Stocznie, Statki

Biuro projektowo-konsultingowe Nelton z Pruszcza Gdańskiego poinformowało o swoim udziale w dwóch ciekawych projektach realizowanych przez renomowane stocznie z Niemiec i Norwegii. Inżynierowie-okrętowcy z Neltona będą mieli udział w projektowaniu nowego wycieczkowca brytyjskiego armatora Saga Cruises zamówionego w stoczni Meyer Werft oraz kolejnego, po znanym już szeroko Ampere, "bezemisyjnego" dwustronnego, fiordowego promu pasażersko-samochodowego ze stoczni Fjellstrand.

Jak ujawniona na początku lipca - Nelton podpisał kontrakt z norweską stocznią Fjellstrand na prace projektowe związane z w pełni elektrycznym (zasilanym z baterii) promem typu ZeroCat przeznaczonym dla operatora Fjord1.
Prom ma być zatrudniony na ok. 12-kilometrowej trasie między Halhjem i Våge w regionie Hordaland w Norwegii.

Nelton opracowuje projekt statku w bardzo szerokim zakresie, a mianowicie projekt klasyfikacyjny oraz dokumentację roboczą dla konstrukcji, rur, urządzeń i wyposażenia.

Jest to nieco większy statek, będący rozwinięciem wcześniej zbudowanego Ampere, w którego projektowaniu Nelton również miał udział, który zyskał rozgłos w 2015 roku jako jeden z pierwszych promów samochodowych zasilanych wyłącznie z akumulatorów.

Nowy statek będzie wyposażony zarówno dla osiągania większej prędkości eksploatacyjnej, jak i dla pokonywania dłuższych dystansów. Poza bateriami akumulatorów na statku będą zastosowane zespoły prądotwórcze oparte na silnikach wysokoprężnych spalających bio-paliwo, jednak mają być one używane tylko jako zapasowe źródło energii, gdy nie będzie dostępne ładowanie z lądu.

Ampere jest w eksploatacji od dwóch lat i przebył już drogę odpowiadającą czterem okrążeniom Ziemi na równiku, dostarczając cenne doświadczenia przydatne przy dalszym rozwoju i doskonaleniu zeroemisyjnej techniki napędowej dla promów i innego rodzaju statków.

Nowy w pełni elektryczny prom będzie miał długość 87,5 m i szerokość 20,8 m i będzie mógł przewozić do 120 samochodów osobowych, 12 ciężarówek, a jego pomieszczenia pasażerskie pomieszczą 296 osób. W celu zoptymalizowania statku pod kątem najmniejszego możliwego zużycia energii wybrano rozwiązanie projektowe w postaci aluminiowego katamaranu.

Przekazanie statku przez stocznię Fjellstrand spodziewane jest pod koniec 2018 roku.

Pod koniec czerwca Nelton poinformował, że wraz z niemieckim biurem projektowo-konsultingowym Kabe Design & Engineering (Kabe Ingenieurbüro GmbH) rozpoczął prace projektowe nad wycieczkowcem zamówionym przez brytyjskiego armatora Saga Cruises w stoczni Meyer Werft.
Firmy projektowe dostarczą projekt roboczy (dokumentację warsztatową) statku Spirit of Discovery. Nelton jest odpowiedzialny za dostarczenie projektu roboczego kadłuba.

Statek dołączy on do dwóch obecnie eksploatowanych przez Saga Cruises - Saga Sapphire i Saga Pearl II, ale najprawdopodobniej zastąpi jeden z nich. 

Nowy wycieczkowiec Saga Cruises, pierwszy budowany specjalnie na zamówienie tego brytyjskiego operatora, ma mieć długość 234 m, szerokość 31 m i pojemność brutto 55 900 jedn. i miejsce dla ok. 1000 pasażerów. 
Wszystkie kabiny pasażerskie na tym statku mają mieć balkony i żadna z około 540 kabin nie będzie kabiną wewnętrzną (bez okien), a ponad 100 kabin będzie przeznaczonych dla pasażerów samotnych.

Rejs inauguracyjny Spirit of Discovery planowany jest na lato 2019 roku.

rel (Nelton), PBS

Wizualizacja wycieczkowca dla Saga Cruises
Prom elektryczny typu ZeroCat ze stoczni Fjellstrand dla Fjord1

Wizualizacja wycieczkowca dla Saga Cruises Prom elektryczny typu ZeroCat ze stoczni Fjellstrand dla Fjord1Prom elektryczny typu ZeroCat ze stoczni Fjellstrand dla Fjord1
1 1 1 1

Newsletter