Stocznie, Statki

We współpracy ze Stocznią Szczecińską i JPP Marine, Nelton Design (Nelton sp. z o.o.) realizuje projekt badawczo-rozwojowy pierwszego na świecie statku wyposażonego w pół-autonomiczne systemy na czwartym poziomie autonomii według skali Lloyds Register. Prace badawcze i projektowe wchodzą właśnie w fazę badań modelowych. 

Wielozadaniowy statek do przewozu ładunków suchych o kryptonimie SAC (Semi-Autonjomous Coaster) przeznaczony jest do transportu ładunków drobnicowych, zboża, kontenerów lub towarów niebezpiecznych. SAC jest bezpiecznym statkiem zdolnym do samodzielnej żeglugi na otwartych wodach, przy zapewnieniu optymalnej eksploatacji statku.

Innowacyjny statek projektu SAC wyposażony jest w dwa główne systemy półautonomiczne. System Sea Navigation (Nawigacja Morska) umożliwi automatyczne prowadzenie statku na wszystkich otwartych wodach, w tym rozwiązywanie wszystkich sytuacji kolizyjnych z ustanowionym CPA (Closest Point of Approach), z uwzględnieniem przepisów COLREG i batymetrii akwenu. System dostosowuje się do zmiennych założeń. Funkcje te będą wdrażane w oprogramowaniu autopilota, zarówno z lokalnego, jak i zdalnego systemu teleinformatycznego.

Ekologiczna półautonomiczna siłownia okrętowa z zestawem akumulatorów - oparta na spalinowo-elektrycznym systemie napędowym, z dodatkowym innowacyjnym systemem zasilania (Engine Room eco mode - tryb ekonomiczny w maszynowni) pozwoli na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa. Innowacyjny system akumulatorów zainstalowany na statku będzie gromadził energię zaoszczędzoną w siłowni. Parametry siłowni będą monitorowane i analizowane w celu umożliwienia automatycznych ustawień (zarówno w trybie lokalnym, jak i zdalnym) oraz optymalizacji kosztów eksploatacji.

Ponieważ ośrodki badawcze w postaci CTO i Akademii Morskiej w Szczecinie są bardzo zaangażowane w rozwój projektu, oczekuje się, że innowacyjny kształt kadłuba statku, inspirowany naturą i dokładnie przetestowany, będzie miał znacznie zmniejszony opór hydrodynamiczny, a bezkolizyjne trasy i kursy statku będą automatycznie dostosowywane do zmieniających się warunków.

Obecnie statek przechodzi kompletne testy modelowe w Ośrodku Hydromechaniki Okrętowej CTO w Gdańsku. Ich pierwszym etapem jest przygotowanie modelu statku. Program badań obejmuje analizy CFD, badania oporu kadłuba, testy napędu i optymalizację trymu. W kolejnym etapie przetestowane zostaną właściwości i charakterystyki związane z dzielnością morską (seakeeping), które pozwolą na optymalizację kształtu kadłuba. Na koniec planowane jest przeprowadzenie testów aerodynamicznych nadwodzia i podwodzia, a także wykonanie prognoz RANS dotyczących zdolności manewrowych.

Zgodnie z harmonogramem projektu, pierwszy etap badań modelowych powinien rozpocząć się do około połowy września.

Prototyp jednostki zostanie zbudowany w Stoczni Szczecińskiej w ramach projektu badawczo-rozwojowego "SAC (Semi-Autonomiczny Coaster) - opracowanie, budowa i weryfikacja w rzeczywistych warunkach prototypu pół-autonomicznego morskiego statku towarowego", współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z SG OP, numer projektu: POIR.01.01.01-00-00-0478/18.

rel (Nelton)

