Offshore

Rosyjska firma MRTS, dawniej uważana przez niektóre źródła za właściciela barki Fortuna, poinformowała w środę, że nie będzie uczestniczyć w układaniu rur dla gazociągu Nord Stream 2 w wodach Danii. Firma ta - jak twierdzą teraz media rosyjskie - dzierżawi barkę Fortuna, którą wcześniej wymieniali komentatorzy w kontekście ukończenia rosyjsko-niemieckiego projektu.

Przedstawiciel MRTS poinformował, że nie zamierza oferować Fortuny do ukończenia brakującego odcinka Nord Stream 2. "Spółka Mieżregiontruboprowodstroj (MRTS) nie bierze i nie zamierza brać udziału w wykonywaniu prac przy układaniu gazociągu Nord Stream 2 na Morzu Bałtyckim, przy użyciu barki Fortuna bądź w inny sposób" - oświadczyły służby prasowe.

Fortuna, jednostka używana przy budowie gazociągów na dnie morskim, pod koniec lipca br. wymieniana była w składzie floty MRTS. Spółka oświadczyła w środę, że z punktu widzenia kodeksu żeglugi handlowej jako właściciel jednostki może być podana firma, która ją dzierżawi.

Rosyjski portal RBK wyjaśnił, że na stronie internetowej spółki Maritime Construction Services (MCS) figuruje Fortuna jako jej własność. MCS to spółka z Luksemburga, wiązana w przeszłości z rosyjskim podmiotem zarejestrowanym w jednym z rajów podatkowych - podaje PAP.

Jak sprawdziliśmy, w nocy ze środy na czwartek fortuny na witrynie WWW MCS już nie było (http://www.mcs.lu/overview.html).

Jak ustalił Portal Morski - przypisywanie tej firmie własności barki Fortuna jest prawdopodobnie nadinterpretacją mediów rosyjskich.

Dutch Marine Contractors BV od marca 2015 roku był operatorem barki oraz jej armatorem zarządzającym i w źródłach, do których dotarliśmy nigdy nie figurowała w historii barki jako jej właściciel.

Również wspominana przez media rosyjskie firma MCS (Maritime Construction Services SA) nie była nigdy właścicielem barki, a jedynie armatorem zarządzającym jednostki - od lipca 2014 roku do marca 2015, kiedy to zarząd objęła firma Dutch Marine Contractors.

Ani na witrynie MCS, ani na tej należącej do DMC nie można obecnie znaleźć Fortuny wymienionej jako należącej do floty którejś z nich, jednak pod domenami internetowymi obu można znaleźć "ukryte" (nie podlinkowane z widocznych, dostępnych stron WWW) strony WWW lub dokumenty PDF (np. broszury promocyjne) z danymi technicznymi barki Fortuna.

Z jednego z takich dokumentów można się m.in. dowiedzieć, że system napinaczy o DOR 200 T pozwala barce na układanie rurociągów o średnicy do 60 cali na głębokościach do 350 m. Barka może układać rurociągi także na płytkich wodach po odjęciu części (sekcji) wysięgnika (stingera), co zapewnia zwiększenie promienia krzywizny rurociągu w metodzie S-lay.

Dodajmy jeszcze, że od lipca 2014 roku do marca 2015 (a więc przed objęciem tej roli przez DMC) operatorem barki była firma Mezhregiontruboprovodstroy JSC (występująca wyłącznie w tej roli).

Obecnie, według tego samego źródła, armatorem ostatecznym / właściwym (group owner lub tzw. beneficiary owner) Fortuny jest MRTS Holding LLC zlokalizowany w Rosji (od sierpnia 2016 r). Armatorem zarządzającym i operatorem - Dutch Marine Contractors BV z Holandii, zaś za zarząd techniczny (co może oznaczać również załogowy) odpowiada Anglo-Eastern Ship Management z Hongkongu.

Natomiast armatorem zarejestrowanym (bezpośrednim, formalnym właścicielem - tzw. registered owner) - spółka Strategic Mileage Ltd z Holandii. Co nie jest zaskoczeniem (biorąc pod uwagę naturę prawną armatora zarejestrowanego, który z zasady należy bezpośrednio lub pośrednio do armatora / właściciela ostatecznego jednostki) Strategic Mileage Ltd z Hongkongu jest spółką zależną MRTS Holding LLC.

Ponadto, trudno określić, kto jest teraz klasyfikatorem barki. Wcześniej było nim amerykańskie towarzystwo klasyfikacyjne ABS, ostatnio Rosyjski Rejestr Statków, jednak obecnie jednostka nie figuruje w rejestrze statków żadnego z nich. Niewykluczone, że jest w trakcie transferu klasy.

Jak podaje PAP - w 2019 roku spółka Nord Stream 2 AG, operator gazociągu, wykazywała na stronie internetowej, że układaniu pierwszych 13 km obu nitek gazociągu Nord Stream 2 u wybrzeży Rosji brała udział firma MRTS i należąca do niej barka Fortuna.Operator Nord Stream zakomunikował we wtorek, 4 sierpnia, że "w odpowiednim czasie poinformuje o planach wznowienia prac" przy budowie gazociągu.

Anna Wróbel (PAP) - z Moskwy, PBS (PortalMorski.pl)

Fortuna - uproszczony plan ogólny
Fortuna - uproszczony plan ogólny
1 1 1 1