Stocznie, Statki

Jedną z firm sektora usług elektrotechnicznych i elektronicznych prezentujących się na tegorocznych targach Baltexpo jest Elektro-Plus Sp. z o.o. Do ciekawszych realizowanych przez nią ostatnio prac należy udział w remoncie statku rzadkiego typu, a mianowicie pływającej kopalni diamentów - Ya Toivo, należącej do GO-DP Ltd i pozostającej w zarządzie technicznym Hippo Shipping Limited - włoskiej firmy z grupy Argo Srl.  

Jednostka czarterowana jest od przebudowy przez Debmarine Namibia - operatora Debmarine Namibia powiązanego ze znaną firmą jubilerską, a zarazem znanym posiadaczem kopalni (także na lądzie) i dystrubutorem diamentów - De Beers.
Statek ten został przebudowany do swojej obecnej roli z okrętu pomocniczego Royal Navy Challenger w 2000 roku w SR Nauta w Gdyni.

Elektro-Plus została zaproszona do prac przy remoncie i rozbudowie jednostki służącej do prac górniczych Ya Toivo nie po raz pierwszy.
Tym razem podczas dokowania jednostki do zadań polskiej firmy należało:
- podłączenie crawlera (urządzenia poruszającego się po dnie morskim i zasysającego materiał z dna do dalszej obróbki / filtrowania w celu pozyskiwania diamentów już na statku) do sieci statkowych oraz sieci zasilających,
- przygotowanie wszystkich podłączeń pobocznych, pomp, zasilań dla urządzenia wydobywającego,
- zainstalowanie nowego przemiennika częstotliwości, dodatkowego transformatora LV/MV oraz przygotowanie podłączeń po stronie średniego napięcia
- kontrola stanu oraz remont pięciu silników średniego napięcia
- dobór, obliczenia dla nowego filtra częstotliwości
- inspekcja i remont przetwornika ABB Megastar.

Pracownicy Elektro-Plus pracowali w Afryce podczas całego okresu dokowania. Pobyt statku w stoczni w CapeTown (Kapsztadzie) trwał przez większość maja i cały czerwiec bieżącego roku. Wszystkie prace zostały zakończone i jednostka wróciła do swoich zadań.

W tym roku Elektro-Plus dla swojego stałego klienta Glomar Offshore przeprowadził także, w zakresie elektryki, elektroniki i automatyki okrętowej, przebudowę trzech jednostek na Europejski rynek offshore. Były one przebudowywane i remontowane w Gdyni przy nabrzeżu w dyspozycji firmy Globaltic Marine.
Pracownicy Elektro-Plus byli odpowiedzialni za wszystkie prace elektryczne i związane z automatyką okrętową. Na początku przebudowy usunięto ze statku główną tablicę rozdzielczą celem przeprowadzenia prac modernizacyjnych w warsztacie firmy. Prace obejmowały wymianę całej automatyki, modernizację systemu monitoringu i kontroli, oraz systemu dystrybucji mocy. Systemy te zostały zaprojektowane, zbudowane i zainstalowane przez Elektro-Plus. Wstępnie przewidywany termin oddania statków do służby przypada na jesień 2019 r.

Elektro-Plus prezentuje się na tegorocznych targach Baltexpo 2019 na stoisku nr 1.15.

PBS, rel (Elektro-Plus)

Ya Toivo i crawlery w stoczni remontowej
Statek do wydobycia diamentów z dna morza Ya Toivo
Ta Toivo podczas pracy
Ya Toivo i crawlery w stoczni remontowejStatek do wydobycia diamentów z dna morza Ya ToivoTa Toivo podczas pracy
1 1 1