Stocznie, Statki

Zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego, którego kadłub zbudowała dla Ulsteina stocznia Crist z Gdyni, trafi na sześć lat do floty armatora Wagenborg Offshore. Będzie wsparciem dla Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) i Shell UK Exploration & Production (Shell UK) w prowadzonych przez nich działaniach na Morzu Północnym.

Blue Queen będzie we flocie Wagenborga rezerwową i pomocniczą jednostką do inspekcji i konserwacji platform bezzałogowych na wodach holenderskich i brytyjskich. Statek przejdzie w tym celu konwersję z jednostki PSV (Platform Supply Vessel) na statek dozorowo-ratowniczy (Emergency Rescue and Response Vessel – ERRV) oraz zapewniający zakwaterowanie i transfer dla techników i inżynierów, czyli będzie pełnił także funkcję statku Walk-to-Work (W2W).

Jak czytamy w komunikacie stoczni, Blue Queen projektu PX121 uzyskał doskonałe opinie w środowisku branżowym ze względu na korzystną kombinację wydajności paliwowej i ładowności. Statek tego projektu można w niecały tydzień zaadaptować do innego rodzaju usług, jak np. jednostkę do prowadzenia podwodnych prac konstrukcyjnych (Subsea Construction Vessel), czy ratownictwa morskiego. Dzięki krótkiej i efektywnej konwersji armatorzy ograniczają czas spędzony w stoczni oraz czas przestoju statku. Po zakończonych działaniach moduły mogą być zdemontowane, dzięki czemu jednostkę można łatwo przystosować do innej misji, bądź zaadaptować do poprzedniej wersji, jeśli zajdzie taka potrzeba. Po niewielkich korektach moduły mogą być instalowane ponownie także na innych statkach.

Czytaj także: Ekonomiczna konwersja statków według grupy Ulstein

Przemiany Blue Queen dokona 80 pracowników w holenderskiej stoczni Royal Niestern Sander w Delfzijl. PX121 zostanie wyposażony w dodatkowy moduł mieszkalny, system pomostu komunikacyjnego oraz żuraw z dynamiczną kompensacją ruchów. Przebudowa zajmie 16 tygodni, a statek zostanie dostarczony armatorowi w 2018 roku.

Poprzez produkcję gazu ziemnego na morzu przed NAM i Shell UK stoją to coraz poważniejsze wyzwania dotyczące wykonywania bezpiecznych, skutecznych i efektywniejszych operacji morskich. Nowoczesne, przybrzeżne platformy produkcyjne są mniejsze i zwykle bezzałogowe, bez pokładu dla śmigłowców, co powoduje konieczność zatrudniania statków z funkcją Walk-to-Work. Dzięki nim operacje mogą być prowadzone bezpiecznie i wydajnie, co zostało już potwierdzone za sprawą statku Kroonborg.

Zaopatrzeniowiec Blue Queen jest pierwszym z serii dwóch statków projektu PX121, których kadłuby zbudowała stocznia Crist dla stoczni Ulstein (drugim był Blue King). 

Czytaj także: Wodowania i przekazania statku i kadłubów ze stoczni Crist

PSV PX121 Blue King i Blue Queen - charakterystyka podstawowa
długość całkowita 83,40 m
szerokość 18,00 m
zanurzenie 6,70 m
pojemność zbiorników paliwa 1473 m3 
pojemność zbiorników wody słodkiej 1018 m3
pojemność zbiorników cementu 254 m3
pojemność zbiorników wody słonej 1307 m3
pojemność zbiorników płuczki wiertniczej 1307 m3  
maks. masa jednostki przy pełnym zanurzeniu 4113,3 t
maks. masa ładunku na pokładzie 2220 t
powierzchnia pokładu ładunkowego 850 m2
prędkość maks. 15,8 węzłów
załoga 23 osoby

AL, rel (Ulstein)

1 1 1 1