SAC - wizualizacje
SAC - wizualizacje
SAC - wizualizacjeSAC - wizualizacje

Komentarze   

+5 zegluga bliskiego zasiegu
Ciekawe jakie zanurzenie max, moze z czasem jesli zaczna budowac i wodowac jednostki, beda wplywaly do Elblaga??
10 wrzesień 2019 : 06:09 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Coaster
- Ano góra kilka metrów, więc możliwe. I dzisiaj nie brakuje statków, które mogłyby wpłynąć do Elbląga po wykonaniu nowej drogi wodnej łącznie z pogłębieniem basenów portowych w Elblągu do głębokości 5 m. Statki te jednak nie są półautomatyczne i na tym polega główna różnica pomiędzy nimi a projektowaną jednostką, inne to wydajność ekonomiczna, energetyczna, aspekt ekologiczny (projektowanie nowej jednostki już pod IMO 2020).
10 wrzesień 2019 : 07:06 Vic Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 kżw
Przypominam nieśmiało, że wszelkie projekty techniczne dotyczące budowy drogi wodnej z Zatoki do Elbląga dotyczą statków "o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m."
A ze znalezieniem opłacalnych w eksploatacji, współczesnych statków - ograniczonych eksploatacyjnym do 4.0m - nie jest już tak, że ich "nie brakuje".
BTW - właśnie okazało się, że za pogłębienie, poszerzanie i prostowanie rzeki Elbląg (ca 7 kilometrów w granicach portu) oraz pogłębianie basenu portowego w Elblągu (jest jeden, zatem liczba mnoga zbędna) - nie wiadomi kto ma zapłacić...
Obecnie przepisy portowe pozwalają tam na żeglugę z maksymalnym zanurzeniem 2m. Ale zdarza się, że realia nie pozwalają na żeglugę barek - z zanurzeniem 1,7m....
13 wrzesień 2019 : 10:40 JJ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Statek
Co za bełkot? O co tutaj chodzi ?
10 wrzesień 2019 : 12:53 Keshet Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Projekt
W Stoczni Szczecińskiej na pochylni jest już kawałek stępki, wystarczy dołożyć resztę i będzie sukces.
10 wrzesień 2019 : 16:59 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 ale to nie jest własność Stoczni Szczecińskiej
więc rzeczona wyżej Stocznia nie ma prawa wykorzystania wykonanej konstrukcji.
13 wrzesień 2019 : 06:55 grzegorzp Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 BADANIA MODELOWE
CTO-OHO powinno się śpieszyć bo prezes Trzeciakowski może przerwać badania a ma wprawę
10 wrzesień 2019 : 21:30 Ryszard_3 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Trzech
Brawo! W końcu Polski produkt z szansą na sukces w tym zacofany, stoczniowym świecie
10 wrzesień 2019 : 21:36 Vistal Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Spawanie
Spawy odcinkowe, a wytrzymałość kadłuba oparta na taśmie malarskiej
11 wrzesień 2019 : 12:26 Ja Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Zbudujemy
Do vistalu z nim!!!! Andrzej wróć I oddaj pieniądze!!
11 wrzesień 2019 : 14:09 Mi tana Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 pozostaną po nas modele
na tej samej obrabiarce robią pewnie model elektrycznego patrio-auta, drewnianego kolosa biznesu z formy premiera, śmigłowców uderzeniowych, narodowego super-czołgu, papierowej stępki, drewnianego prezesa i prezydenta ale już z dużo miększego materiału. Drewniano-plastikowe Państwo w skali mikro pozostawimy naszym następcom - mają makietę niech robią rozliczymy ich.
11 wrzesień 2019 : 19:27 premium Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 .
1. Co za pitolenie. Albo coś jest autonomiczne, albo nie jest. Wymyślona przez LR skala to absurd.
2. Statki pływające w nieograniczonej żegludze morskiej prawdopodobnie jeszcze przez dziesięciolecia nie będą autonomiczne.
