowania oraz inne akcesoria wyposażenia.

Poza spełnianiem norm środowiskowych unikalną cechą silników morskich z grupy FPT, jest ich stosunkowo niska prędkość obrotowa dla mocy znamionowej i momentu obrotowego. Jak wiadomo, im niższa prędkość obrotowa silnika dla danego poziomu mocy, tym wyższy moment obrotowy - to co dla wszystkich użytkowników jest cechą dalece pożądaną. Niższa prędkość obrotowa wymusza masywniejszą konstrukcję silnika, co z kolei bezpośrednio wpływa na wydłużoną żywotność jednostki napędowej.

Najwyższy w swojej klasie znamionowy moment obrotowy (1551 Nm) ma silnik NEF, N67 570 EVO. Ta 570-konna jednostka o pojemności skokowej 6,7-litrów, uzyskuje tę moc już przy 3000 obrotach na minutę, co przy dostępnych przełożeniach skrzyń biegów pozwala na instalację większych (bardziej efektywnych) pędników.

Podobnie pod względem mocy i momentu obrotowego przedstawia się mocniejszy C90 650 EVO. Jest on również jak jego mniejszy poprzednik, klasą samą w sobie, wyznaczając standard dla konkurencji. Prędkość obrotowa tego silnika to 2530 obr./min. przy pojemności skokowej 8,7-litrów, mocy maksymalnej 650 KM i momencie obrotowym 2152 Nm.

W zeszłym roku FPT Industrial wprowadziło nowy 6-cylindrowy silnik z rodziny Cursor: C16-1000 dla zastosowań morskich, o szczytowej mocy silnik 1000 KM, przy pojemności skokowej 15,9-litrów. Jego prędkość obrotowa to 2300 obr./min i może być stosowany zarówno w jednostkach turystycznych jak i roboczych.

Średnie zużycie paliwa wszystkich nowoczesnych silników dieslowskich jest na zbliżonym poziomie i nie odbiega znacząco między ich producentami (220-235g/kWh). Znaczące różnice występują z kolei w ich cenach, niezawodności i dostępności sieci serwisowej. FPT Industrial dzięki masowej produkcji silników i efektowi skali, może sobie pozwolić na atrakcyjną politykę cenową swoich produktów, na zaangażowanie znacznych środków w badania i rozwój (R&D) oraz na rozbudowaną sieć serwisową, wyposażoną w zaawansowane technologicznie narzędzia diagnostyczne oraz telemetryczne.

Należy również podkreślić, że FPT Industrial aktywnie wspiera rozwój sportów motorowodnych. W ramach tej aktywności firma FPT stała się częścią historii rekordów Guinnessa na wodzie z zastosowaniem swoich silników. Warto przypomnieć dwa najbardziej znane, które były owocem współpracy firmy FPT Industrial z wielokrotnym mistrzem świata w sportach motorowodnych, projektantem i znanym konstruktorem łodzi: Fabio Buzzi. Pierwszy to ustanowiony w 2012 roku rekord prędkości na trasie Nowy Jork - Bermudy o długości 670 mil morskich, w zaledwie 17 godzin i 6 minut, na łodzi wyposażonej w dwa silniki FPT Industrial C90 650. Drugi rekord został osiągnięty 7 marca 2018 r. na jeziorze Como we Włoszech, gdy Fabio Buzzi osiągnął niesamowitą prędkość 277,5 km/h na łodzi własnej konstrukcji, w której zastosowano silnik wysokoprężny FPT Industrial typu Cursor: C16 -1000.

W najnowszej ofercie firmy pojawiły się również silniki do jednostek pływających zasilane paliwem gazowym.

Przedstawicielem FPT Industrial na rynku Polskim, Czeskim i Słowackim jest Firma Tezana Sp. z o.o. z siedzibą w Starych Babicach pod Warszawą.

Silniki FPT Industrial to nowoczesność i znakomite parametry

Nowoczesne silniki FPT Industrial do zastosowań w łodziach motorowych, zarówno turystyczno-rekreacyjnych (Pleasure), jak i użytkowo-roboczych (Commericial) wyróżniają się przede wszystkim:
• Doskonałą jakością i niezawodnością
• Funkcjonalnością obsługi
• Wszechstronnością zastosowań
• Zapewniają maksymalną ciągłą moc i moment obrotowy w szerokim zakresie relatywnie niskich obrotów
• Redukcją hałasu i wibracji, które wpływają na większy komfort użytkowania
• Zmniejszoną emisją spalin i spełnieniem najbardziej rygorystycznych normy środowiskowych
• Szeroką gama posiadanych certyfikatów kwalifikacyjnych
• Dostępnością wersji z chłodzeniem kilowym
• Niskimi kosztami eksploatacji i dłuższymi okresami między przeglądami
• Łatwą dostępnością części zamiennych na całym świecie, dzięki dużej populacji silników oraz rozbudowanej sieci dystrybucyjnej.

Opracował: Piotr Zając, Dyrektor Handlowy - Tezana Sp. z o.o.

1 1 1 1

Newsletter