Stocznie, Statki

Okręt patrolowy norweskiej Straży Przybrzeżnej KV Svalbard stał się pierwszą w historii jednostką pływającą wyposażoną w napęd Azipod® (gondolowy / z pędnikami azymutalnymi), który dotarł na Biegun Północny. 

Dzięki zaawansowanej technice, doskonałym osiągom w najtrudniejszych warunkach morskich i przyjazności dla środowiska elektrycznego podowego (gondolowego) systemu napędowego Azipod® firmy ABB znalazł on znaczącą pozycję na rynku napędów okrętowych - czytamy w oficjalnym komunikacie producenta wyposażenia okrętowego.

KV Svalbard, zbudowany w 2001 roku i wyposażony w dwa pędniki typu Azipod® o mocy 5 MW każdy, przystosowane do eksploatacji na akwenach zalodzonych stał się zarazem, w sierpniu tego roku, pierwszym norweskim statkiem / okrętem, jaki dotarł do Bieguna Północnego.

Okręt przepłynął przez polarny lód dryfujący z prędkością od 6 do 7 węzłów w ramach międzynarodowej ekspedycji naukowej, pod nazwą Coordinated Arctic Acoustic Thermometry Experiment (CAATEX), prowadzonej przez norweską fundację badawczą non-profit The Nansen Center.

W wyprawie tej brali udział także naukowcy z Polski.

"Byliśmy w stanie poruszać się po wodach arktycznych i dotrzeć do Bieguna Północnego szybciej niż to się nam wydawało możliwe", powiedział Ottar Haugen, dowódca norweskiej Straży Przybrzeżnej. "Jest to dla nas dowód na to, że posiadamy w naszej flocie okręt wyposażony w solidny układ napędowy, który umożliwia prowadzenie operacji w najcięższych warunkach lodowych - aż po Biegun Północny.

Azipod® jest elektrycznym układem napędowym, który zapewnia statkom dużą zwrotność, wykorzystując elektryczny silnik napędowy umieszczony pod kadłubem w zanurzonym podzie (gondoli), który może się obracać o 360 stopni, dostarczając siłę ciągu (naporu) w dowolnym kierunku. Napęd Azipod® umożliwia statkom rozbijanie lodu arktycznego o grubości do 2,1 m i ma udowodnioną zdolność do zmniejszenia zużycia paliwa nawet o 20 procent w porównaniu z tradycyjnymi morskimi systemami napędowymi.

System Azipod® stosowany jest nie tylko na statkach do żeglugi w lodach, ale również na różnego rodzaju statkach towarowych, wycieczkowcach, promaach, megajachtach, zaopatrzeniowcach górnictwa morskiego (PSV), statkach badawczych, jednostkach do instalacji morskich turbin wiatrowych i platformach offshore.

W 2017 r. Christophe de Margerie, gazowiec LNG operatora Sovcomflot wyposażony w napęd Azipod® po raz pierwszy w historii pokonał Północną Drogę Morską bez pomocy lodołamacza. Statek ten, podobnie jak 14 siostrzanych, posiada należące do najpotężniejszych jednostki napędowe Azipod® przeznaczone do pracy w warunkach zalodzenia (3 × 15 MW).

Od czasu wprowadzenia na rynek w 1990 roku, ABB dostarczyła elektryczne systemy napędowe Azipod® na ponad 90 lodołamaczy i statków przystosowanych do żeglugi w lodach o łącznej mocy napędów głównych do 45 MW. Dostępne są napędy Azipod® o mocy od 1 MW do 22 MW, a technologia odegrała kluczową rolę w rozwoju silnej pozycji ABB w zakresie przyjaznego dla środowiska napędu elektrycznego. Systemy napędowe Azipod® mają na koncie już ponad 15 milionów godzin pracy, oszczędzając ponad 700 000 ton paliwa w samym tylko segmencie wycieczkowców - twierdzi producent.

ABB przez ostatnie trzy dekady stale ulepszała system Azipod®, co skutkowało zwiększoną wydajnością i zmniejszeniem emisji. Oznacza to, że statek zużywa mniej paliwa w zespołach prądotwórczych dostarczających energię elektryczną do pędników Azipod®. Niższe zużycie paliwa oznacza redukcję emisji CO₂. Jest to ważne np. dla światowego sektora promowego, który przewozi 2,1 miliarda pasażerów rocznie, a znajduje się pod presją, by osiągnąć cel Międzynarodowej Organizacji Morskiej, jakim jest zmniejszenie rocznej emisji o 30 procent do 2025 roku.

rel (ABB)

KV Svalbard ba Biegunie Północnym
KV Svalbard ba Biegunie Północnym
Pędniki Azipod na lodołamaczu
Pędnik Azipod - wizualizacja
KV Svalbard ba Biegunie PółnocnymKV Svalbard ba Biegunie PółnocnymPędniki Azipod na lodołamaczuPędnik Azipod - wizualizacja

Komentarze   

+1 W303
KV Svalbard jest jedyną jednostką- lodołamaczem tej klasy we flocie Norwegii. Pozostałe są znacznie mniejsze.
Tonaż 6375 GT, 103.7 m IMO 8640387.
Ostatnio podjęto decyzję o odnowie floty patrolowców i do eksploatacji wejdą trzy x 136 m, za sumę 552 mln E.
09 wrzesień 2019 : 19:57 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1