3. Ze względów bezpieczeństwa oraz z powodu przepisów, autonomiczność jednostek jest możliwa tylko w warunkach kontrolowanych w rejonie wybrzeży o małym natężeniu ruchu.
4. Póki co, przy projektowaniu trochę i ćwierć autonomicznych kadłubów są brane pod uwagę tylko wybrane, najwygodniejsze parametry nie oddające zmienności środowiska morskiego.
5. W sumie ww. projekt nie zawiera nowości, ale skoro jest kasa na badania, to warto się po nią schylić ...
12 wrzesień 2019 : 07:16 jando Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 ?
"...Prototyp jednostki zostanie zbudowany w Stoczni Szczecińskiej..."
Czy to nie zbytni optymizm ? Czy mówimy o baaaaaardzo odległej przyszłości ?
ps. starczy taśmy malarskiej na spawy ?
12 wrzesień 2019 : 19:48 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 co wy z tą taśmą malarską w kontekście Stoczni Szczecińskiej?
Widać, wasze pojęcie o podmiotach tzw. "przemysłu okrętowego" jest oparte na rewelacjach Zahorskiego. Zarówno szacowna (to już "podeszły wiek") stępka, jak i lodołamacz (z taśmą), to "wyczyny" MSR Gryfia, a nie Stoczni Szczecińskiej. To prawie prawie ten sam poziom wiedzy jak ten prezentowany przez ludzi wydających w pierwszych godzinach stanu wojennego, rozkazy zajęcia Gryfii jednostkom zmotoryzowanym (brak wiedzy, że tam można było "wjechać" korzystając z promu). Przy czym, nie wiem czy z tym "rozkazem" to prawda, cy tylko anegdota mająca pognębić decydujących o użyciu wojska. Patologia działań propagandy PISu, ośmiesza ideę odbudowy Stoczni Szczecińskiej. Problem w tym, że "wyczyny" związane z Gryfią mają bardzo luźny związek ze Stocznią Szczecińską, który kończy jedynie na fakcie wynajmowania terenu pod "budowę" promu czy lodołamacza ...
13 wrzesień 2019 : 06:52 grzegorzp Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 podmioty
Bardzo przepraszam ale szacowna stępka jest fotografowana na tle gustownej suwnicy opatrzonej dumnym napisem Stocznia Szczecińska.
Po za tym sporo zamieszania w "podmiotach tzw. przemysłu okrętowego" robi mnogość "gryfiów". W Świnoujściu, w Gdyni i gdyńska wynajmująca coś w Gdańsku.
14 wrzesień 2019 : 15:38 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 i to się zgadza,
Faktycznie w tle widać suwnicę. Stępka stoi na pochylni pod tą suwnicą. Nie zmienia to jednak faktu, że choć teren należy do SS, to stępka opatrzona jest "pięknymi" naklejkami (też chałtura - zafoliowane kartki przyklejone taśmą do "stępki") z napisem : WŁASNOŚĆ PŻB SA (od 30.08.2019), zaś wcześniej WŁASNOŚĆ MSR GRYFIA (widać, przed incydentem z lodołamaczem, dokonano także "transakcji" kupna-sprzedaży pomiędzy tymi podmiotami).
16 wrzesień 2019 : 07:58 grzegorzp Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 statek autonomiczny
nie ma szans by zaprojektować statek który samodzielnie by pływał po morzu. Jedynie taka jednostkę można by zbudowac do pływania po rzekach lub jeziorach albo fiordach. Wynika to z warunków jakie występują na morzach.
16 wrzesień 2019 : 15:31 Keshet Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Statek autonomiczny
oczwiscie że nie ma szansy by samodzielnie pływał po morzu a to z prostej przyczyny nie istnieje wzór dotyczący falowanie morza oraz zmian kierunków ciśnienia prędkości wiatru oraz temperatury czy określania rodzaju wody. Brak możliwości wyliczenia a głównie zmian i reagowania na nie powoduje że nie można ustalić zmian wysokości metacentrycznej.
19 wrzesień 2019 : 10:52 Keshet Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1